Τα παιδιά που λείπουν συχνά από το σχολείο λόγω ενοχλήσεων στην κοιλιά τους είναι πολύ πιο πιθανό να πάσχουν από διαταραχές του άξονα έντερο-εγκέφαλος, όπως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, παρά από ασθένειες που μπορούν να ανιχνευθούν με ιατρικές εξετάσεις, σύμφωνα με νέα έρευνα της UVA Health Children's.
Η ανακάλυψη αυτή θα μπορούσε να βελτιώσει τη φροντίδα των παιδιών με αυτές τις κοινές διαταραχές του γαστρεντερικού συστήματος και ίσως τα γλιτώσει από έναν καταιγισμό μη παραγωγικών εξετάσεων.
Ο Stephen M. Borowitz, MD της UVA, και ο τεταρτοετής φοιτητής ιατρικής Seth M. Tersteeg εξέτασαν τις σχολικές απουσίες, όπως αναφέρθηκαν από γονείς που έφεραν τα παιδιά τους στην Παιδιατρική Γαστρεντερολογική Κλινική της UVA Health Children's.
Τα παιδιά που είχαν χάσει περισσότερες από τρεις ημέρες στο σχολείο τον προηγούμενο μήνα είχαν σχεδόν πέντε φορές περισσότερες πιθανότητες να πάσχουν από αυτό που ονομάζεται «λειτουργικές γαστρεντερικές διαταραχές» - καταστάσεις που κυμαίνονται από ευερέθιστο έντερο έως αυξημένη πεπτική ευαισθησία - παρά να πάσχουν από ασθένεια με συγκεκριμένη υποκείμενη αιτία που οι γιατροί θα μπορούσαν να εντοπίσουν με εργαστηριακή εξέταση.
Επιπλέον, τα παιδιά που ήταν καθηλωμένα στο σπίτι για ολόκληρο το μήνα είχαν σχεδόν οκτώ φορές περισσότερες πιθανότητες να πάσχουν από λειτουργική γαστρεντερική διαταραχή, διαπίστωσαν οι ερευνητές.
Το στρες της αβεβαιότητας
«Υποψιαζόμαστε ότι ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τους οποίους τα παιδιά με λειτουργικές γαστρεντερικές διαταραχές είναι πιο πιθανό να χάσουν πολλά μαθήματα στο σχολείο είναι εξαιτίας της συχνά μεγάλης καθυστέρησης στην οριστική διάγνωση», δήλωσε ο Borowitz, παιδιατρικός γαστρεντερολόγος του Παιδιατρικού Τμήματος της UVA Health Children's Department of Pediatrics.
«Όσο περισσότερο χρόνο περνάει το παιδί χωρίς εξήγηση για το γιατί έχει συμπτώματα και τι μπορεί να γίνει για να μειωθούν αυτά τα συμπτώματα, τόσο πιο ανήσυχο, φοβισμένο και απογοητευμένο γίνεται το παιδί και η οικογένεια. Σε γενικές γραμμές, όσο πιο γρήγορα μπορούμε να εντοπίσουμε τι συμβαίνει και να ξεκινήσουμε τη θεραπεία, τόσο καλύτερο είναι το αποτέλεσμα».
Όπως γνωρίζει κάθε γονέας, τα στομαχικά και πεπτικά προβλήματα είναι συνηθισμένα στα παιδιά σχολικής ηλικίας. Αυτό μπορεί να οφείλεται σ' ένα πρόβλημα μικρής διάρκειας, όπως μια ίωση του στομάχου, αλλά στη συντριπτική πλειονότητα των επίμονων περιπτώσεων, η αιτία είναι κάτι άλλο. Αυτές οι χρόνιες περιπτώσεις κοιλιακού πόνου και δυσκοιλιότητας αντιπροσωπεύουν έως και το 38% των επισκέψεων στον παιδίατρο και το 95% αυτών των περιπτώσεων δεν είναι αποτέλεσμα γαστρεντερικής νόσου και οφείλονται σε λειτουργική διαταραχή του γαστρεντερικού συστήματος.
Αυτές οι διφορούμενες διαγνώσεις μπορεί να είναι ανησυχητικές τόσο για τον γονέα όσο και για το παιδί και μπορεί να συμβάλλουν στην αποχή από το σχολείο, σημειώνουν οι Borowitz και Tersteeg σε άρθρο τους στο ιατρικό περιοδικό Frontiers in Pediatrics. Επιπλέον, οι καθυστερήσεις συγκεκριμένης διάγνωσης για τα παιδιά αυτά μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα της θεραπείας για τις παθήσεις τους.
Παρά το πόσο συνηθισμένα είναι τα γαστρεντερικά προβλήματα μεταξύ των παιδιών, οι Borowitz και Tersteeg δεν μπόρεσαν να βρουν μελέτες που να αξιολογούν αν υπάρχει σχέση με τη σχολική απουσία. «Με την πάροδο των ετών, φαινόταν ότι η πλειοψηφία των παιδιών που εξετάζαμε με χρόνια γαστρεντερικά ενοχλήματα και έχαναν πολλά μαθήματα στο σχολείο έπασχαν από λειτουργικές γαστρεντερικές διαταραχές - διαταραχές του άξονα έντερο-εγκέφαλος - και όχι από γαστρεντερικές παθήσεις», δήλωσε ο Tersteeg. «Πραγματοποιήσαμε λοιπόν αυτή τη μελέτη για να δούμε αν αυτή η εντύπωση ήταν σωστή».
Μοτίβα σχολικής απουσίας
Τελικά, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 82% των παιδιών που είχαν χάσει περισσότερες από τρεις ημέρες στο σχολείο τον προηγούμενο μήνα συνέχισαν να διαγιγνώσκονται με λειτουργική διαταραχή του γαστρεντερικού συστήματος.
Από τα 408 παιδιά που βρέθηκαν να έχουν λειτουργικές διαταραχές, οι πιο συχνές διαγνώσεις ήταν η λειτουργική δυσκοιλιότητα (36%), ο λειτουργικός κοιλιακός πόνος (35%) και το ευερέθιστο έντερο (31%). Περισσότερα από 220 από τα παιδιά βρέθηκαν να έχουν περισσότερες από μία διαταραχές, αλλά τα ποσοστά απουσιών τους δεν ήταν υψηλότερα από τα παιδιά που είχαν μόνο μία διαταραχή.
Οι ερευνητές λένε ότι τα ευρήματά τους υποδηλώνουν ότι οι γιατροί μπορεί να θεωρούν χρήσιμο να ρωτούν για τις σχολικές απουσίες, ώστε να τους βοηθούν να εντοπίζουν πιο γρήγορα τα παιδιά που μπορεί να πάσχουν από λειτουργικές γαστρεντερικές διαταραχές. Αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει στην ταχύτερη διάγνωση και στην ταχύτερη έναρξη της θεραπείας, βελτιώνοντας τα αποτελέσματα των παιδιών.