Είναι σίγουρα αλήθεια ότι όταν οι άνθρωποι κάνουν διακοπές και στη συνέχεια επιστρέφουν στη δουλειά, τείνουν να αισθάνονται «στιγμιαίο άγχος». Όλα τα θετικά συναισθήματα που αποκόμισαν από τον χαλαρό τρόπο ζωής των διακοπών, χειμερινών και θερινών μπορούν να εξαφανιστουν μέσα σε μόλις λίγες ώρες από την επιστροφή στο γραφείο.
Είτε εργαζόμαστε στο γραφείο είτε από το σπίτι, είτε στον δρόμο, το οκτάωρο μπορεί να είναι πολύ δύσκολο και εξαντλητικό για τους περισσότερους -ειδικά μετά από τις διακοπές. Δύο κορυφαίοι καρδιολόγοι των ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970, ο Meyer Friedman και ο Ray Rosenman, όρισαν τις συνέπειες των περισσότερων εργασιακών περιβαλλόντων ως «ασθένεια της βιασύνης».
Η πιο πρόσφατη έκθεση της Εκτελεστικής Υπηρεσίας Υγείας και Ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου σχετικά με την απουσία λόγω ασθένειας έδειξε ότι το «άγχος και η κατάθλιψη» ευθύνονται για το 51% όλων των περιπτώσεων ασθενειών που σχετίζονται με την εργασία και για το 55% όλων των ημερών εργασίας που χάνονται λόγω ασθένειας που σχετίζεται με την εργασία.
Με λίγα λόγια, οι περισσότερες εργασίες είναι στρεσογόνες και απαιτούν περιόδους ανάπαυλας και σοβαρής ξεκούρασης, χαλάρωσης και ανάκαμψης.
Πώς μπορούμε, λοιπόν, να μάθουμε να διαχειριζόμαστε το άγχος της επιστροφής στο γραφείο μας, ώστε να διασφαλίσουμε ότι θα διατηρήσουμε κάποια από τα οφέλη που μας προσφέρουν τα διαλείμματα από την εργασία και να αποφύγουμε την παγίδα του άγχους μετά τις διακοπές; Ο Κάρι Κούπερ, καθηγητής οργανωτικής ψυχολογίας και υγείας, παραθέτει επτά απλές συμβουλές για τη διαχείριση αυτών των καταστάσεων.
1. Επανασυνδεθείτε με τους συναδέλφους σας
Την πρώτη μέρα που επιστρέφετε στη δουλειά σας, χρησιμοποιήστε την πρώτη ή τις πρώτες ώρες για να επανασυνδεθείτε με τους συναδέλφους σας σε κοινωνικό επίπεδο, μοιραζόμενοι τις εμπειρίες σας από τις διακοπές. Ο εργασιακός χώρος μπορεί να προσφέρει θετικές και ουσιαστικές σχέσεις, και για να διατηρήσουμε την υγεία και την ευημερία μας, η κοινωνική σύνδεση είναι απαραίτητη.
2. Ελέγξτε και ιεραρχήστε τις εργασιακές υποχρεώσεις
Αποφύγετε να απαντήσετε άμεσα στα email σας. Ειδικά τα μεγάλα εισερχόμενα μηνύματα θα προκαλέσουν άμεση αντίδραση στρες και η επιθυμία σας να διαβάσετε όλα τα email σας την πρώτη μέρα όχι μόνο θα σας υπερφορτώσει και θα σας εξαντλήσει, αλλά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε προβληματικές απαντήσεις που θα δημιουργήσουν προβλήματα στη συνέχεια.
Μπορεί, για παράδειγμα, να είστε πιο απότομοι απ' ό,τι θα ήσασταν στην προ διακοπών ρουτίνας, και έτσι ο παραλήπτης να προσβληθεί. Κοιτάξτε χαλαρά όλα τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας, επισημάνετε και απαντήστε μόνο στα επείγοντα και αφήστε τα υπόλοιπα για μια άλλη μέρα.
3. Κάντε μικρά διαλείμματα
Φροντίστε να κάνετε ένα διάλειμμα για καφέ ή τσάι και ένα μεσημεριανό γεύμα κάθε μέρα τουλάχιστον κατά την πρώτη εβδομάδα της επιστροφής σας. Εάν εργάζεστε στο γραφείο, κάντε αυτά τα διαλείμματα με διαφορετικούς συναδέλφους κάθε φορά όσο αυτό είναι εφικτό και, κατά τη διάρκεια της μεσημεριανής ανάπαυλας, προσπαθήστε να βγείτε από το γραφείο και να γευματίσετε σε ένα πάρκο ή σε άλλο εξωτερικό χώρο.
Όταν επιστρέφετε στο σπίτι, να είστε δραστήριοι. Μην αράζετε μπροστά στην τηλεόραση, αλλά πηγαίνετε σε ένα γυμναστήριο ή βγείτε για τρέξιμο, ή κεράστε τον εαυτό σας ένα γεύμα έξω με την οικογένεια ή τους φίλους σας. Αφήστε τη λειτουργία των διακοπών να μεταφερθεί και στο περιβάλλον του σπιτιού σας.
5. Αποφύγετε τις πολλές συναντήσεις
Οι ρυθμοί στους περισσότερους χώρους εργασίας είναι γρήγοροι για πολλούς ανθρώπους. Οι Friedman και Rosenman πρότειναν το 1974 στο βιβλίο τους με τίτλο «Type A Behavior and Your Heart» (Συμπεριφορά τύπου Α και η καρδιά σας) ότι οι άνθρωποι γίνονται «εμμονικά κατευθυνόμενοι από τον χρόνο» από το περιβάλλον του γραφείου. Μην οργανώνετε πολυάριθμες συναντήσεις για να δείξετε στους άλλους ότι επιστρέψατε και ότι είστε σε εγρήγορση. Βασικά, μην προσπαθήσετε να κάνετε τα πάντα που υπάρχουν στο ταμείο σας μέσα σε 48 ώρες!
6. Να είστε ανεκτικοί με τους συναδέλφους
Οι συνάδελφοι που παραπονιούνται συνεχώς και υποδηλώνουν ότι δεν υπάρχει λύση σε ένα πρόβλημα μπορεί να σας δημιουργήσουν άγχος, ιδιαίτερα όταν μόλις έχετε επιστρέψει από υπέροχες και χωρίς άγχος διακοπές. Προσπαθήστε να είστε υπομονετικοί, ανεκτικοί και να ακούτε τις διαμαρτυρίες τους χωρίς να τις παίρνετε στα σοβαρά.
7. Βάλτε ρεαλιστικούς στόχους εργασίας
Τέλος, αποφύγετε να θέτετε ανέφικτες προθεσμίες για την εργασία σας ή να κλείνετε περιττά ραντεβού και πείτε ευγενικά όχι σε πράγματα που δεν θα μπορέσετε να επιτύχετε την πρώτη εβδομάδα της επιστροφής σας.
Οι διακοπές παρέχουν μια ευκαιρία για ανάκαμψη από το άγχος των σύγχρονων εργασιακών περιβαλλόντων, οπότε ας επιτρέψουμε σε κάποια από αυτά να διαχυθούν στον εργασιακό χώρο κατά την επιστροφή σας στο γραφείο.
Πηγή: TheCoversation.com