Στην εποχή της πληροφορίας και του διαδικτύου, κάθε οργανισμός-εταιρεία έχει τη δυνατότητα να γίνει παγκοσμίως γνωστός αν αξιοποιήσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.Τα social media δεν είναι πια παιχνίδι αριθμών για τις φαρμακευτικές εταιρίες. Η απαρίθμηση των ακόλουθων, των likes και των κοινοποιήσεων ήταν μία αρχική μέθοδος μέτρησης της απήχησης. Σήμερα, όμως, αυτό δεν αρκεί για να πει κάποιος αν έχουν υλοποιηθεί οι στόχοι του.
O υπεύθυνος ψηφιακής στρατηγικής της Ogilvy Health (παγκόσμιο κοινωνικό δίκτυο), Ρικ Έβανς, ανέφερε ότι όταν ξεκίνησαν την έρευνα για την απήχηση φαρμακευτικών εταιρειών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης «παρατήρησαν περίεργα πράγματα αναφορικά με τα επίπεδα ενασχόλησης, όπως τα likes και τα σχόλια». Ειδικότερα, πολλές δημοσιεύσεις με υψηλή ενασχόληση δεν περιείχαν ιδιαίτερα ενδιαφέρον περιεχόμενο. Ερμήνευσαν ότι η υπερβολικά ενθουσιώδης απάντηση προκαλούταν από δημοφιλή επί πληρωμή μοντέλων social media, που μπορούν να προσελκύσουν ψεύτικη προσοχή.
To νέο μοντέλο μέσων κοινωνικής δικτύωσης με πληρωμένη διαφήμιση σημαίνει ότι έχει λιγότερη σημασία ο αριθμός των ακόλουθων. Αντιθέτως, έχει μεγαλύτερη σημασία η ικανότητα να απευθυνθείς στο κατάλληλο κοινό για διαφημιστικούς σκοπούς.
Οι φαρμακευτικές εταιρίες έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε αυτόν τον τομέα, υιοθετώντας γερές στρατηγικές αναφορικά με τη διαχείριση των social media. Σύμφωνα με την περιγραφή της Ogilvy Helath, τα social media είναι η βιτρίνα της βιομηχανίας, όπου οι ασθενείς μπορούν να εξετάσουν άμεσα τις επιλογές τους αναφορικά με τις φαρμακευτικές εταιρείες.
Η έκθεση του 2020 για τις κορυφαίες φαρμακευτικές εταιρείες στον τομέα της κοινωνικής υγείας ανέδειξαν στην κορυφή τη Boehringer Ingelheim, την AbbVie και την GlaxoSmithKline. Η Ogilvy Health αξιολόγησε τις κορυφαίες εταιρείες με βάση 5 κατηγορίες και με άριστα το 4.
Οι 5 κατηγορίες είναι:
Εταιρική ταυτότητα: Αυτό το μέτρο καταγράφει τη σύνδεση ανάμεσα σε όλα τα τα κοινωνικά κανάλια για μία σταθερή παρουσία, συμπεριλαμβανομένης της οπτικής ταυτότητας, του τόνου της φωνής, του λογότυπου και των χρωμάτων. Ελέγχει αν όλες οι εταιρικές ιστοσελίδες συνδέονται με κάποιο λογαριασμό στα social media. Η μελέτη αποκάλυψε ότι 27% των φαρμακευτικών εταιρειών δε διέθεταν.
Περιεχόμενο: Αυτή η κατηγορία έχει να κάνει με τα μηνύματα. Υπάρχει ένα ξεκάθαρο μήνυμα για κάθε δημοσίευση; Αυτό το μέτρο λαμβάνει υπόψιν αν η εταιρεία μοιράζεται χρήσιμο περιεχόμενο από άλλους. Επίσης, τσεκάρει τη κοινωνική, φυλετική και το γένος του κοινού που ασχολείται με τις δημοσιεύσεις της φαρμακευτικής εταιρείας
Διαχείριση κοινότητας: Αυτή η ανάλυση μετράει την αλληλεπίδραση των εταιρειών με τους ακόλουθους, κοιτώντας πόσο συχνά και γρήγορα απαντούν στο κοινό τους. Επίσης ερευνούν αν το ύφος των απαντήσεων ήταν ψυχρό ή πιο θερμό;
Τεχνική οπτικοποίηση: Αυτή η κατηγορία εξετάσει κατά πόσο οι εταιρείες ακολουθούν τις οδηγίες για τα social media όσον αφορά τα οπτικά και γραπτά στοιχεία, όπως τα όρια λέξεων και άλλα. Επίσης, εξετάζουν τη σωστή χρήση εικόνων, τις λεζάντες, τα αντίγραφα και την αναγνωσιμότητα των κειμένων.
Πληρωμένη διαφήμιση: Με αυτήν την παράμετρο, Ogilvy Health ερευνά την χρήση πληρωμένων διαφημίσεων στο Facebook, το Twitter, το Instagram και το LinkedIn.
Η τελική βαθμολογία
Για την καταμέτρηση, η Ogilvy Health κοίταξε τα κοινωνικά κανάλια 15 φαρμακευτικών εταιρειών. Το Facebook, δηλαδή, το Twitter, το Instagram, το Youtube και το LinkedIn των εταιρειών από τον Αύγουστο του 2019 έως τον Γενάρη του 2020.
Ανάμεσα στις 5 κατηγορίες, η πιο καλά χρησιμοποιημένη από όλες τις εταιρείες ήταν αυτή της εταιρικής ταυτότητας. 80% των εταιρειών δούλευαν σε καλό επίπεδο, που σήμαινε ότι πήραν βαθμό μεγαλύτερο από 3. Η πιο αδύναμη από τις κατηγορίες ήταν αυτή του περιεχομένου, καθώς μόνο 40% πέτυχαν καλή κοινωνική υγεία. Η πληρωμένη διαφήμιση επίσης, ήταν ασθενική, με 6 από τις 15 εταιρείες να σκοράρουν μόλις ένα πόντο.
Συνολικά, λιγότερες από τις μισές φαρμακευτικές εταιρείες που μελετήθηκαν από την Ogilvy Health σημείωσαν καλή βαθμολογία όσον αφορά την κοινωνική υγεία. Ωστόσο, οι ερευνητές τόνισαν ότι με κάποιες διορθώσεις κάποιες εταιρείες μπορούν να σημειώσουν σημαντική βελτίωση.