Οι αρνητές των εμβολίων υπήρχαν από τότε που δημιουργήθηκε τα πρώτα εμβόλια. Από την έναρξη μαζικού εμβολιασμού κατά της ευλογιάς στο ξεκίνημα του 1.800, πολλά άτομα έχουν αμφισβητήσει την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητά τους.
Τα μίντια έχουν διαδραματίσει πρωταρχικό ρόλο στη δημοσιοποίηση αυτών των απόψεων και τα social media έχουν αυξήσει σημαντικά την απήχηση του αντιεμβολιαστικού κινήματος τα πρόσφατα χρόνια. Το ίντερνετ έχει επίσης βοηθήσει στην άνοδο μίας σειράς εναλλακτικών ατόμων που επηρεάζουν την άποψη της κοινής γνώμης (influencer) για την υγεία. Πολλοί από αυτούς αναρτούν αντιεμβολιαστικό περιεχόμενο στα social media.
Η μελέτη μίας ομάδας επιστημόνων, εντόπισε ότι αυτοί οι influencers συχνά στοχεύουν τις μητέρες στα social media ως μέρος της στρατηγικής τους. Αυτό συμβαίνει, επειδή όταν έχει να κάνει με την υγεία του παιδιού γενικά και τους εμβολιασμούς ειδικά, οι μητέρες συνήθως θεωρούνται ως οι πρωταρχικοί πάροχοι φροντίδας.
Οι λογαριασμοί social media που αναλύθηκαν περιλαμβάνουν το λογαριασμό προώθησης για την ταινία 1986: The Act. Πρόκειται για μία αντιεμβολιαστική ταινία την οποία σκηνοθέτησε ο Andrew Wakefield, ένας πρώην ιατρός που συνέταξε τη δυσφημισμένη μελέτη του 1998 που συνέδεε ψευδώς το εμβόλιο MMR και τον αυτισμό. Επίσης περιλαμβάνονται λογαριασμοί από αρκετά άτομα του Disinformation Dozen. Πρόκειται για 12 influencer που εκτιμάται ότι ευθύνονται για το 65% του περιεχομένου κατά των εμβολίων που μοιράστηκε στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Τρεις τακτικές με στόχο τις μητέρες
Ανάμεσα στους influencers που αναλύθηκαν, ένα δημοφιλές θέμα που χρησιμοποιήθηκε για την προώθηση αντιμεμβολιαστικών μηνυμάτων ήταν αυτό της προστατευτικής μητέρας. Ως πρωταρχικός ρόλος της μητέρας περιγράφεται η σημασία διασφάλισης της υγείας του παιδιού της από οτιδήποτε μπορεί να το βλάψει. Έτσι, ως «καλή μητέρα» περιγράφεται εκείνη που προστατεύει το παιδί της από την Πολιτεία, τα επιχειρηματικά συμφέροντα, τα αφύσικα χημικά σε φαγητά και εμβόλια.
Κοινές τεχνικές που αξιοποιούνται από αυτούς τους influencer για να προωθήσουν αυτή τη θεματική, περιλαμβάνοντας την ανάρτηση υποβλητικών εικόνων των μητέρων που αγκαλιάζουν το παιδί τους συνοδευόμενες από μηνύματα κατά των εμβολίων. Βίντεο και χειρόγραφες επιστολές που φέρονται να γράφτηκαν από μητέρες ζητώντας συγγνώμη από τα παιδιά τους για την αποτυχία τους να τα προστατεύσουν από τη βλάβη εμφανίζονται επίσης σε περίοπτη θέση σε αυτούς τους λογαριασμούς. Οι πατεράδες απουσιάζουν εντυπωσιακά από αυτές τις απεικονίσεις.
Διαπιστώθηκε επίσης ότι οι influencers που εξετάσανε, επιλέγουν hashtags στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να συνδέσουν το αντιεμβολιαστικό κίνημα με άλλες δημοφιλείς αιτίες. Ο χρήστης 1986: The Act έχει χρησιμοποιήσει το hashtag Black Lives Matter για να προσπαθήσει να πλαισιώσει τον εμβολιασμό ως μια μορφή ιατρικού ρατσισμού. Ένας άλλος influencer κατά των εμβολίων, ο Robert F. Kennedy Jr, το περιγράφει ως «Το Νέο Απαρτχάιντ». Ωστόσο, αυτό τι hashtag δεν οδήγησε σε μεγαλύτερη δημόσια συμμετοχή.
Από την άλλη, η χρήση του hashtag Save the Children είχε ως αποτέλεσμα σημαντική αύξηση της απήχησης στις αναρτήσεις του, η οποία διπλασιάστηκε όταν ο οργανισμός άρχισε να χρησιμοποιεί το hashtag. Επιλέγοντας από κοινού το hashtag, ο λογαριασμός όχι μόνο έκανε τις αναρτήσεις του πιο ανιχνεύσιμες, αλλά ευθυγραμμίζει τη φιλανθρωπία και το αντιεμβολιαστικό κίνημα ως κοινές προσπάθειες για την προστασία αθώων παιδιών από βλάβες.
Η διαισθητική μητέρα
Η διαισθητική μητέρα είναι ένας άλλος τρόπος, με τον οποίο οι influencers επιχειρούν να ενθαρρύνουν την άρνηση του εμβολίου. Γιορτάζει τη μητρική διαίσθηση ως μία ανώτερη μορφή γνώσης που προέρχεται από ένα ακατέργαστο συναίσθημα και μία βιωμένη εμπειρία, σε αντίθεση με την αφηρημένη, επαγγελματικοποιημένη γνώση που προωθεί η ιατρική κοινότητα. Οι αναρτήσεις που χαρακτηρίζουν αυτήν την προσέγγιση χρησιμοποιούνται για να πείσουν τις μητέρες ότι οι δικές τους αμφιβολίες και φόβοι για τα εμβόλια είναι πιο έγκυρες από την επιστημονική και ιατρική εμπειρογνωμοσύνη.
Η θεματικής της μητρικής διαίσθησης συχνά επικοινωνείται με προσωπικές ιστορίες στη μορφή δηλώσεων, βίντεο και γραμμάτων που απευθύνονται σε εγκυμονούσες γυναίκες. Προσωπικές τραυματικές ιστορίες λόγω των εμβολίων χρησιμοποιούνται για να ενισχύσουν τις αμφιβολίες για την ασφάλειά τους.
Η δοτική μητέρα
Η δοτική μητέρα είναι η τελευταία θεματική που χρησιμοποίησαν οι influencer για να ενθαρρύνουν την άρνηση του εμβολίου. Σε αναρτήσεις αυτού του είδους οι μητέρες εκφράζουν ακλόνητη αφοσίωση στα παιδιά τους. Αυτή η προσέγγιση συνδέεται συνήθως με influencers που οι ίδιοι είναι μητέρες και υποστηρίζουν τα συναισθήματα κατά των εμβολίων.
Μία influencer κατά των εμβολίων που αναλύθηκε χρησιμοποίησε αυτό το θέμα αξιοποιώντας προσωπικές αναρτήσεις που την απεικόνισαν στο σπίτι με την κόρη της πριν από το «ραντεβού της μαμάς και της κόρης τους». Αυτές οι αναρτήσεις συνοδεύονταν από hashtags που προωθούσαν την επί πληρωμή σειρά ντοκιμαντέρ παραπληροφόρησης σχετικά με τα εμβόλια και τον καρκίνο.
Σε τέτοιες αναρτήσεις, το να είσαι σθεναρά αντίθετος με τα εμβόλια απεικονίζεται ως μέρος του να είσαι μητέρα. Ωστόσο, για αυτή την επιρροή, αυτές οι φαινομενικά προσωπικές αναρτήσεις ήταν ουσιαστικά μάρκετινγκ για τα ντοκιμαντέρ της.
Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ξεκάθαρα πώς οι μητέρες γίνονται στόχος αντιεμβολιαστών που θέλουν να επηρεάσουν τη κοινή γνώμη να μην εμβολιαστεί.
ΠΗΓΗ: theconversation