Τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς χρησιμοποιούνται καθημερινά από ανθρώπους που ζουν σε πολυπληθείς πόλεις σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με μία μελέτη η επιλογή της θέσης σε ένα μέσο μαζικής μεταφοράς μπορεί να κρίνει αν θα προσβληθείς ή όχι από την COVID-19.
Οι επιστήμονες στο IBM Research Europe, έχουν αναπτύξει ένα μοντέλο που δείχνει τις διαφορές ανάλογα με το που κάθεται κάποιος σε ένα μαζικό μέσο μεταφοράς. Η μελέτη του εστίασε στα κοινά χαρακτηριστικά της ασυμπτωματικής μετάδοσης, συμπεριλαμβανομένης τη δυναμικής του αέρα και του σταγονοδίου, της μεταφοράς θερμότητας, της εξάτμισης, της υγρασίας και των επιπτώσεων των συστημάτων αερισμού.
«Οπτικοποιώντας τα σταγονίδια και τη ροή, συνειδητοποιείς το αριθμό φυσικών φαινομένων που λάμβάνουν χώρο γύρω μας χωρίς να το καταλάβεις. Όταν πρόκειται για την πρόληψη του κινδύνου μόλυνσης, αυτό ακριβώς είναι που καθιστά δύσκολο τον περιορισμό του», εξηγεί ο συγγραφέας Carlos Peña-Monferrer σε μια ανακοίνωση μέσων.
Διάλεξε τη θέση δίπλα στο παράθυρο
Χρησιμοποιώντας το μοντέλο, η ομάδα εξέτασε τι συμβαίνει στα μικροσκοπικά σταγονίδια, όταν κάποιος μιλάει ενώ κάθεται πλάι σε μία σειρά από επιβάτες. Σε κάποια από αυτά τα μέσα μεταφοράς, ο αέρας εισέρχεται από την κορυφή και εξέρχεται μέσω αεραγωγών στο κάτω μέρος κοντά στα καθίσματα των παραθύρων.
Αυτό δημιουργεί «εσωτερική ανακυκλοφορία» που διατηρεί τη θερμοκρασία και απομακρύνει τους ατμοσφαιρικούς ρύπους από το χώρο. Παρά τη συνολική χρησιμότητα αυτών των χαρακτηριστικών, οι συγγραφείς της μελέτης ήθελαν να δουν αν κάθε κάθισμα έχει τα ίδια οφέλη.
Διαπίστωσαν ότι τα σταγονίδια από τους επιβάτες στα καθίσματα του παραθύρου ανεβαίνουν περισσότερο και μολύνουν το χώρο των άλλων επιβατών σε μικρότερο βαθμό από άλλα καθίσματα. Αντίθετα, τα εκπνεόμενα σταγονίδια από άτομα σε μεσαία θέση εισέβαλαν συχνότερα στο χώρο του επιβάτη του διαδρόμου. Αυτό δείχνει ότι η ροή αερισμού προς τα κάτω στα καθίσματα του διαδρόμου ωθεί τα σταγονίδια του ιού προς τα κάτω και αυξάνει τον κίνδυνο να αρρωστήσει ένας επιβάτης του διαδρόμου.
Το μοντέλο δείχνει επίσης ότι το σύστημα εξαερισμού του οχήματος σέρνει αμέσως προς τα κάτω τα σταγονίδια ομιλίας που προέρχονται από επιβάτες σε καθίσματα διαδρόμου.
«Αυτές οι προσομοιώσεις υψηλής ανάλυσης επικεντρώθηκαν σε οχήματα δημόσιας μεταφοράς, αλλά θα μπορούσαν να επεκταθούν σε εμπορικά κτίρια , εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης, γραφεία ή σχολεία», καταλήγει η Peña-Monferrer.
Τα ευρήματα εμφανίζονται στο περιοδικό Physics of Fluids.