Συνάντηση με τους φορείς που εκπροσωπούν τις φαρμακευτικές εταιρείες θα επιδιώξει να έχει, πιθανότατα την επόμενη εβδομάδα, ο Υπουργός Υγείας με αντικείμενο τις επόμενες αλλαγές στη φαρμακευτική πολιτική, σύμφωνα με πληροφορίες. Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται η επεξεργασία των νομοθετικών αλλαγών που σχετίζονται με την κατάργηση της μεθόδου 80% - 20% στην κατανομή του ποσού της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης, του γνωστού πλέον clawback.
Αν και στις προθέσεις του Υπουργείου Υγείας φέρεται να παραμένει η κατάργηση της «συνταγής», βάσει της οποίας το 80% του clawback υπολογίζεται βάσει του μεριδίου της εταιρείας στο σύνολο της δαπάνης και το 20% βάσει της ανάπτυξης της, ο δρόμος έως εκεί φέρεται να είναι … μακρύτερος.
Η κατάργηση του 80-20 αποτελεί πάγιο αίτημα της φαρμακοβιομηχανίας, καθώς κρίνεται πως οδηγεί σε υπέρογκες υπερβάσεις της δαπάνης.
Αν και το αίτημα δεν βρίσκει αντίθετη την ηγεσία του Υπουργείου, ζητούμενο ήταν πως θα καλυφθεί το κενό. Όπως είχε γράψει το News4Health, στα σχέδια, λοιπόν, ήταν την κατάργηση του 80-20 να ακολουθήσει μια μετατροπή στον υπολογισμό των rebate, αυξάνοντας τα έως και 5%, ανάλογα το φάρμακο ή ενός επιπλέον rebate για τα σκευάσματα υψηλού κόστους, σύμφωνα με πληροφορίες. Εκτιμάται πως η αλλαγή αυτή μπορεί να συμβάλλει στην προσπάθεια εξορθολογισμού της υπέρβασης.
Τελικώς, η επεξεργασία των αλλαγών φαίνεται να είναι πιο σύνθετη από το αναμενόμενο και έτσι η νομοθετική ρύθμιση πιθανόν δεν θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο για την ΠΦΥ και τον ΕΟΠΥΥ, αλλά ίσως έρθει με τροπολογία σε δεύτερο χρόνο. Δεν αποκλείεται, δε, αν υπάρξει σχετικό αίτημα και από τους εκπροσώπους της αγοράς για περισσότερο χρόνο, η τροπολογία να έρθει με επόμενο σχέδιο νόμου. Άλλωστε, παραμένει γρίφος για δυνατούς λύτες…
Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν, πάντως, προβληματισμό για τον τρόπο με τον οποίο θα επιδιωχθεί να καταργηθεί το 80-20, εφόσον λάβει την απόφαση το Υπουργείο Υγείας. Ήταν άλλωστε μια μεταστροφή μέρους του clawback με rebate το 2017 συνοδεύτηκε από εκτίναξη της δαπάνης.
Για να επιτευχθεί ο εξορθολογισμός της δαπάνης, αν δεν αυξηθούν τα όρια της, οι οποίες αλλαγές, ακόμη και η κατάργηση της συνταγής της κατανομής θα πρέπει να ακολουθηθούν από τη θέσπιση διαρθρωτικών παρεμβάσεων όπως η δημιουργία αυστηρών πρωτοκόλλων και κατάλληλων υποδομών σε ΕΟΠΥΥ και Υπουργείο, η διεύρυνση της ψηφιοποίησης και η εφαρμογή φίλτρων ελέγχου της δαπάνης.
Παράλληλα, αναμένεται να δοθεί και «θεραπευτική προτεραιότητα» στα γενόσημα, σε όποια θεραπευτική κατηγορία υπάρχουν σκευάσματα.
Το σχέδιο νόμου της ΠΦΥ αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μετά το Πάσχα, θα ακολουθήσει η επεξεργασία στις επιτροπές και στόχος είναι να έχει ψηφιστεί μετά τις 10 Μαΐου. Να θυμίζουμε ότι Θ. Πλεύρης ανακοίνωσε ήδη πως το επόμενο νομοθέτημα του Υπουργείου Υγείας θα αφορά στην Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή.
Λιανική και ασφαλιστική τιμή γενοσήμων
Μια ακόμη αλλαγή που φέρεται να προωθεί το Υπουργείο Υγείας φέρεται να σχετίζεται με την ταύτιση ασφαλιστικής με λιανική τιμή των γενοσήμων, στην αποζημίωση των φαρμάκων.
Σύμφωνα με αλλαγές που είχε προωθήσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, λιανική τιμή και ασφαλιστική τιμή είχαν ταυτιστεί στα γενόσημα. Τότε, παράγοντες της αγοράς διέβλεπαν εκτίναξη του clawback, εκφράζοντας αμφιβολίες για διατήρηση του ελέγχου και η συγκράτηση της υπέρβασης, όταν ο φαρμακευτικός προϋπολογισμός παραμένει ανελαστικός και αμετάβλητος.
Δύο χρόνια μετά, φαίνεται πως οι ανησυχίες επιβεβαιώθηκαν και πως τελικά συνέβαλε στην αύξηση του clawback. Εκτιμήσεις θέλουν το ποσό να κυμαίνεται μεταξύ 60 και 100 εκατ. ευρώ ετησίως.
Προκειμένου, λοιπόν, να αναστραφεί αυτή την κατάσταση, το Υπουργείο Υγείας φέρεται να ετοιμάζει Υπουργική Απόφαση, με τροποποιήσεις στη σχέση ασφαλιστικής με λιανική τιμή.