Τα ψώνια αποτελούσαν πάντα μέρος της ζωής μας, αλλά ο τρόπος που ψωνίζουμε σήμερα διαφέρει σημαντικά από το παρελθόν. Η άνοδος και η εξάπλωση των ηλεκτρονικών αγορών και των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης έχουν μετατρέψει αυτό που κάποτε ήταν μια περιστασιακή δραστηριότητα σε καθημερινό πειρασμό. Οι αγορές στην ψηφιακή εποχή δεν υπόκεινται πια σε περιορισμούς όπως τα ωράρια ή οι τοποθεσίες των καταστημάτων. Μπορεί κανείς να ψωνίσει οποτεδήποτε, οπουδήποτε, με λίγα μόνο κλικ.
Αυτή η ευκολία έχει δημιουργήσει πολλές ευκαιρίες, αλλά παρουσιάζει επίσης σημαντικές προκλήσεις, ιδίως για τα άτομα που είναι ευάλωτα σε εθιστικές συμπεριφορές ή ψυχολογικά ζητήματα που βρίσκουν ανακούφιση από την αίσθηση προσωρινής ευτυχίας που δημιουργεί η ντοπαμίνη που εκκρίνεται κατά την αγορά.
Πότε είναι κανείς εθισμένος στις αγορές
Αναρωτιέστε αν οι αγοραστικές σας συνήθειες είναι κάτι περισσότερο από έναν απλό εθισμό στις καλές προσφορές; Αν έχετε φτάσει στο σημείο να κρύβετε αγορές σας από αγαπημένα σας πρόσωπα ή να αντιμετωπίζετε οικονομική πίεση ή χρέος από υπερβολικές δαπάνες, τότε μάλλον έχετε περάσει στην σκοτεινή πλευρά του shopping therapy.
Ο εθισμός στα ψώνια ορίζεται ως η ψυχαναγκαστική ανάγκη να αγοράζετε αντικείμενα, συχνά για να βρείτε συναισθηματική ανακούφιση. Ενώ μπορεί να υπάρχει ενθουσιασμός κατά τη στιγμή της αγοράς, συνήθως ακολουθείται από ενοχές, οικονομική πίεση ή μια αίσθηση απώλειας του ελέγχου. Πρόκειται για κάτι περισσότερο από ένα περιστασιακό shopping therapy.
Πρόκειται για αδυναμία να σταματήσει κανείς, ακόμη και όταν έχει αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή του. Οι εθισμένοι στα ψώνια μπορεί να βρεθούν να αγοράζουν πράγματα που δεν χρειάζονται, απλώς και μόνο για να νιώσουν μια φευγαλέα έξαψη ή για να ξεφύγουν από τον συναισθηματικό πόνο.
Ο εθισμός στα ψώνια γίνεται συχνά ένας φαύλος κύκλος. Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να ψωνίζει για να αντιμετωπίσει αρνητικά συναισθήματα, αλλά στη συνέχεια να αισθάνεται χειρότερα, γεγονός που τον οδηγεί να ψωνίζει ξανά. Τέτοιοι κύκλοι μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, να επιβαρύνουν τις σχέσεις και να δημιουργήσουν ντροπή ή ενοχή. Η αναγνώριση αυτών των μοτίβων είναι το πρώτο βήμα προς την απελευθέρωση από τον εθισμό στα ψώνια.
Πώς εθίζει το online shopping
Η ψηφιακή εποχή έχει κάνει τα ψώνια πιο εύκολα από ποτέ, αλλά έχει επίσης εισαγάγει μια νέα διάσταση στον εθισμό στα ψώνια. Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές αγορές, οι διαδικτυακές πλατφόρμες είναι πάντα διαθέσιμες. Η δυνατότητα πρόσβασης σε προϊόντα 24/7 σε συνδυασμό με εξατομικευμένες διαφημίσεις και ειδοποιήσεις, καθιστά την αυτοσυγκράτηση εξαιρετικά δύσκολη.
Οι εξατομικευμένες διαφημίσεις παίζουν σημαντικό ρόλο- οι αλγόριθμοι προτείνουν προϊόντα προσαρμοσμένα στις προτιμήσεις σας, μετατρέποντας μια απλή επιθυμία σε αίσθηση κατεπείγουσας ανάγκης. Αυτή η χειραγώγηση μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε παρορμητικές αγορές, ειδικά όταν τα ψώνια έχουν μετατραπεί σε μηχανισμό αντιμετώπισης αρνητικών συναισθημάτων.
Εάν λοιπόν διαπιστώσετε ότι δεν μπορείτε να αντισταθείτε στις flash sales, περιηγείστε συνεχώς σε ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου ή αγοράζετε αντικείμενα χωρίς να σκέφτεστε τις συνέπειες, μπορεί τελικά να είστε αντιμέτωποι με εθισμό στις ηλεκτρονικές αγορές.
Ο ρόλος των social media τον εθισμό
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ισχυρή επιρροή στον εθισμό στα ψώνια. Πλατφόρμες όπως το Instagram, το TikTok και το Facebook είναι γεμάτες με "πρεσβευτές" εταιρειών που προωθούν προϊόντα, σ' ένα πλαίσιο όπου οι γραμμές που διαχωρίζουν την διαφήμιση από τις προτάσεις είναι θολές. Η συνεχής έκθεση σε προϊόντα και η επιθυμία να παραμένετε στη μόδα μπορεί να δημιουργήσουν μια ισχυρή παρόρμηση για αγορές.
Η κουλτούρα των influencers συχνά κάνει τα ψώνια να μοιάζουν με κοινωνική δραστηριότητα, συνδέοντάς τα με την αυτοεκτίμηση και την κοινωνική θέση. Ο φόβος της απώλειας (FOMO) είναι μια κοινή τακτική που χρησιμοποιούν οι έμποροι για να οδηγήσουν σε παρορμητικές αγορές. Οι έκτακτες εκπτώσεις, τα είδη περιορισμένης έκδοσης και οι χρονομετρητές αντίστροφης μέτρησης που καθορίζουν ένα μικρό χρονικό παράθυρο για να επωφεληθεί κανείς από μια προσφορά, δημιουργούν την αίσθηση του κατεπείγοντος , καθιστώντας ακόμη πιο δύσκολο να αντισταθεί κανείς.
Η μείωση της επιρροής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις δαπάνες σας μπορεί να επιτευχθεί με την κατάργηση των λογαριασμών που ενθαρρύνουν τις περιττές αγορές, τον περιορισμό του χρόνου στις κοινωνικές πλατφόρμες ή την χρήση προγραμμάτων που περιορίζουν τις διαφημίσεις στο πρόγραμμα περιήγησης. Η συνειδητοποίηση του τρόπου με τον οποίο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαμορφώνουν την καταναλωτική συμπεριφορά είναι το πρώτο βήμα για την ανάκτηση του ελέγχου.
Τύποι εθισμού στα ψώνια
Δεν είναι όλοι οι εθισμοί στα ψώνια ίδιοι. Ακολουθούν ορισμένοι συνηθισμένοι τύποι καταναγκαστικής αγοραστικής συμπεριφοράς:
- Παρορμητικές αγορές: Πραγματοποίηση απρογραμμάτιστων αγορών από την παρόρμηση της στιγμής
- Κυνήγι ευκαιριών: Νιώθεις την ανάγκη να αγοράζεις αντικείμενα απλώς και μόνο επειδή είναι σε έκπτωση, ακόμη και αν δεν τα χρειάζεσαι.
- Συναισθηματικές αγορές: Καταφυγή στις αγορές για την αντιμετώπιση συναισθημάτων όπως το άγχος, η θλίψη ή η πλήξη.
- Παθολογική συλλογή: Ψυχαναγκαστικής αιτιολογίας συγκέντρωση συγκεκριμένων αντικειμένων, όπως παπούτσια ή gadgets, που οδηγεί σε υπερβολικές δαπάνες.
Ο προσδιορισμός των δικών σας μοτίβων μπορεί να βοηθήσει στην εξεύρεση στοχευμένων τρόπων αντιμετώπισης της συμπεριφοράς.
Επιλογές θεραπευτικής υποστήριξης
Για όσους παλεύουν με τον εθισμό στις διαδικτυακές αγορές, διάφορες επιλογές υποστήριξης μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Η θεραπεία, ιδίως η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT), μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό και την αλλαγή των σκέψεων και των συμπεριφορών που οδηγούν στην καταναγκαστική κατανάλωση. Η CBT επικεντρώνεται στην αναγνώριση των αρνητικών μοτίβων σκέψης και την αντικατάστασή τους με υγιέστερες αντιδράσεις, η οποία είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική στην αντιμετώπιση των ερεθισμάτων δαπανών που συνδέονται με τα συναισθήματα.
Οι ομάδες υποστήριξης μπορεί να είναι επίσης πολύ χρήσιμες. Η ανταλλαγή εμπειριών με άλλους που αντιμετωπίζουν παρόμοια ζητήματα παρέχει συναισθηματική υποστήριξη, μειώνει το αίσθημα απομόνωσης και προσφέρει στρατηγικές για τη διαχείριση του εθισμού. Οι ομάδες υποστήριξης επίσης εμπνέουν και ενθαρρύνουν καθώς τα μέλη βλέπουν την πρόοδο των άλλων.
Πηγή: canadiancentreforaddictions.org