Πιο συγκεκριμένα, η κακή διατροφή σε συνδυασμό με την διαμονή σε έναν χαοτικό νοικοκυριό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις εκτελεστικές λειτουργίες ενός παιδιού, οι οποίες πρόκειται για τις ανώτερες γνωστικές λειτουργίες που κυβερνούν τη μνήμη, την προσοχή και τον συναισθηματικό του έλεγχο, σύμφωνα με όσα παρατήρησαν οι ερευνητές του πανεπιστημίου Urbana-Champaign στο Illinois.
Τα παιδιά ηλικίας 18 μηνών με 2 ετών που καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες σνακ με ζάχαρη και επεξεργασμένων τροφίμων είναι πιο πιθανό να έχουν προβλήματα στις εκτελεστικές λειτουργίες τους όπως είναι η ανάκληση πληροφοριών, η μνήμη εργασίας (διαφέρει από τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λειτουργίες της μνήμης), αλλά και η οργάνωση και διαχείριση σύμφωνα με έρευνες που ολοκληρώθηκαν από τους φροντιστές τους.
Οι σχεδόν 300 οικογένειες που συμμετείχαν στην έρευνα πήραν μέρος σε μια μελέτη κοορτής κατά την οποία οι ερευνητές ξεκίνησαν να συλλέγουν δεδομένα από τις καθημερινές συνήθειες των παιδιών, το βάρος τους, τις κοινωνικές και συναισθηματικές τους δεξιότητες και τις οικογενειακές τους σχέσεις μέχρι που έφτασαν την ηλικία των 6 εβδομάδων.
Παρόλο που παρόμοια μελέτη είχε εξετάσει τις συσχετίσεις ανάμεσα στην διατροφή και τις εκτελεστικές λειτουργίες που πραγματοποιήθηκε σε μεγαλύτερα παιδιά και εφήβους, η παρούσα μελέτη ήταν κάτι καινούργιο, γιατί εστιάζει στην ηλικία των παιδιών που βρίσκονται σε ανάπτυξη και αυτές οι δεξιότητες είναι ζωτικές και οι διατροφικές συνήθειες και το περιβάλλον του σπιτιού παίζει σίγουρα καθοριστικό ρόλο.
Τα παιδιά ξεκίνησαν να αναπτύσσουν ραγδαία εκτελεστικές λειτουργίες γύρω στην ηλικία των 2 -5 ετών και θέλαμε να εξετάσουμε τι γίνεται σε αυτή τη βασική περίοδο όταν οι γονείς παίρνουν κρίσιμες αποφάσεις που σχετίζονται με τη διατροφή τους και πως αυτές επηρεάζουν τις γνωστικές τους δεξιότητες, δήλωσε η επικεφαλής της έρευνας Samantha Iwinski.
Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nutrients και βασίστηκε στα δεδομένα που συλλέχθηκαν από τους φροντιστές των παιδιών όπως επίσης και ένα ερωτηματολόγιο που αξιολόγηση πόσες φορές τρώει ένα παιδί και κατά πόσο καταναλώνει φρέσκιες ή επεξεργασμένες τροφές. Οι φροντιστές ολοκλήρωσαν επίσης έναν κατάλογο συμπεριφοράς που μετρούσε διάφορες διαστάσεις της εκτελεστικής λειτουργίας, όπως το εάν το παιδί συγχυζεται εύκολα ή αν έχει επαναλαμβανόμενα προβλήματα με το παιχνίδι ή να μιλάει πολύ δυνατά.
Επιπλέον, κάθε φροντιστής απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με το νοικοκυριό και αν επικρατεί χάος, όπως αν το περιβάλλον είναι ήρεμο για το παιδί ή αν διαταράσσεται από καθημερινές ρουτίνες ή αν υπάρχει φασαρία και έλλειψη οργάνωσης.
Προηγούμενη έρευνα σε παιδιά που είναι στην προεφηβεία και την εφηβεία συνδέει το χάος που υπάρχει στο νοικοκυριό με συμπεριφορικά προβλήματα και φτωχή επίδοση σε αρμοδιότητες που σχετίζονται με βασικές διαστάσεις της εκτελεστικής λειτουργίας, όπως η ικανότητα εστίασης και ελέγχου των συναισθημάτων κάποιου.
Επίσης, σύμφωνα με την ανάλυση που έκαναν οι ερευνητές οι κακή διατροφή, συμπεριλαμβανομένης της κανονικής κατανάλωσης ποικίλων σνακ και επεξεργασμένων τροφίμων σχετίζεται με την μείωση της γνωστικής και συμπεριφορικής λειτουργίας ανάμεσα στα παιδιά.
Η υπόθεση της ομάδας είναι ότι πιο ήρεμα νοικοκυριά με προβλέψιμες ρουτίνες θα μπορούσε να μειώσει τις επιπτώσεις της κακής διατροφής στην εκτελεστική λειτουργία των παιδιών. Επίσης, Αντί να μετριάσει τη σχέση μεταξύ της εκτελεστικής λειτουργίας και της διατροφικής πρόσληψης, όπως είχε υποθέσει η ομάδα, το οικιακό χάος είχε μια ανεξάρτητη συσχέτιση με τις γνωστικές δεξιότητες των παιδιών.
Τα ευρήματα αυτά υπογραμμίζουν τη σημαντικότητα της καλής διατροφής και του υγιούς περιβάλλοντος στην καλύτερη δυνατή γνωστική ανάπτυξη του παιδιού, αναφέρει η Kelly Freeman Bost, καθηγήτρια ψυχολογίας και παιδικής ανάπτυξης.
Για να μειώσουμε τις δυνητικές αρνητικές επιδράσεις στις γνωστικές ικανότητες των παιδικών η Iwinski πρότεινε τα προγράμματα πρόληψης να εστιάζουν σε δραστηριότητες που βοηθούν τους γονείς να εγκαθιδρύουν υγιείς ρουτίνες και να περιορίζουν την κατανάλωση των σνακ.
Για την καλύτερη κατανόηση των συσχετίσεων που παρατηρήθηκαν στην έρευνα αυτή και πως αυτές εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνο η Iwinski και οι συνεργάτες της σχεδιάζουν να κάνουν μια μετά-ανάλυση με στις ίδιες οικογένειες και στα ίδια παιδιά, τα οποία τώρα είναι 5 -6 χρονών.
Παρόλα αυτά το δείγμα δεν είναι εθνικό, δεν έχει οικονομική και φυλετική ποικιλομορφία και τα ευρήματα μπορεί να μην έχουν τη δυνατότητα γενίκευσης σε άλλους πληθυσμούς. Για αυτό και είναι αναγκαίο να γίνουν νέες έρευνες σε πληθυσμούς με ποικιλομορφία και μεγαλύτερο εύρος.