Ένα «μίνι» πολυνομοσχέδιο έθεσε χθες προς διαβούλευση το Υπουργείο Υγείας. Αν και ο βασικός στόχος του σχεδίου νόμου είναι η ρύθμιση του θεσμικού πλαισίου γύρω από την παρηγορητική φροντίδα, στις διατάξεις του περιλαμβάνει και παρατάσεις για μια σειρά μέτρων που σχετίζονται με την πανδημία, καθώς και άρθρα φαρμακευτικής πολιτικής.
Τα δύο άρθρα ρυθμίζουν θέματα clawback και rebate, ενώ το τρίτο αφορά στην αποζημίωση φαρμάκων που ανήκουν σε 3 ειδικές κατηγορίες.
Έως και 36 δόσεις η ρύθμιση οφειλών clawback
Το άρθρο 61 επιτρέπει στις φαρμακευτικές εταιρείες, που οφείλουν στον ΕΟΠΥΥ ποσά αυτόματης επιστροφής, γνωστά και ως clawback, του έτους 2019, όπως έχουν προκύψει μετά από την ολοκλήρωση του προβλεπόμενου συμψηφισμού, να ρυθμίσουν αυτές τις οφειλές σε έως τριάντα 36 άτοκες δόσεις. Προϋπόθεση θα είναι η εξόφληση των ποσών επιστροφής (τα rebate) του ίδιου έτους, αλλά και της καταβολής των δόσεων της προηγούμενης ρύθμισης για τα έτη 2012-2018. Αντίστοιχη ρύθμιση προβλέπεται και για τα έτη 2020, 2021 και 2022.
Η φαρμακευτική αγορά αποδίδει θετικό πρόσημο στην εν λόγω ρύθμιση, ωστόσο σημειώνεται πως θα είχε ουσιαστικότερη επίδραση αν δινόταν η δυνατότητα για μεγαλύτερο αριθμό δόσεων, πάνω από τις 36 δηλαδή, κατ’ αναλογία των δυσθεώρητων ποσών στα οποία έχει εκτιναχθεί το clawback.
Σύμφωνα με στοιχεία των φαρμακευτικών εταιρειών, υπολογίζεται πως μέσα σε 10 χρόνια το ποσό των συνολικών επιστροφών, clawback και rebate, αγγίζει τα 11 δισ. ευρώ. Οι συμψηφισμοί δεν φαίνεται να δίνουν ουσιαστικές ανάγκες και η ρευστότητα των εταιριών δοκιμάζεται. Θυμίζουμε ότι, ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες είχαν εκφράσει ενστάσεις για την εξέλιξη του συμψηφισμού ποσών clawback με επενδύσεις σε υποδομές αλλά και έρευνα, στο πλαίσιο του οποίου επιλέχθηκαν κυρίως επενδύσεις σε υποδομές και κατά πολύ λιγότερο σε R&D, παρότι ο αρχικός σχεδιασμός ήθελε να μοιράζεται ισόποσα το πρόγραμμα.
Διαβάστε ακόμα ⇒ Παράταση των συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου των γιατρών και καταβολή των εφημεριών προβλέπει το νέο νομοσχέδιο
Αποζημίωση ειδικών κατηγοριών φαρμάκων
Το άρθρο 60 ρυθμίζει τις διαδικασίες αποζημίωσης τριών ειδικών κατηγοριών εγχωρίως παραγόμενων φαρμακευτικών προϊόντων, των σκευασμάτων Καλώς Καθιερωμένης Χρήσης, των υβριδικών και των «συνδυασμών περισσότερων δραστικών ουσιών που περιλαμβάνονται στη σύνθεση εγκεκριμένων φαρμάκων, οι οποίες όμως δεν έχουν μέχρι στιγμής συνδυασθεί για θεραπευτικούς σκοπούς».
Ειδικότερα, φάρμακα των παραπάνω τριών κατηγοριών που έχουν «Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας (ΚΗΘ) ίσο ή χαμηλότερο από το ΚΗΘ των αντίστοιχων προϊόντων αναφοράς, τα οποία ήδη αποζημιώνονται, εντάσσονται άμεσα στον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων, χωρίς αξιολόγηση και διαπραγμάτευση για τις όμοιες ενδείξεις και με τους ίδιους περιορισμούς των προϊόντων αναφοράς τους».
Αν έχουν ΚΗΘ υψηλότερο από το ΚΗΘ των αντίστοιχων προϊόντων αναφοράς, τα οποία ήδη αποζημιώνονται, μπορούν είτε να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές, προκειμένου να ενταχθούν στον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων, είτε να υποβάλουν αίτηση για αξιολόγηση και διαπραγμάτευση βάσει των ακολούθων κριτηρίων, τα οποία εξετάζονται σωρευτικά: α) ύπαρξη πρόσθετου κλινικού οφέλους, είτε για το σύνολο των ασθενών είτε για ειδικές υποομάδες ασθενών της ίδιας νόσου και β) ύπαρξη ενεργού διπλώματος ευρεσιτεχνίας».
Εν ολίγοις, αν το κόστος των φαρμάκων αυτών, σε επίπεδο ημερήσιας θεραπείας, είναι ίδιο ή χαμηλότερο από τα αντίστοιχα προϊόντα που ήδη κυκλοφορούν και αποζημιώνονται, τότε μπαίνουν αυτόματα στη Θετική Λίστα, στον κατάλογο των αποζημιούμενων φαρμάκων. Αν κοστίζουν παραπάνω τότε οι φαρμακευτικές εταιρείες θα πρέπει να αποφασίσουν είτε να μειώσουν την τιμή τους είτε να περάσουν από τη διαδικασία της αξιολόγησης και της διαπραγμάτευσης για να αποδείξουν το νέο όφελος που προσφέρουν για τους ασθενείς ή να επιδείξουν έγγραφα που δείχνουν ότι είναι σε ισχύ η προστασία πατέντας.
Αναλόγως, στις επιτροπές αξιολόγησης και διαπραγμάτευσης θα πρέπει να απευθύνονται και οι εταιρείες που επιθυμούν διαφορετική ομαδοποίηση ή ευρύτερη αποζημίωση στον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων.
Διαβάστε ακόμα ⇒ Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την Ανακουφιστική Φροντίδα- Τι περιλαμβάνει
ΕΟΠΥΥ: Rebate σε ΦΥΚ που χορηγούνται από τα φαρμακεία
Το 59ο άρθρο του νομοσχεδίου «Ολοκληρωμένο Σύστημα Παροχής Ανακουφιστικής Φροντίδας - Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις» θεσπίζει νέο ποσοστό έκπτωσης, rebate, για φάρμακα υψηλού κόστους, που χορηγούνται από ιδιωτικά φαρμακεία.
Το εν λόγω rebate επιβάλλεται προκειμένου να διασφαλιστεί πως ΦΥΚ που διατίθενται τόσο από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ όσο και από τα ιδιωτικά φαρμακεία θα κοστίζουν στον Οργανισμό το ίδιο.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι στην περίπτωση των εν λόγω φαρμάκων, «τα οποία χορηγούνται από ιδιωτικά φαρμακεία, ο ΕΟΠΥΥ επιβάλει [επιπλέον] rebate τέτοιο ώστε η τελική τιμή αγοράς για τον ΕΟΠΥΥ να είναι αντίστοιχη με εκείνη που επιτυγχάνεται όταν προμηθεύεται φάρμακο ίδιας δραστικής ουσίας, μορφής και περιεκτικότητας από τα φαρμακεία του».