Στους ιδιώτες στρέφεται η διοίκηση της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας της Αττικής (πλην του Πειραιά) για τη διενέργεια των δευτερογενών διακομιδών, των μεταφορών ασθενών δηλαδή μετά από εξιτήρια ή για τη διενέργεια εξετάσεων και επανεξετάσεων σε άλλα νοσοκομεία της Αττικής. Με απόφαση του διοικητή Π. Στάθη κατακυρώνονται οι υπηρεσίες μίσθωσης αδειοδοτημένων ασθενοφόρων για την εξυπηρέτηση των δευτερογενών διακομιδών των δομών υγείας αρμοδιότητας της 1ης ΥΠΕ, διάρκειας έως και 15/05/2022, αλλά με δυνατότητα παράτασης της.
Στην απόφαση, που έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια, οι υπηρεσίες διακομιδών κοστολογούνται από 45 έως 90 ευρώ, ανάλογα την απόσταση μεταφοράς και αν πρόκειται για διακομιδή με επιστροφή στη δομή υγείας. Η μεταφορά θα έχει μηδενικό κόστος για τους ασθενείς, οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις έως σήμερα χρειαζόταν να πληρώσουν από την τσέπη τους για την έγκαιρη μεταφορά τους, ειδικά στην περίπτωση των εξιτηρίων, ή να περιμένουν ώρες ή και μέρες για να διακομιστούν από το ΕΚΑΒ.
Όπως σημειώνεται η συμφωνία για την κατακύρωση των υπηρεσιών μίσθωσης των ιδιωτικών ασθενοφόρων σε συγκεκριμένη εταιρεία προβλέπει 5 οχήματα για τα νοσοκομεία «Ευαγγελισμός» (2 ασθενοφόρα), Σισμανόγλειο (2 ασθενοφόρα) και Ιπποκράτειο Αθηνών (1 ασθενοφόρο). Οι διακομιδές αφορούν αποκλειστικά non Covid-19 περιστατικά, ενώ «η διάρκεια της σύμβασης θα είναι έως την 15η Μαΐου 2022 με δυνατότητα μονομερούς παράτασης εκ μέρους της ΔΥΠΕ αν υπάρχει ανάγκη».
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες από κύκλους του ΕΚΑΒ, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας δεν πρόκειται να έχει εμπλοκή στον προγραμματισμό των διακομιδών, παρότι αναγράφεται στο κείμενο της απόφασης. Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες δεν ενεπλάκη στη διαχείριση των διακομιδών, ούτε το τριήμερο της Πρωτομαγιάς, ημέρες που τέθηκε σε ισχύ η απόφαση και σε αυτή την κατεύθυνση αναμένεται «ορθή επανακοινοποίηση» της απόφασης, με τη διόρθωση.
Το ακανθώδες ζήτημα των δευτερογενών διακομιδών
Τα τελευταία χρόνια το ζήτημα της μεταφοράς ασθενών μετά το εξιτήριο τους ή μεταξύ νοσοκομείων για απαραίτητες εξετάσεις αποτελούσε σημαντικό «αγκάθι» στη λειτουργία πολλών νοσοκομείων ανά τη χώρα. Βασικό εμπόδιο στην πλήρη ανάπτυξη του συστήματος διακομιδών είναι διαχρονικά, πλέον, η αδυναμία των απαραίτητων προσλήψεων πληρωμάτων για τα ασθενοφόρα.
Στην πράξη, οι ασθενείς έπρεπε είτε να περιμένουν πότε θα βρεθεί διαθέσιμο ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, του οποίου όμως προτεραιότητα ήταν πάντα οι επείγουσες και έκτακτες διακομιδές ή να πληρώσουν ιδιωτικό ασθενοφόρο από την τσέπη τους.
Αρχικά, το μακρινό πλέον 2004, οι εν λόγω διακομιδές ανατέθηκαν στα ίδια τα νοσοκομεία, τα οποία θα αποκτούσαν οχήματα και θα τα στελέχωναν με δικό τους προσωπικό, πληρώματα και οδηγούς. Το ΕΚΑΒ συνέδραμε σε ένα ποσοστό 10% με 20% των δευτερογενών μεταφορών. Σταδιακά, όμως, η κατάσταση άρχισε να φθίνει και ιδιώτες άρχισαν να εμπλέκονται όλο και περισσότερο, αφού οι ασθενείς χρειάζονταν αμεσότερη μεταφορά και η διακομιδή με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ γινόταν όλο και δυσκολότερη.
Δέκα χρόνια αργότερα, αποφασίστηκε όλο το έργο των διακομιδών να περάσει και πάλι στο ΕΚΑΒ, μεταφέροντας και τα περίπου 500 άτομα που απασχολούνταν στο κομμάτι αυτό για τα νοσοκομεία, στο Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας.
Σταδιακά, όμως, τα άτομα αυτά άρχισαν να φεύγουν από το ΕΚΑΒ, οι περισσότεροι λόγω συνταξιοδότησης. Όπως συνέβη και για το υπόλοιπο ΕΣΥ, αυτές οι κενές θέσεις δεν αναπληρώθηκαν επαρκώς, ούτε τα χρόνια που ακολούθησαν. Αποτέλεσμα ήταν να επιβαρύνονται τα υπάρχοντα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, αλλά κυρίως οι ασθενείς να αναγκάζονται να στραφούν σε ιδιώτες. Αυτή η κατάσταση επέτρεψε να διεισδύσουν και ιδιώτες που δεν διαθέτουν πιστοποιημένα πληρώματα και οχήματα, αυξάνοντας τις παράνομες διακομιδές.
Η πανδημία επιδείνωσε τραγικά την κατάσταση. Τελικώς, περίπου 7 ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ καλούνται να καλύψουν καθημερινά το σύνολο των δευτερογενών διακομιδών στο λεκανοπέδιο, για εξιτήρια και χρόνια περιστατικά κυρίως. Λιγότερο από το 50% των μεταφορών αυτών τελικά καλύπτεται από ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ.
Με διάταξη που θεσμοθετήθηκε το Σεπτέμβριο του 2021 δόθηκε η δυνατότητα στις διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών, κάλυψης των κενών, συνάπτοντας «συμβάσεις με φυσικά ή νομικά πρόσωπα, κατόχους αδειοδοτημένων ασθενοφόρων του ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να εξυπηρετούν δευτερογενείς διακομιδές (όπως εξιτήρια και επανεξετάσεις) των δομών υγείας αρμοδιότητάς τους».
Αξιοποιώντας αυτή τη δυνατότητα και με δεδομένο ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, στην Αττική δεν βρέθηκε ικανός αριθμός επικουρικών για πληρώματα ή οδηγούς ασθενοφόρων, ο Διοικητής της 1ης ΥΠΕ εισηγήθηκε να προχωρήσει σε μια προσωρινή σύμβαση με ιδιώτες, ώστε να αναλάβουν τις δευτερογενείς διακομιδές για τα συγκεκριμένα νοσοκομεία (Ευαγγελισμός, Σισμανόγλειο, Ιπποκράτειο).
Το κόστος της μεταφοράς θα το αναλάβει εξ ολοκλήρου η ΥΠΕ, αντί να χρειάζεται ο ασθενής να πληρώνει από την τσέπη του για ιδιωτικό ασθενοφόρο.
Αντιδράσεις από συνδικαλιστές: Χρειάζονται προσλήψεις πληρωμάτων ασθενοφόρων
Η απόφαση έγινε δεκτή με αντιδράσεις από τους συνδικαλιστές του κλάδου.
Το Σωματείο Εργαζομένων ΕΚΑΒ Αθηνών με ανακοίνωση του, «καταγγέλλει τις ενέργειες του Υπουργείου Υγείας, του διοικητή της 1ης ΥΠΕ και των διοικητών των νοσοκομείων Ευαγγελισμός/Πολυκλινική, Σισμανόγλειο/Αμαλία Φλέμινγκ και Ιπποκράτειο για την υπογραφή οικονομικής σύμβασης με ιδιωτική εταιρεία για μίσθωση ασθενοφόρων, που αφορά τις δευτερογενείς διακομιδές (εξιτήρια και επανεξετάσεις ασθενών)».
Καλεί άμεσα Υπουργείο Υγείας και υγειονομικές περιφέρειες να προβούν σε προσλήψεις πληρωμάτων όπως και αγορά ασθενοφόρων οχημάτων, έτσι ώστε να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες τους στις δευτερογενείς διακομιδές.
«Το ΕΚΑΒ, όπως γίνεται εδώ και δεκαετίες θα στηρίζει επικουρικά, όπου μπορεί τα νοσοκομεία, στα πλαίσια της κοινωνικής του προσφοράς, της αλληλεγγύης προς το Εθνικό Σύστημα Υγείας και της δωρεάν παροχής υπηρεσιών υγείας στους πολίτες. Έτσι θα σταματήσει η μεγάλη σπατάλη δημοσίου χρήματος που σχεδιάζεται, για υπηρεσίες αμφιβόλου ποιότητας και να συνεχίσει το ΕΣΥ να παρέχει δωρεάν παροχές στο κοινωνικό σύνολο, χωρίς να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός από τα κέρδη ιδιωτικών εταιρειών», σημειώνει το σωματείο.
Αλλά και η ΠΟΕΔΗΝ κάνει λόγο για «εκχώρηση σε ιδιωτικά ασθενοφόρα των δευτερογενών διακομιδών έναντι αδράς αμοιβής», σε μια «προσπάθεια προώθησης της ιδιωτικοποίησης του δημόσιου συστήματος υγείας».
«Οι παράνομες διακομιδές με ιδιωτικά ασθενοφόρα τα τελευταία χρόνια είναι ανεξέλεγκτες. Οι ιδιώτες εκμεταλλευόμενοι την αδυναμία του ΕΚΑΒ να ανταπεξέλθει στις δευτερογενείς διακομιδές αναζητούν πελατεία στα Νοσοκομεία. Ο πολίτης για να εξυπηρετηθεί βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη», περιγράφει ο Μ. Γιαννάκος πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ.
Ωστόσο, καταγγέλλει πως «οι υπουργοί υγείας αντί να ενισχύσουν το τμήμα αυτό του ΕΚΑΒ με προσωπικό και ασθενοφόρα οχήματα ή να προσλάβουν οδηγούς-πληρώματα ασθενοφόρου στα νοσοκομεία, νομοθέτησαν (Άρθρο 51 του Ν. 4825/2021) την δυνατότητα συμβάσεων με ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων για εξιτήρια και επανεξετάσεις. Ξεκίνησαν τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης, όπως το ΑΧΕΠΑ και το ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ, που έκαναν συμβάσεις με ιδιωτικά ασθενοφόρα επιζήμιες για το δημόσιο και τώρα εφαρμόζεται και από την 1η ΥΠΕ».
Σύμφωνα με τον κ. Γιαννάκο, το κόστος ανάθεσης είναι 100.000 ευρώ και αφορά τις διακομιδές για τα 3 νοσοκομεία της Αττικής. «Η Κυβέρνηση αντί να κάνει προσλήψεις στο ΕΚΑΒ και να ενισχύσει τις υποδομές προχωρά σε ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών του ΕΚΑΒ και των Νοσοκομείων», καταλήγει.