«Υπάρχουν σοβαρά ζητήματα με το ΕΚΑΒ», μας ανέφερε ο κ. Παπανικολάου, σε πρόσφατη συνομιλία μας, πριν την τοποθέτηση του νέου Υπ. Υγείας.
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα της ΟΕΝΓΕ, «όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις έχουν τεράστια ευθύνη, γιατί είχαν σταματήσει να διορίζουν γιατρούς στο ΕΚΑΒ και φόρτωναν τις διακομιδές στους γιατρούς των νοσοκομείων, το οποίο δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία και τη σύμβαση εργασίας τους και είναι ακάλυπτοι ασφαλιστικά».
Και εξηγεί: «Πρόκειται για μία πρακτική που λειτουργεί εις βάρος των ίδιων των ασθενών, γιατί σε όλες τις σοβαρές χώρες η διακομιδή ασθενών, ιδιαίτερα των βαρέως πασχόντων, θεωρείται σοβαρή και απαιτητική ιατρική πράξη η οποία απαιτεί ειδική εμπειρία. Σε όλες τις σοβαρές χώρες του κόσμου οι πρώτες βοήθειες ξεκινούν από εξειδικευμένο υγειονομικό προσωπικό, ήδη από τον τόπο του συμβάντος, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην τελική έκβαση του ασθενούς.
Μάλιστα η τελευταία κυβέρνηση επιδείνωσε την κατάσταση, γιατί όχι μόνο δεν έκανε πρόσληψη σε γιατρούς, αλλά δεν προχώρησε σε προσλήψεις ούτε λοιπού προσωπικού. Όταν, λοιπόν, έπαιρνε σύνταξη ένας τεχνικός του ΕΚΑΒ δεν προχωρούσε στην πρόσληψη αλλού, ενώ έδωσε όλο σχεδόν το έργο της συντήρησης και της επισκευής των ασθενοφόρων σε συμβεβλημένα ιδιωτικά συνεργεία. Επειδή όμως, λόγω της γραφειοκρατίας, καθυστερούν να πληρωθούν αφήνουν τη δουλειά που αφορά στο ΕΚΑΒ τελευταία, με αποτέλεσμα να μην κυκλοφορούν ασθενοφόρα στους δρόμους.
Τον Νοέμβριο του 2021, μία ημέρα πριν τη συνάντηση της ΟΕΝΓΕ με την νέα τότε ηγεσία, είχε αναρτηθεί στην ανοιχτή διαβούλευση μία διάταξη που έλεγε ότι διακομιδή βαρέως πάσχοντος ασθενούς μπορεί να αναλαμβάνει ο οποιοσδήποτε γιατρός, οποιασδήποτε ειδικότητας, ακόμη και ειδικευόμενος γιατρός οποιασδήποτε ειδικότητας, αρκεί να έχει κάνει έξι μήνες ειδικότητας. Στη συνάντηση επισημάναμε ότι αυτή η διάταξη δεν είναι μόνο επικίνδυνη, αλλά μπορεί να αποδειχθεί και θανατηφόρα. Ηγεσία νομοθέτησε την πρόβλεψη αυτή, της οποίας όμως η ισχύ κράτησε 18 μήνες έως τον Απρίλιο του 2023. Σε αυτό το διάστημα καταγράφηκαν τραγικά περιστατικά, για τα οποία αντέδρασαν όχι μόνο οι συνδικαλιστές αλλά και οι διευθυντές ιατρικών υπηρεσιών των νοσοκομείων. Τον Απρίλιο του 2023 η διάταξη καταργήθηκε, όμως δεν αντικαταστάθηκε με νέα οδηγία και αυτή τη στιγμή βρίσκονται όλα στον αέρα.
Παραδείγματος χάριν, διασωληνώνεται ένας ασθενής στο νοσοκομείο Ρεθύμνου η αλλά επειδή στο συγκεκριμένο νοσοκομείο δεν υπάρχει κενή κλίνη ΜΕΘ και η πιο κοντινή διαθέσιμη βρίσκεται στο Βενιζέλειο Ηρακλείου, που είναι 72 χλμ απόσταση πρέπει να μεταφερθεί. Το ΕΚΑΒ δεν διαθέτει γιατρούς, παρότι θα έπρεπε να έχει τους κατάλληλους γιατρούς με την κατάλληλη εμπειρία, ο παθολόγος ή ο χειρουργός του νοσοκομείου αν δεν συμμετέχει στη διακομιδή, που δεν προβλέπεται, φταίει γιατί θα χαθεί η διαθέσιμη κλίνη, ενώ αν τον μεταφέρει και συμβεί κάτι στο δρόμο, πάλι θα φταίει».