Το YouTube φιλοξενεί εκατομμύρια βίντεο που σχετίζονται με την υγειονομική περίθαλψη.
Η έρευνα για την υγεία πληροφοριών αναφέρει ότι το 75% των Αμερικανών πηγαίνουν στο Διαδίκτυο πρώτα όταν αναζητούν πληροφορίες σχετικά με θέματα υγείας ή ιατρικά. Το YouTube είναι μια από τις πιο δημοφιλείς διαδικτυακές πλατφόρμες, με δισεκατομμύρια προβολές κάθε μέρα και έχει αναδειχθεί ως σημαντική πηγή πληροφοριών για την υγεία .
Ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού των ΗΠΑ εκτιμάται ότι έχει περιορισμένες γνώσεις στον τομέα της υγείας ή την ικανότητα απόκτησης, επεξεργασίας και κατανόησης βασικών πληροφοριών για την υγεία, όπως η ικανότητα ανάγνωσης και κατανόησης συνταγών, δελτίων ραντεβού ή οδηγιών για κλινικές υγείας.
Μελέτες σχετικά με την παιδεία στον τομέα της υγείας, όπως η Εθνική Αξιολόγηση της Εκπαίδευσης Ενηλίκων που πραγματοποιήθηκε το 2003, υπολόγισαν ότι μόνο το 12% των ενηλίκων είχαν ικανοποιητικές δεξιότητες στην παιδεία. Αυτό επιβεβαιώθηκε σε επόμενες μελέτες .
H Anjana Susarla είναι καθηγήτρια πληροφοριακών συστημάτων και με έρευνα της εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το YouTube διευρύνουν τέτοιες ανισότητες στον τομέα της υγείας, οδηγώντας τους χρήστες σε αμφισβητήσιμο περιεχόμενο.
Στο YouTube
Παρακολουθώντας πολλά βίντεο που υποτίθεται ότι σχετίζονται με τον διαβήτη, επαλήθευσε εάν οι πληροφορίες που εμφανίζονται συμμορφώνονται με έγκυρες ιατρικές οδηγίες. Διαπίστωσε ότι τα πιο δημοφιλή και ελκυστικά βίντεο είναι πολύ λιγότερο πιθανό να έχουν ιατρικά έγκυρες πληροφορίες.
Οι χρήστες συνήθως συναντούν βίντεο σχετικά με τις συνθήκες υγείας μέσω αναζητήσεων λέξεων-κλειδιών στο YouTube. Στη συνέχεια, το YouTube παρέχει συνδέσμους προς επικυρωμένες ιατρικές πληροφορίες, όπως τα κορυφαία αποτελέσματα. Αρκετά από αυτά παράγονται από αξιόπιστους οργανισμούς υγείας.Πρόσφατα, το YouTube έχει προσαρμόσει τον τρόπο εμφάνισης των αποτελεσμάτων αναζήτησης, επιτρέποντας την κατάταξη των αποτελεσμάτων κατά « συνάφεια » και παρέχοντας συνδέσμους προς επαληθευμένες ιατρικές πληροφορίες .
Ωστόσο, όταν η καθηγήτρια στρατολόγησε ιατρούς για να παρακολουθήσουν τα βίντεο και να αξιολογήσουν αν αυτά θα θεωρούνταν έγκυρα και κατανοητά από την άποψη της εκπαίδευσης των ασθενών, βαθμολόγησαν τις προτάσεις του YouTube ως κακές Η Susarla διαπίστωσε ότι τα πιο δημοφιλή βίντεο είναι αυτά που τείνουν να έχουν εύκολα κατανοητές πληροφορίες, αλλά δεν είναι πάντα ιατρικά έγκυρα. Μια μελέτη για τα πιο δημοφιλή βίντεο στο COVID-19 διαπίστωσε επίσης ότι το ένα τέταρτο των βίντεο δεν περιείχε ιατρικά έγκυρες πληροφορίες.
Τα αίτια και το μέγεθος της ζημιάς
Αυτό συμβαίνει επειδή οι αλγόριθμοι στις οποίες βασίζονται οι συστάσεις/προτάσεις σε πλατφόρμες κοινωνικών μέσων είναι επηρεασμένοι από την απήχηση και τη δημοφιλία μίας πληροφορίας.
Με βάση τον τρόπο με τον οποίο οι ψηφιακές πλατφόρμες παρέχουν πληροφορίες για ερωτήματα αναζήτησης, ένας χρήστης με περισσότερες γνώσεις για την υγεία είναι πιο πιθανό να ανακαλύψει χρήσιμες ιατρικές συμβουλές από έναν φημισμένο πάροχο υγειονομικής περίθαλψης, όπως η κλινική Mayo. Ο ίδιος αλγόριθμος θα οδηγήσει έναν λιγότερο εγγράμματο χρήστη σε ψεύτικες θεραπείες ή παραπλανητικές ιατρικές συμβουλές.
Αυτό θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα επιβλαβές για τις μειονοτικές ομάδες. Μελέτες σχετικά με την παιδεία στον τομέα της υγείας στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν διαπιστώσει ότι ο αντίκτυπος του περιορισμένου γραμματισμού στην υγεία επηρεάζει δυσανάλογα τις μειονότητες .Δεν έχουμε αρκετές μελέτες σχετικά με την κατάσταση του γραμματισμού στην υγεία μεταξύ των μειονοτικών πληθυσμών, ιδίως στις αστικές περιοχές . Αυτό καθιστά δύσκολη τη σχεδίαση επικοινωνίας για την υγεία που απευθύνεται σε μειονότητες και παρεμβάσεις για τη βελτίωση της χρήσης των υπαρχόντων πόρων υγειονομικής περίθαλψης.
Η πιθανή λύση
Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, η Google λαμβάνει καθημερινά πάνω από ένα δισεκατομμύριο ερωτήσεις για την υγεία. Ειδικά εκείνοι με χαμηλή επίπεδο εκπαίδευσης σε θέματα υγείαςκινδυνεύεουν σημαντικά να συναντήσουν ιατρικά μη τεκμηριωμένες πληροφορίες, όπως δημοφιλείς μύθους ή ενεργές θεωρίες συνωμοσίας που δεν βασίζονται σε επιστημονικά στοιχεία.
Το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ χαρακτήρισε τη παραπληροφόρηση σχετικά με την υγεία ως « infodemic». Επίσης, οι ψηφιακές πλατφόρμες όπου μπορούν να συμμετέχουν όλοι τις καθιστούν ευάλωτες σε παραπληροφόρηση.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι εταιρείες αναζήτησης συνεργάστηκαν με οργανισμούς υγείας, όπως η κλινική Mayo, για την παροχή επικυρωμένων πληροφοριών και τη μείωση της εξάπλωσης παραπληροφόρησης . Για να καταστούν πιο δίκαιες οι πληροφορίες για την υγεία στο YouTube, όσοι σχεδιάζουν αλγόριθμους προτάσεων θα πρέπει να ενσωματώσουν σχόλια από κλινικούς ιατρούς και ασθενείς καθώς και από τελικούς χρήστες.
ΠΗΓΗ: theconversation