Ένα πάγιο αίτημα του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, τη χορήγηση φαρμάκων μόνο με ιατρική συνταγή, δεσμεύθηκε ότι θα ικανοποιήσει ο Υπουργός Υγείας Β.Κικίλιας μετά την παρέμβαση του Γ.Πατούλη, Προέδρου του ΙΣΑ και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας που τοποθετήθηκε στη συζήτηση στη Βουλή επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας «Πρόληψη, προστασία και προαγωγή της υγείας – Ανάπτυξη των υπηρεσιών δημόσιας υγείας».
Ο Υπουργός Υγείας κ. Β.Κικίλιας μετά την τοποθέτηση του Προέδρου του ΙΣΑ δεσμεύθηκε ότι θα συμπεριλάβει διάταξη στο νομοσχέδιο που θα διασφαλίζει ότι κανένα φάρμακο δεν θα δίνεται χωρίς ιατρική συνταγή.
Πρέπει να επισημανθεί ότι αυτό αποτελεί ένα πάγιο αίτημα, για το οποίο ο ΙΣΑ έχει κάνει τα τελευταία χρόνια πολλές παρεμβάσεις στις πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Υγείας και έχει ενημερώσει σχετικώς και τον Εισαγγελέα, καθώς συσχετίζεται με τα υψηλά ποσοστά νοσοκομειακών λοιμώξεων στη χώρα μας.
«Εκφράζουμε την ικανοποίηση μας για την πραγματοποίηση του δίκαιου αυτού αιτήματος μας για το οποίο ο ΙΣΑ έχει δώσει μάχη τα τελευταία χρόνια. Ο Υπουργός Υγείας έχει δεσμευθεί απέναντι στον ΙΣΑ αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του να δει το σοβαρό αυτό θέμα που αποτελεί ένα μεγάλο κίνδυνο για τη Δημόσια υγεία.», τόνισε ο κ. Γ.Πατούλης.
Ο Προέδρος του ΙΣΑ επεσήμανε επίσης ότι με το νομοσχέδιο, επιχειρείται μία προσπάθεια συντονισμού μέσα από ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης που έλειπε από τη χώρα, ωστόσο πρόσθεσε πως με τις προωθούμενες ρυθμίσεις αντί να ενισχύεται η αποκέντρωση προς την Αυτοδιοίκηση, ευνοείται ο συγκεντρωτισμός του κράτους. «Πάγια μας θέση είναι πως πρέπει να αποκεντρωθούν πόροι και αρμοδιότητες προς τους δύο βαθμούς της Αυτοδιοίκησης και στον τομέα της περίθαλψης και της πρόληψης υγείας» τόνισε.
Ιδιαίτερα εστίασε στο σοβαρό θέμα της μη αδειοδότησης των δημοτικών Πολυιατρείων.
Στη συνέχεια της ομιλίας του σημείωσε : « Το νομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση παράλληλων φορέων δημόσιας υγείας, γεγονός που θα απαξιώσει τις υπάρχουσες δομές, οι οποίες αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης και τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα και όχι να αποψιλωθούν περαιτέρω. Οι δράσεις Δημόσιας Υγείας πρέπει να ξεκινούν και να συντονίζονται πρωτίστως σε επίπεδο ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού, χωρίς να έχει τον πρώτο ρόλο η Κεντρική Διοίκηση.
Αυτή θα ήταν ουσιαστική ενίσχυση της Αποκέντρωσης που προβλέπει και το Σύνταγμα. Το σύνολο του νομοσχεδίου φαίνεται περισσότερο να αποτελεί ένα ευχολόγιο δράσεων και αρμοδιοτήτων των δομών δημόσιας υγείας και προσπάθεια σύστασης νέων επιτροπών και διευθύνσεων, χωρίς αξιοποίηση των υφιστάμενων δομών, γνώσεων και εμπειριών».
Επιπρόσθετα ο κ. Γ.Πατούλης τόνισε ότι ο Β’ Βαθμός Αυτοδιοίκησης δεν είχε ποτέ τη δυνατότητα επαρκούς στελέχωσης των υπηρεσιών του που είναι προϋπόθεση για την κατάρτιση ενός σοβαρού σχεδίου δράσης πρόληψης υγείας.
Παράλληλα επικαλούμενος την κινητικότητα, εστίασε στο μεγάλο πρόβλημα της υποστελέχωσης των Περιφερειών, επισημαίνοντας πως μία εκ των συνεπειών είναι και οι μετακινήσεις επιστημονικού δυναμικού σε άλλες διευθύνσεις. Στη συνέχεια της τοποθέτησης του διατύπωσε την πεποίθηση πως οι Περιφέρειες θα έπρεπε να έχουν κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση στρατηγικής για την ενίσχυση της πρόληψης υγείας των πολιτών, επισημαίνοντας πως η Περιφέρεια Αττικής έχει καταρτίσει ολοκληρωμένο πρόγραμμα πρόληψης υγείας και προσυμπτωματικού ελέγχου, με πόρους από το ΕΣΠΑ. «Με το παρόν νομοσχέδιο, ωστόσο, δεν είναι σαφές πότε και αν θα έχουμε τη δυνατότητα να το εφαρμόσουμε» τόνισε χαρακτηριστικά.
Στο υπόμνημα που κατέθεσε ο κ. Πατούλης διατυπώνονται σημαντικές παρατηρήσεις για μία σειρά ρυθμίσεων, που σχετίζονται με τον κίνδυνο αλληλοκάλυψης δράσεων και αρμοδιοτήτων, αλλά και με την περαιτέρω απαξίωση των δομών υγείας της Αυτοδιοίκησης.