Για το λόγο αυτό το Υπουργείο Υγείας μαζί με το Υπουργείο Παιδείας συντονίζεται προς την «επιδιόρθωση» της κατάστασης αυτής καταρτίζοντας μια σειρά από βήματα.
Ένα από τα βήματα αυτά είναι η Υγειονομική Διάταξη με την οποία θεσπίστηκαν οι υγειονομικοί όροι και προϋποθέσεις για την λειτουργία των σχολικών κυλικείων, καντινών και χώρων εστίασης στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και o εκσυχρονισμός του καταλόγου των επιτρεπόμενων προς πώληση προϊόντων.
Όπως φαίνεται ο στόχος του Υπουργείου Υγείας είναι να αλλάξει τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών προς το καλύτερο αλλά και να τα εκπαιδεύσει διατροφικά μιλώντας ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζουν τι τους κάνει καλό και τι κακό ώστε να κάνουν από μόνα τους πιο σωστές επιλογές.
«Το Υπουργείο Υγείας έχοντας ως πρωταρχικό στόχο την προστασία και προαγωγή της υγείας του ευαίσθητου μαθητικού πληθυσμού και τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος που συμβάλλει στις ορθές διατροφικές επιλογές των μαθητών, έχει εκδώσει τη σχετική (5) Υγειονομική Διάταξη με την οποία θεσπίστηκαν οι υγειονομικοί όροι και προϋποθέσεις για την λειτουργία των σχολικών κυλικείων, καντινών και χώρων εστίασης στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και εκσυχρονίστηκε ο κατάλογος των επιτρεπόμενων προς πώληση προϊόντων» αναφέρει η σχετική εγκύκλιος που αναρτήθηκε στην Διαύγεια σήμερα 4/11.
Αποσύρεται η... ζάχαρη τα αλλαντικά και τα αναψυκτικά από τα κυλικεία
Στην εγκύκλιο αυτή αναφέρεται τι πρέπει να πωλούν τα κυλικεία, τι πρέπει να περιλαμβάνει το κολατσιό των μαθητών αλλά και οδηγίες σχετικά με την υγεινή σε ο,τι αφορά την παρασκευή των γευμάτων, την αποθήκευση και φυσικά την κατανάλωση της «καλής» τροφής.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση: «Ο ισχύον κατάλογος περιλαμβάνει 7 κατηγορίες τροφίμων (φρούτα-λαχανικά, γαλακτοκομικά, απλά αρτοσκευάσματα, διάφορα αρτοσκευάσματα, σάντουιτς, γλυκίσματα, ξηροί καρποί) για ορισμένα εκ των οποίων καθορίζονται διατροφικές προδιαγραφές αναφορικά με την περιεκτικότητα σε ολικά, κορεσμένα και τρανς λιπαρά οξέα, το νάτριο και το μέγεθος της μερίδας».
Τέλος σύμφωνα με όσα έχει αποφασίσει η Εθνική Επιτροπή Διατροφικής Πολιτικής «για κάποια προϊόντα δεν επιτρέπεται η προσθήκη ζάχαρης και συντηρητικών, δεν επιτρέπεται η χρήση αλλαντικών (εκτός από βραστή γαλοπούλα) ενώ δεν επιτρέπονται και τα αναψυκτικά. Το είδος των τροφίμων και οι διατροφικές προδιαγραφές καθορίστηκαν από την Εθνική Επιτροπή Διατροφικής Πολιτικής, σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα για την πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας και γενικότερα των χρόνιων νοσημάτων που συνδέονται με τη διατροφή καθώς και την προώθηση της Μεσογειακής Διατροφής».
Οι ισχύουσες Υγειονομικές Διατάξεις βρίσκονται διαθέσιμες στον ιστότοπο του Υπουργείου Υγείας.
Τι πρέπει να τρώνε τα παιδιά στο σχολείο και οι συστάσεις υγεινής
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις εθνικές διατροφικές συστάσεις τα παιδιά και οι έφηβοι θα πρέπει να καταναλώνουν καθημερινά ποικιλία λαχανικών και φρούτων εποχής, γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών, ποικιλία δημητριακών (κατά προτίμηση ολικής άλεσης) και να αποφεύγουν την κατανάλωση επεξεργασμένων προϊόντων κρέατος (όπως τα αλλαντικά), αναψυκτικών και τροφίμων που περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη ή/και μεγάλη ποσότητα αλατιού, δεδομένου ότι η συχνή πρόσληψη αυτών των συστατικών έχει σχετιστεί με την εμφάνιση νοσημάτων όπως η παχυσαρκία, τα καρδιαγγειακά και ο σακχαρώδης διαβήτης.
Ταυτόχρονα, η τήρηση των κανόνων υγιεινής στο χώρο του σχολείου κατά τη διάρκεια της αποθήκευσης και κατανάλωσης φαγητού είναι απαραίτητη προκειμένου να προλαμβάνονται τα τροφιμογενή νοσήματα, αλλά ταυτόχρονα να εκπαιδεύονται τα παιδιά στην αρχές της ασφάλειας των τροφίμων.
Επίσης, σύμφωνα με τις σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με τη λειτουργία των Δημοτικών σχολείων και των Νηπιαγωγείων κατά το τρέχον έτος, το γεύμα των μαθητών/τριών που φοιτούν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους, ενώ οι εκπαιδευτικοί που αναλαμβάνουν τη διδακτική ώρα της Διατροφικής Αγωγής, βοηθούν και καθοδηγούν τους/τις μαθητές/τριες, ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος προκειμένου να εξυπηρετούνται αυτόνομα.
Σημειώνεται ότι λόγω της πανδημίας, έχουν δοθεί αρκετές οδηγίες σχετικά με το καλό πλύσιμο των χεριών πριν και μετά το φαγητό καθώς επίσης οδηγίες που αφορούν την ασφαλή παρασκευή και μεταφορά του φαγητού, όπως και την αποθήκευση του φαγητού των παιδιών.