Συνολικά 50 άρθρα με τα οποία ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στο Υπουργείο Υγείας, περιλαμβάνει το κατεπείγον σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή και το οποίο επεξεργάζονται οι αρμόδιες Επιτροπές. Αν και η συντριπτική πλειοψηφία των άρθρων αφορά στην παράταση διατάξεων, καθοριστικών για την διαχείριση της πανδημίας του κορονοϊού, όπως οι μετατροπές κλινών, η εξυπηρέτηση ανασφάλιστων και άπορων νεφροπαθών από συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ φορείς κλπ, το σχέδιο νόμου εισάγει και κάποιες νέες ρυθμίσεις.
Ειδικότερα, τα άρθρα 2, 3 και 4 του νομοσχεδίου φαίνεται πως παρέχουν τη δυνατότητα στον ΕΟΔΥ να πραγματοποιεί δωρεάν τεστ κορονοϊού σε πολίτες, που θα έχουν δηλώσει σχετική πρόθεση. Παράλληλα, βέβαια, ξεκαθαρίζεται εκ νέου πως σημαντικό συστατικό στο έργο επιδημιολογικής επιτήρησης της πανδημίας από τον ΕΟΔΥ είναι και η επεξεργασία του συνόλου των διαθέσιμων δεδομένων. «ΕΟΔΥ για την επίτευξη των σκοπών του μεταξύ των οποίων είναι και η επιδημιολογική επιτήρηση, επεξεργάζεται το σύνολο των διαθέσιμων δεδομένων, που είναι απαραίτητα για την εκπλήρωση του σκοπού αυτού», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Αν και η διάταξη δεν δίνει πολλές πληροφορίες αναφέρεται πως ο φορέας που θα συνδράμει τον ΕΟΔΥ στη διαχείριση και επεξεργασία των δεδομένων είναι το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ), ενώ σαφής γίνεται και ο ρόλος των ενόπλων δυνάμεων.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι διατάξεις, ο ΕΟΔΥ θα καθορίζει ημερησίως συγκεκριμένο αριθμό φυσικών προσώπων που θα μπορούν να υποβάλλονται σε δωρεάν έλεγχο ανίχνευσης του κορονοϊού.
«Τα φυσικά πρόσωπα, που επιθυμούν να δηλώσουν συμμετοχή για να υποβληθούν σε έλεγχο ανίχνευσης κορονοϊού, θα καταχωρούν σε προσωρινή βάση δεδομένων τα ακόλουθα στοιχεία: ονοματεπώνυμο, ηλικία, επιλογή από προκαθορισμένο κατάλογο επαγγελματικής ομάδας, κρίσιμης για την διαχείριση της πανδημίας, κινητό τηλέφωνο επικοινωνίας και ταχυδρομικό κώδικα τόπου διαμονής».
Υπογραμμίζεται πως η επιλογή μεταξύ των προσώπων για την διενέργεια δωρεάν έλεγχο κορονοϊού θα διενεργείται τυχαία, «στη βάση της αρχής της τυχαιοποιημένης επιδημιολογικής παρατηρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη την διαθεσιμότητα των πλησιέστερων Κέντρων Υγείας, Κινητών Ομάδων Υγείας (ΚΟΜΥ) και των υγειονομικών μονάδων των ενόπλων δυνάμεων.
Επιπλέον, τονίζεται ότι η καταχώρηση από τα φυσικά πρόσωπα των στοιχείων τους στην εν λόγω βάση δεδομένων και υποβολή τους σε τεστ κορονοϊού έχουν προαιρετικό χαρακτήρα.
Μάλιστα, «ύστερα από την διενέργεια των σχετικών ελέγχων το σύνολο των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, διαγράφεται οριστικά από την προσωρινή βάση δεδομένων».
Τα τεστ ανίχνευσης του κορονοϊού διεξάγονται από τις ΚΟΜΥ, από επιλεγμένα Κέντρα Υγείας ανά την επικράτεια και από τις υγειονομικές μονάδες των ενόπλων δυνάμεων.
«Το σύνολο των αποτελεσμάτων τους καταχωρίζονται στο Εθνικό Μητρώο. Ο ΕΟΔΥ επεξεργάζεται μεταξύ άλλων ποιοτικά και ποσοτικά, πλήρως ανωνυμοποιημένα στατιστικά δεδομένα. Το σύνολο των αποτελεσμάτων των τεστ κορονοϊού, τα οποία διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, τυγχάνουν επεξεργασίας από τον ΕΟΔΥ μόνο ως πλήρως ανωνυμοποιημένα στατιστικά δεδομένα, από τα οποία δεν μπορεί να προκύψει άμεση ή έμμεση ταυτοποίηση των ενδιαφερομένων υποκειμένων υποκειμένων και συνεκτιμώνται για την αξιολόγηση της επιδημιολογικής καταστάσεις της χώρας, την λήψη απόφασης περί διενέργειας επιπρόσθετων ελέγχων ανά περιφερειακή ενότητα και την εν γένει διενέργεια στατιστικών και επιστημονικών μελετών σχετικά με την εξέλιξη της πανδημίας και την αντιμετώπιση της».
Στο τρίτο άρθρο ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στο ΕΔΥΤΕ, που θα αναλάβει να εκτελέσει την επεξεργασία των δεδομένων και ο οποίος θα συνάψει μνημόνιο συνεργασίας με τον ΕΟΔΥ. Με το τέταρτο άρθρο διευκρινίζονται ζητήματα που αφορούν στην επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και την προστασία αυτών.
Οικογενειακοί γιατροί, ΤΟΜΥ, ΕΚΑΒ και επίταξη αεροσκαφών
Ενδεικτικά ακόμα να αναφέρουμε πως το άρθρο 12 προβλέπει την παράταση των συμβάσεων των Οικογενειακών Ιατρών, προσδιορίζοντας την αμοιβή τους στις 2.000 ευρώ, ενώ το άρθρο 16 προβλέπει τη δυνατότητα μετακίνησης προσωπικού των ΤΟΜΥ. Το άρθρο 25 σχετίζεται με τις δωρεές του ΙΣΝ και προβλέπει, μεταξύ άλλων, την επίταξη ιδιωτικού αεροσκάφους (από σχετικό κατάλογο που δημιουργείται) για τη μεταφορά ασθενών. Λεπτομέρειες θα ρυθμιστούν με ΚΥΑ των Υπουργείων Υγείας και Οικονομικών.
Το άρθρο 34 αφορά στη ρύθμιση θεμάτων δαπανών υπαλλήλων της ΑΕΜΥ, ενώ το άρθρο 41 που αφορά ρυθμίσεις θεμάτων ΕΚΑΒ, προβλέπει τη δημιουργία Κέντρων Επιχειρήσεων Υγείας στα Παραρτήματα του ΕΚΑΒ.
Μεταφορά ημερών άδειας και υπέρβαση 48ωρου ιατρών
Το άρθρο 43 παρατείνει τη θητεία των οργάνων της διοίκησης τη Ένωσης Νοσηλευτών-Νοσηλευτριών Ελλάδας (ΕΝΕ) έως τις εκλογές του φορέα τον Ιούνιο του 2021, ενώ με το άρθρο 46 δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς του υπολοίπου ημερών κανονικής άδειας προσωπικού της Κεντρικής Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας αλλά και των εποπτευόμενων φορέων, στο επόμενο έτος.
Ακόμη προβλέπεται η παράταση της δυνατότητας υπέρβασης του 48ωρου για τους ιατρούς του ΕΣΥ έως και τις 30 Νοεμβρίου 2022.
ΕΟΠΥΥ και Μονάδες Ψυχικής Υγείας
Το άρθρο 47 αφορά σε θέματα που σχετίζονται με τον ΕΟΠΥΥ και ειδικότερα προβλέπει τη σύσταση 4 θέσεων ειδικών συμβούλων και 1 δημοσιογράφου για την κάλυψη των αναγκών του Διοικητή.
Τα άρθρα 48 και 49 προβλέπουν την ένταξη των Μονάδων Έγκαιρης Παρέμβασης στην Ψύχωση στις Μονάδες Ψυχικής Υγείας που μπορούν να λειτουργούν ως ΝΠΙΔ, ενώ ρυθμίζονται και θέματα που αφορούν στα Κέντρα Εξειδικευμένης Περίθαλψης.