Σε σχέδιο νόμου κατατέθηκε η επαναφορά της ρύθμισης με την οποία τίθενται σε ισχύ οι εξαιρέσεις γενοσήμων και off patent φαρμάκων από τον υπολογισμό του μεριδίου της ανάπτυξης κατά τον επιμερισμό της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης (clawback), η οποία ψηφίστηκε, όπως φάνηκε εκ παραδρομής, λίγο πριν τα Χριστούγεννα. Την αποκατάσταση της διάταξης είχε ξεκαθαρίσει ο Υπουργός Υγείας με επιστολή στους εκπροσώπους του κλάδο, ψαλιδίζοντας τις ελπίδες των φαρμακευτικών εταιρειών για διατήρηση της απόσυρσης της.
Όπως είχε γράψει το News4Health, στην επιστολή ο κ. Κικίλιας είχε ξεκαθαρίσει πως πρόκειται για λάθος, που έγινε εκ παραδρομής, αποτέλεσμα του βαρύτατου φόρτου εργασίας που συνεπάγεται η διαχείριση της πανδημίας του κορονοϊού για τις νομικές υπηρεσίες του Υπουργείου.
Έτσι, με το 2ο άρθρο στο Σχέδιο Νόμου που κυρώνει συμβάσεις δωρεών προς το ΕΣΥ επανέρχεται σε ισχύ η ρύθμιση για τον συνυπολογισμό, από 1η .7.2020, στο μηνιαίο όριο της φαρμακευτικής δαπάνης και μόνο για την εξωνοσοκομειακή δαπάνη, των γενοσήμων φαρμάκων, καθώς και των φαρμάκων για τα οποία έχει λήξει η περίοδος προστασίας των δεδομένων τους (off patent φάρμακα), εξαιρουμένης της υπαγωγής τους στη συγκριτική κατανάλωση σε συνδυασμό με το μερίδιο αγοράς τους.
Η διάταξη προβλέπει την εξαίρεση των γενοσήμων και των off patent φαρμάκων από 1.7.2020 από τον συνυπολογισμό του ορίου της φαρμακευτικής δαπάνης.
Όπως σημειώνεται, λοιπόν, «από 1ης.7.2020 αποκλειστικά και μόνο στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη, η δαπάνη των γενοσήμων φαρμάκων, καθώς και των φαρμάκων για τα οποία έχει λήξει η περίοδος προστασίας των δεδομένων τους (off patent φάρμακα) οι επιμέρους κατηγορίες των οποίων εξειδικεύονται με την υπουργική απόφαση του εβδόμου εδαφίου, συνυπολογίζεται στο μηνιαίο όριο της φαρμακευτικής δαπάνης, αλλά εξαιρείται από τον επιμερισμό του ποσού επιστροφής που προκύπτει από την υπέρβαση της μηνιαίας φαρμακευτικής δαπάνης ως προς την παράμετρο iv) όπως αυτή ορίζεται κατωτέρω. Το υπερβάλλον μηνιαίο ποσό αναζητείται εκ μέρους των φορέων κοινωνικής ασφάλισης είτε από τους Κατόχους Αδείας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) φαρμακευτικών προϊόντων είτε από ευρωπαϊκούς πόρους».
Ήταν μία σύντομη αναφορά στο άρθρο 61 του νόμου 4764/2020 του Υπουργείου Υγείας, που έθεσε εκτός ισχύος το σημείο εκείνο διάταξης που προέβλεπε την εξαίρεση των γενοσήμων και των off patent (φάρμακα που έχει λήξει η πατέντα τους) από τον υπολογισμό του μεριδίου της ανάπτυξης κατά τον επιμερισμό του clawback. Αυτή την κίνηση έκαναν δεκττή με ικανοποίηση φαρμακευτικές εταιρείες, αλλά όπως αποδείχθηκε ήταν μικρής διάρκειας.
Θυμίζουμε ότι το ποσό της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης. κατανέμεται στις φαρμακευτικές εταιρείες με τη «συνταγή του 80/20» ( η αναλογία μετατράπηκε, από 90/10, με ΚΥΑ που δημοσιεύθηκε μόλις στις 15 Δεκεμβρίου), δηλαδή το 80% της υπέρβασης (clawback) καλύπτεται από το σύνολο των φαρμακευτικών εταιρειών και το 20% αποδίδεται στις εταιρείες που έχουν αύξηση τζίρου οδηγώντας προς τα πάνω τη δαπάνη. Βέβαια, η αναφορά του άρθρου 61 θεωρητικά επηρεάζει και τη νομική ισχύ της εν λόγω Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά τι προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση του 4764/2020 στο σχετικό ρεπορτάζ του News4Health.
Κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στη Βουλή, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ),Θ. Τρύφων σημειώνοντας πως επαναφέρει τον τρόπο κατανομής του clawback χωρίς να λύνει το πρόβλημα και έκανε λόγο για ανάγκη μείωσης του ποσοστού, τονίζοντας ότι είναι δυσβάστακτος ο φόρος των φαρμακοβιομηχανιών στην Ελλάδα, οι οποίοι θα πληρώσουν πάνω από 1,9 δισ . ευρώ.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ), Ολύμπιος Παπαδημητρίου σημείωσε ότι το clawback στην Ελλάδα δεν διέπεται από κανένα όριο. «Η ρύθμιση του νομοσχεδίου το μόνο που κάνει είναι να περιορίσει το μέγεθος του clawback. Δεν προσφέρει τίποτα στη Πολιτεία, τιμωρεί την καινοτομία και είναι σε αντίθεση με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για προσέλκυση επενδυτών», όπως εξήγησε.
ΕΚΑΣ, εμβολιαστικά κέντρα, ΕΟΠΥΥ και άλλες ρυθμίσεις
Το νομοθέτημα ρυθμίζει τη δυνατότητα λειτουργίας των Εμβολιαστικών Κέντρων έξι ημέρες την εβδομάδα με διεύρυνση του ωραρίου έως και τις 22.00 και στην προς τούτο μετακίνηση ειδικευομένων ιατρών για την κάλυψη εμβολιαστικών αναγκών καθώς και στην παράταση ισχύος των συμβάσεων φύλαξης και καθαριότητας των Νοσοκομείων.
Με το σχέδιο νόμου εισάγονται ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην πλήρη απαλλαγή από τη συμμετοχή της φαρμακευτικής δαπάνης των δικαιούχων του ΕΚΑΣ ως και 31.12.2021, στην παράταση των συμβάσεων υπηρεσιών αρχειοθέτησης και διαχείρισης αρχείου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., στην κάλυψη έκτακτων και επειγουσών αναγκών του Οργανισμού από επικουρικό προσωπικό, στη διάθεση νοσοκομειακών χώρων, εγκαταστάσεων και κλινών για την αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης δημόσιας υγείας, στην αποζημίωση των παρόχων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., στην επέκταση του Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, στη συνταγογράφηση ειδικών θεραπειών, στην αποπληρωμή δαπανών των Νοσοκομείων, αλλά και στην τροποποίηση της έγκρισης πολυετών αναλήψεων υποχρεώσεων ΕΟΠΥΥ.
Ακόμη, περιλαμβάνει διατάξεις που αφορούν στον καθορισμό αμοιβής για τα μέλη της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων, στη δυνατότητα της λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών και σε ανεξάρτητο λειτουργικό χώρο με μεταφορά κλινών, στη δυνατότητα επέκτασης των ιδιωτικών κλινικών, στην εξαίρεση του Ευγενίδειου Θεραπευτηρίου από την ΕΚΑΠΥ, στη δυνατότητα ορισμού επιστημονικά υπεύθυνων των τμημάτων του Ευγενιδείου Θεραπευτηρίου πανεπιστημιακών ιατρών, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη σύναψη σύμβασης εξαρτημένης εργασία και στη δυνατότητα διενέργειας γενικών συνελεύσεων από τον Π.Ι.Σ. με ηλεκτρονικά μέσα.
Επιπλέον, ρυθμίζει τη δυνατότητα οργάνωσης κέντρων δοτών του ΕΟΜ και από δημόσιους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας και στη δημιουργία Εθνικού Μητρώου Ληπτών συμπαγών οργάνων στο οποίο θα εντάσσεται κάθε υποψήφιος λήπτης, στη διεύρυνση του πλαισίου εφαρμογής άρθρου προκειμένου να συνεχίσουν να ενισχύονται τα νοσοκομεία με ιατρικό προσωπικό άνευ ειδικότητας, δεδομένης της παρατεταμένης ανάγκης αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID- 19 και στη στελέχωση δομών παροχής υπηρεσιών υγείας, στη ρύθμιση της διαδικασίας σύστασης έμμισθων θέσεων ειδικευομένων Φυσικών Νοσοκομείων – Ακτινοφυσικών Ιατρικής.
Επίσης, εντάσσονται διατάξεις με:
- την απαλλαγή από την υποχρέωση εκπλήρωσης της υπηρεσίας υπαίθρου για τους ιατρούς που έχουν αποκτήσει ή θα αποκτήσουν τον τίτλο της αναισθησιολογίας,
- στην ένταξη, μετά από αξιολόγηση, ιατρών χωρίς ειδικότητα, που προέρχονται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και υπηρετούν σε δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας των Υγειονομικών Περιφερειών της Χώρας, στον κλάδο ιατρών ΕΣΥ,
- στην τροποποίηση των προθεσμιών του συμβουλίου κρίσης ιατρών,
- στη ρύθμιση του ορίου αποδοχών των ιατρών που συμμετέχουν σε ερευνητικά προγράμματα,
- στην επαναφορά ισχύος του καθεστώτος διαίρεσης σε 7 Υγειονομικές Περιφέρειες,
- στον καθορισμό και στην συμπλήρωση των αρμοδιοτήτων του Προέδρου του Δ.Σ. του Ο.ΔΙ.ΠΥ.,
- στη δυνατότητα του Ο.ΔΙ.ΠΥ. να αποσπά προσωπικό από την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας, φορείς του Υπουργείου Υγείας και τις Υγειονομικές Περιφέρειες,
- στον τρόπο συγκρότησης του ΚεΣυΠε,