Η προβλεπόμενη μείωση είναι παρόμοια με την ετήσια μείωση που απαιτείται κάθε χρόνο μεταξύ 2020 και 2030, προκειμένου να περιοριστεί η αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας.
Ωστόσο, τα πιο πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι οι συγκεντρώσεις του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) σε παγκόσμιο επίπεδο - ο κύριος παράγοντας της υπερθέρμανσης του πλανήτη - βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο που έχουν καταγραφεί παρά τη διακοπή της βιομηχανίας, των μεταφορών και των αεροπορικών ταξιδιών για πολλούς μήνες.
Τον Μάιο, υπήρχαν 417,07 μόρια CO2 ανά εκατομμύριο ξηρού αέρα (ppm), το υψηλότερο από τότε που ξεκίνησαν οι μετρήσεις το 1958, σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Ωκεανών και Ατμοσφαιρικής Αμερικής (NOAA).
Οι συγκεντρώσεις CO2 αναμένεται επίσης να αυξηθούν φέτος, με την τελευταία πρόβλεψη Met Office να εκτιμά ότι μια αύξηση 2,48 ppm - 0,32 ppm μικρότερη από ό, τι αν δεν υπήρχε lockdown, που ισοδυναμεί με το 11% της αναμενόμενης αύξησης.
Αυτό σημαίνει ότι παρόλο που οι παγκόσμιες εκπομπές έχουν μειωθεί φέτος, συνεχίζονται - με ελαφρώς πιο αργό ρυθμό. Περισσότερο CO2 εξακολουθεί να συσσωρεύεται στην ατμόσφαιρα και χρειάζονται δεκαετίες για να διαλυθεί το μεγαλύτερο μέρος του στον ωκεανό, ενώ τα υπόλοιπα μπορεί να χρειαστούν έως και αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια για να αφαιρεθούν μέσω διεργασιών όπως ο σχηματισμός βράχου.
Ο φυσικός του ατμοσφαιρικού καθηγητή Piers Forster, από το Πανεπιστήμιο του Λιντς, δήλωσε ότι ο μόνος τρόπος για την καταπολέμηση της αύξησης των εκπομπών C02 είναι οι κυβερνήσεις να ηγηθούν. Είπε στο Sky News: "Οι χώρες ξυπνούν το ζήτημα, αλλά έχουν επίσης το πρόβλημα ότι οι οικονομίες τους εξακολουθούν να εξαρτώνται από την υποδομή ορυκτών καυσίμων σε πολύ μεγάλο βαθμό. Υπάρχουν ευκαιρίες με την επανάληψη της επένδυσης. Υποστηρίζουμε ότι μπορούμε να μετατρέψουμε τις βιομηχανίες μας σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και υπάρχουν πιο συναρπαστικές θέσεις εργασίας για μια πιο ανθεκτική κοινότητα - ωστόσο απαιτείται ισχυρή ηγεσία».
«Πρωτόγνωρη» μείωση των εκπομπών άνθρακα
Δεν υπάρχουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για την παρακολούθηση των παγκόσμιων εκπομπών, αλλά αρκετές μελέτες έχουν εκτιμήσει το βαθμό στον οποίο η πανδημία COVID-19 συνέβαλε στη μείωση των εκπομπών.
Η πρώτη μελέτη από ομοτίμους σχετικά με το θέμα, από το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας (UEA), εκτιμά ότι οι ημερήσιες εκπομπές CO2 από ορυκτά έπεσαν κατά 17% πιθανότατα αόρατες πριν από τις αρχές Απριλίου σε σύγκριση με το 2019 λόγω των παγκόσμιων αποκλεισμών.
Η ανάλυση, η οποία περιελάμβανε χώρες και περιοχές που αντιπροσωπεύουν το 97% των παγκόσμιων εκπομπών CO2, διαπίστωσε ετήσια μείωση περίπου 4,2% σε 7,5%. Αυτό είναι παρόμοιο με την πρόβλεψη του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) για «μια άνευ προηγουμένου» μείωση 8% σε σύγκριση με το 2019.
Από αυτή τη συνολική μείωση των παγκόσμιων εκπομπών, οι επιφανειακές μεταφορές (οδικές, σιδηροδρομικές και βάρκες), η ισχύς και η βιομηχανία αντιστοιχούσαν στο 86%, σύμφωνα με έρευνα του UEA. Η ζήτηση ενέργειας ήταν 3,8% χαμηλότερη το πρώτο τρίμηνο του 2020 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ανέφερε η έκθεση του IEA και η ετήσια πτώση θα μπορούσε να είναι μεταξύ 4% έως 6% - μια πτώση που δεν παρατηρήθηκε σε 70 χρόνια.
Ωστόσο, η έκθεση του UEA ανέφερε: «Οι περισσότερες αλλαγές που παρατηρήθηκαν το 2020 είναι πιθανό να είναι προσωρινές, καθώς δεν αντικατοπτρίζουν διαρθρωτικές αλλαγές στα οικονομικά, μεταφορικά ή ενεργειακά συστήματα. Η μελέτη μας αποκαλύπτει πόσο ανταποκρίνονται οι εκπομπές του τομέα των επιφανειακών μεταφορών στις αλλαγές πολιτικής και τις οικονομικές μετατοπίσεις. Οι επιφανειακές μεταφορές αντιπροσωπεύουν σχεδόν τη μισή μείωση των εκπομπών κατά τον περιορισμό και το ενεργό ταξίδι (περπάτημα και ποδηλασία, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών ποδηλάτων) έχει χαρακτηριστικά κοινωνικής απόστασης που είναι πιθανό να είναι επιθυμητά για κάποιο χρονικό διάστημα και θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μείωση των εκπομπών CO2 και η ατμοσφαιρική ρύπανση καθώς ο περιορισμός είναι χαλαρός».
H παρακάτω εικόνα απεικονίζει τη Βενετία πριν το lockdown και κατά τη διάρκειά του
ΠΗΓΗ: Skynews