Όπως αναφέρουν ζητούν να καθιερωθεί μια ενιαία κατηγορία νοσηλευτικού προσωπικού, με Πανεπιστημιακή εκπαίδευση, και ένταξη, με μεταβατικές διαδικασίες, των ΤΕ και ΔΕ συναδέλφων.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν σε αγανάκτηση βρίσκονται χιλιάδες νοσηλευτές και βοηθοί νοσηλευτών μετά την «απαράδεκτη» όπως χαρακτηρίζουν Υπουργική Απόφαση Γ6/Γ.Π.οικ. 46042/2022 – ΦΕΚ 4209/Β/8-8-2022 «Καθηκοντολόγιο Βοηθών Νοσηλευτών-τριών Νοσοκομείων και των λοιπών Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων του ΕΣΥ, καθώς και των δημόσιων δομών παροχής υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.».
Παράλληλα, τονίζουν ότι το καθηκοντολόγιο τους «φορτώνει» επιπλέον αρμοδιότητες που δεν περιλαμβάνονται στην εκπαίδευσή τους.
Η απόφαση εδώ
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν η υπουργική αυτή απόφαση είναι άδικη γιατί:
● διατηρεί την αδικία σε βάρος των ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτών και ταυτόχρονα τους αναθέτει επιπλέον αλλότρια καθήκοντα, όπως: «μεταφορά εργαστηριακών δειγμάτων, εγγράφων, φακέλων ασθενών και άλλων αντικειμένων, από το ένα νοσηλευτικό τμήμα σε άλλο, στο φαρμακείο ή όπου αλλού παραστεί ανάγκη, σύμφωνα με τις οδηγίες του προϊστάμενου ή του υπεύθυνου νοσηλευτή.»
● δεν περιλαμβάνει μια σειρά από νοσηλευτικές πράξεις που περιλαμβάνονται στα προγράμματα σπουδών των σχολών των ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτών.
● διαιωνίζει την πολυδιάσπαση του νοσηλευτικού προσωπικού σε νοσηλευτές και βοηθούς νοσηλευτές και καλλιεργεί παραπέρα το «διαίρει και βασίλευε» ακόμα και μέσα στο ίδιο τμήμα, δεδομένου ότι αναθέτει την "αποκλειστική ευθύνη για την εκτέλεση επιπλέον νοσηλευτικών πράξεων από βοηθό νοσηλευτή στον υπεύθυνο νοσηλευτή, ο οποίος φέρει την ευθύνη να κρίνει εάν ο Βοηθός Νοσηλευτής δύναται να εκτελέσει."
● στις σημερινές συνθήκες μεγάλης υποστελέχωσης - που επιδεινώνεται από τις αναστολές εργασίας χιλιάδων συναδέλφων – και σε συνδυασμό με την αύξηση του φόρτου εργασίας των νοσηλευτών από την εισαγωγή των εντύπων του ΟΔΙΠΥ Α.Ε., οδηγεί σε αδυναμία λειτουργίας εκατοντάδων νοσηλευτικών τμημάτων σε δεκάδες νοσοκομεία πανελλαδικά.
ΔΕΝ είναι η πρώτη φορά που «ανοίγει η συζήτηση» για τη νοσηλευτική εκπαίδευση, τα καθηκοντολόγια των νοσηλευτών και βοηθών νοσηλευτών και τη θεσμοθέτηση ενιαίου ή ξεχωριστών νοσηλευτικών κλάδων.
● το 2014, η κυβέρνηση της ΝΔ είχε αποσύρει το νομοσχέδιο για θεσμοθέτηση κλάδου ΠΕ – ΤΕ νοσηλευτών, κάτω από την πίεση των Ιατρικών Συλλόγων διότι προβλεπόταν και επέκταση νοσηλευτικών αρμοδιοτήτων που οι Ιατρικοί Σύλλογοι θεώρησαν αντιποίηση ιατρικών πράξεων.
● το 2017, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ απέσυρε την πρόταση νόμου για δημιουργία ενιαίου νοσηλευτικού κλάδου, κάτω από την «πίεση» – υποτίθεται – κινητοποιήσεων της ΕΝΕ – ΠΑΣΥΝΟ και της πλειοψηφίας της ΠΟΕΔΗΝ.
● το 2018, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, η πρόταση του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης Νοσηλευτικής (ΕΣΑΝ) ήταν η δημιουργία μιας νέας υποβαθμισμένης επαγγελματικής κατηγορίας (με επικρατέστερη ονομασία: «φροντιστής ασθενών») και άγνωστα καθήκοντα και επαγγελματικά δικαιώματα.
● το 2020, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν προχώρησε στην υλοποίηση της πρότασης για θεσμοθέτηση ξεχωριστών κλάδων για τους ΠΕ – ΤΕ νοσηλευτές και τους ΔΕ βοηθούς νοσηλευτές αντίστοιχα.
Χαρακτηριστική είναι η στάση της πλειοψηφίας της ΠΟΕΔΗΝ, που, το 2017, συντάχθηκε, με την ΕΝΕ-ΠΑΣΥΝΟ.ΕΣΥ ενάντια στη δημιουργία ενιαίου κλάδου ενώ το 2020 είχε υιοθετήσει το αίτημα για «Ενιαίο Κλάδο Νοσηλευτικού Προσωπικού με διακριτά καθήκοντα», ενώ το σχετικό ψήφισμα της ΑΔΕΔΥ ανέφερε: «Η ΠΟΕΔΗΝ δεν επιδιώκει να καταργήσει τις εκπαιδευτικές βαθμίδες στο Νοσηλευτικό Προσωπικό» Δηλαδή, ξεκάθαρη ομολογία ότι θέλουν να συνεχίζεται η πολυδιάσπαση του νοσηλευτικού προσωπικού.
Ακόμη πιο αποκαλυπτική είναι η πρόταση της φιλοκυβερνητικής πλειοψηφίας της ΠΑΣΥΝΟ (που είναι ταυτόχρονα και ηγεσία της Ε.Ν.Ε.) για καθιέρωση «υπεύθυνου νοσηλευτή», με 16ωρη βάρδια ή «εφημερία» (8ωρη πρωινή και σε συνέχεια απογευματινή ή νυχτερινή) που θα «εποπτεύει και θα εκχωρεί αρμοδιότητες στον βοηθό νοσηλευτή». Δηλαδή «εκτόξευση» της εντατικοποίησης για τους ΤΕ και ΠΕ συναδέλφους και ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση για τους ΔΕ συναδέλφους.
Όπως καταλήγει η ανακοίνωση:
«Είναι φανερό ότι η πρόσφατη υπουργική απόφαση για το καθηκοντολόγιο εντάσσεται στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για ένταση της εκμετάλλευσης και των διαχωρισμών σε βάρος όλου του νοσηλευτικού προσωπικού, ιδιαίτερα σε βάρος των ΔΕ συναδέλφων, στα πλαίσια της επέκτασης λειτουργίας των δημόσιων μονάδων υγείας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια».
Όπως προσθέτουν: «Οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί φαίνεται επίσης ότι υπηρετούν τον στόχο για ανάπτυξη του ιδιωτικού επαγγέλματος, μέσω εταιρειών, του «κατ’ οίκον» νοσηλευτή που είναι διαχρονικό αίτημα της ΕΝΕ-ΠΑΣΥΝΟ. Αυτό όμως προϋποθέτει επέκταση νοσηλευτικών καθηκόντων που σήμερα όμως αποτελούν ιατρικές πράξεις. Πιθανότατα εκτιμούν ότι ένας κλάδος που θα περιλαμβάνει μόνο τους ΠΕ και ΤΕ συναδέλφους θα έχει μεγαλύτερο «κύρος» για να «διεκδικήσει» ευρύτερο πεδίο καθηκόντων. Όπως επιχειρήθηκε να γίνει το 2014 και το 2020».
Και συνεχίζουν: « Γι’ αυτό και στην υπουργική απόφαση (17/10/2019) για την τροποποίηση λειτουργίας του ΕΣΑΝ ορίζεται ότι: «Συγκροτεί επιτροπή για την διαμόρφωσης πλαισίου που αφορά στα επαγγέλματα που ανήκουν στη Νοσηλευτική Υπηρεσία και άσκησης ιδιωτικού έργου (καθορισμός καθηκοντολογίου, περιγραφή νοσηλευτικών πράξεων, όροι και προϋποθέσεις άσκησης ιδιωτικού έργου, κ.α.)
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανάθεση της λήψης δειγμάτων για εξετάσεις για SARS-CoV-2 σε νοσηλευτές στις ΚΟΜΥ, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στα νοσοκομεία..
Να καταργηθεί η πολυδιάσπαση του νοσηλευτικού προσωπικού
Τόσο αυτοί που προτείνουν τους ξεχωριστούς κλάδους, όσο και αυτοί που προτείνουν τον ενιαίο νοσηλευτικό κλάδο, αποφεύγουν συνειδητά να «αγγίξουν» τον πυρήνα του προβλήματος, που είναι η πολυδιάσπαση του νοσηλευτικού προσωπικού.
Που εκδηλώνεται – στο εκπαιδευτικό επίπεδο – με την ύπαρξη πληθώρας διαφορετικών σχολών, δημόσιων και ιδιωτικών, διαφόρων βαθμίδων που "παράγουν νοσηλευτές και βοηθούς νοσηλευτές" ενώ στο εργασιακό επίπεδο, εκδηλώνεται με την ύπαρξη 3 διαφορετικών κατηγοριών νοσηλευτικού προσωπικού, που στις περισσότερες περιπτώσεις «κάνουν τα ίδια» αλλά έχουν διαφορετικά μισθολόγια, με «αδικημένους», τους ΔΕ συναδέλφους.
Η πολυδιάσπαση και η συνεχιζόμενη εκμετάλλευση του νοσηλευτικού προσωπικού όλων των κατηγοριών υπηρετεί την πολιτική κυβερνήσεων και Ευρωπαϊκής Ένωσης για λειτουργία των δημόσιων μονάδων υγείας, ως «αυτοτελείς επιχειρηματικές μονάδες», και εντάσσεται στους σχεδιασμούς για το «νέο ΕΣΥ»..
Βασικό χαρακτηριστικό του «νέου ΕΣΥ» είναι η λειτουργία των μονάδων υγείας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με βάση τις κατευθύνσεις του ΟΔΙΠΥ Α.Ε. (για την «αύξηση του ανταγωνισμού μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών νοσοκομείων») και τα κριτήρια «Κοστολόγησης Ομοιογενών Διαγνωστικών Κατηγοριών» (DRGs) που διαμόρφωσε το ΚΕΤΕΚΝΥ Α.Ε. (μετεξέλιξη της ΕΣΑΝ Α.Ε.) στη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ».
Τέλος, αναφέρουν: « Δεδομένου ότι στο κόστος λειτουργίας θα συμπεριλαμβάνεται και η μισθοδοσία του προσωπικού, για να μπορεί το νοσοκομείο – επιχείρηση να είναι «αποδοτικό» και «ανταγωνιστικό» με τις αντίστοιχες ιδιωτικές κλινικές, ώστε να «κλείνει συμφωνίες» με τις ασφαλιστικές εταιρείες και τον ΕΟΠΥΥ (που θα λειτουργεί ως «ιδιωτικός ασφαλιστικός οργανισμός») θα πρέπει να έχει όσο το δυνατό λιγότερο και φθηνότερο προσωπικό.
Στο σχεδιασμό αυτό εντάσσεται η διαιώνιση των μεγάλων ελλείψεων προσωπικού, η επέκταση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων καθώς και η διατήρηση της πολυδιάσπασης του νοσηλευτικού προσωπικού.
Η μόνη πρόταση που συμβάλλει στην εξασφάλιση των δικαιωμάτων όλου του νοσηλευτικού προσωπικού αλλά και των αναγκών των ασθενών είναι η κατάργηση της πολυδιάσπασης και η δημιουργία μίας, ενιαίας κατηγορίας, με Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση, όπου θα ενταχθούν, με μεταβατικές διαδικασίες, οι ΤΕ και ΔΕ συνάδελφοι. Μόνο έτσι οι νοσηλευτές θα έχουμε ίδιο επίπεδο σπουδών, ίδια δικαιώματα (μισθολογικά και εξέλιξης) και ίδια καθήκοντα και θα μπορούμε να εργαζόμαστε και να προσφέρουμε ολοκληρωμένη νοσηλευτική φροντίδα στους ασθενείς.
Δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε τον αγώνα για μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με επείγουσες διαδικασίες, ανάκληση των αναστολών εργασίας, μονιμοποίηση των συμβασιούχων συναδέλφων, ουσιαστικές αυξήσεις και επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού, επέκταση του ανθυγιεινού επιδόματος και ένταξη στα Βαρέα Ανθυγιεινά, κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης στον τομέα της Υγείας και Πρόνοιας».