Η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των πολιτών σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, βασική προϋπόθεση για το Μ. Χρυσοχοΐδη, συνιστά διαχρονική βάση των αξιώσεων των γιατρών που υπηρετούν το σύστημα.
Οι «ανοικτές πληγές» που άνοιξαν τα χρόνια της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων, τόσο στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) όσο και στα δημόσια νοσοκομεία, συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τους ίδιους τους λειτουργούς του συστήματος υγείας, αλλά κυρίως τους πολίτες που αντιμετωπίζουν μεγάλες αναμονές, ελλιπείς ή υποβαθμισμένες υπηρεσίες, αυξημένα πρόσθετα κόστη.
Το News4Health απευθύνθηκε σε δύο γιατρούς του συστήματος υγείας, ζητώντας τους να απαριθμήσουν τα σημεία που απαιτούν άμεσης αντιμετώπισης, τις προτεραιότητες που θα πρέπει να δώσει ο νέος Υπουργός Υγείας, ώστε να μην καταρρεύσει πλήρως το δημόσιο σύστημα περίθαλψης.
Πρόκειται για τον Ευάγγελο Φραγκούλη, , MD, MΗΑ, Γενικό/Οικογενειακό Ιατρό, Γενικό Γραμματέα της Ελληνικής Ακαδημίας Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής και ΠΦΥ και τον Παναγιώτη Παπανικολάου, Νευροχειρουργό, Διευθυντή, στο Νοσοκομείο της Νίκαιας και Γενικό Γραμματέα της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας.
Ευ. Φραγκούλης: Πρώτη προτεραιότητα η αύξηση προσβασιμότητας στην ΠΦΥ
«Αναμφίβολα πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η αύξηση της προσβασιμότητας στην ΠΦΥ με επέκταση της κάλυψης του πληθυσμού από Προσωπικούς Ιατρούς. Προϋποθέτει τη θέσπιση νέων κινήτρων που θα κάνουν τη σύμβαση του Προσωπικού Ιατρού επαρκώς ελκυστική για τους γιατρούς. Αυτή τη στιγμή η πλειοψηφία των ιδιωτών Γενικών/ Οικογενειακών Ιατρών, Παθολόγων και Παιδιάτρων παραμένουν εκτός συστήματος. Ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να υπάρξει για τις άγονες και τις νησιωτικές περιοχές της χώρας.
Επόμενη προτεραιότητα η βελτίωση της ποιότητας της φροντίδας, που θα πρέπει να είναι εύκολα διακριτή στον πολίτη. Προϋποθέτει την εισαγωγή μηχανισμού συνεχούς παρακολούθησης και βελτίωσης της ποιότητας της φροντίδας με συλλογή και αξιοποίηση δεδομένων υγείας σε επίπεδο ατόμου και πληθυσμού, το σχεδιασμό δεικτών ποιότητας για την αξιολόγηση της ποιότητας της φροντίδας και θέσπιση κινήτρων που θα συνδέουν την αποζημίωση του Προσωπικού Ιατρού με την αποδοτικότητα και την ποιότητα φροντίδας που παρέχει. Απαραίτητος για τα ανωτέρω είναι ένας πλήρως λειτουργικός και πολύ περισσότερο χρηστικός Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας.
Τέλος στις προτεραιότητες εντάσσεται και η διασύνδεση της ΠΦΥ με την εξειδικευμένη φροντίδα στην κοινότητα και στο Νοσοκομείο, με τη Δημόσια Υγεία, με την Ψυχική Υγεία και με τις Κοινωνικές Υπηρεσίες, με απώτερο στόχο την ολοκλήρωση του συστήματος υγείας. Το παρόν κατακερματισμένο σύστημα υγείας οδηγεί τους πολίτες να πέφτουν σε κενά φροντίδας, αλλά και σε επικαλύψεις φροντίδας.
Στόχοι ο καλύτερος συντονισμός της φροντίδας, η έμφαση στην πρόληψη και στην προαγωγή της υγείας, η καλύτερη διαχείριση των χρόνιων νοσημάτων, η καλύτερη φροντίδα για ευάλωτους πληθυσμούς και η βελτίωση της αποδοτικότητας. Κρίσιμη η θέσπιση και η λειτουργία συστήματος αναφοράς από τον Προσωπικό Ιατρό προς την εξειδικευμένη φροντίδα».
Π. Παπανικολάου: Τι πρέπει να γίνει επειγόντως για να μην καταρρεύσει πλήρως το δημόσιο σύστημα περίθαλψης
«Πρώτον, πρέπει να υλοποιηθούν οι δύο δεσμεύσεις που είχε αναλάβει δημοσίως ο Κ. Μητσοτάκης ήδη από την άνοιξη του 2020, τότε που αποκαλούσε τους υγειονομικούς ως ήρωες με λευκές και πράσινες μπλούζες που έγιναν την μάχη ενάντια στον κορονοϊό. Αυτές ήταν η αφενός, η μονιμοποίησή του επικουρικού υγειονομικού προσωπικού, το οποίο είναι απολύτως απαραίτητο γιατί κοντά στην καταιγίδα παραιτήσεων παλαιών, μόνιμων, έμπειρων γιατρών του ΕΣΥ έχουμε και πάρα πολλές αποχωρήσεις επικουρικών, ειδικευμένων γιατρών, οι οποίοι δεν αντέχουν την πολύχρονη ομηρία. Αφετέρου, την ένταξη του υγειονομικού προσωπικού του ΕΣΥ σε καθεστώς βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Αυτό, σε συνδυασμό με όλα τα υπόλοιπα, θα ανανεώσει το σύστημα γιατί με την ένταξη στα ΒΑΕ θα μειωθούν τα βιολογικά όρια συνταξιοδότησης, με αποτέλεσμα να αποφεύγεται η συνολική γήρανση του υγειονομικού προσωπικού και η μη ανανέωση του.
Δεύτερον, να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού σε όλες τις κενές θέσεις που υπάρχουν σύμφωνα με τις ανάγκες. Σύμφωνα με τα παρωχημένα οργανογράμματα του 2012, τα οργανογράμματα μεταξύ πρώτου και δεύτερου μνημονίου, τα οποία ισχύουν ακόμα γιατί δυστυχώς καμία κυβέρνηση δεν τα ‘χει αλλάξει, οι κενές θέσεις μόνιμων ειδικευμένων γιατρών είναι πάνω από 5.000, ενώ σύμφωνα με τις στοιχειώδεις πραγματικές ανάγκες, αν υπολογίσουμε το σύνολο του συστήματος υγείας, δηλαδή δημόσια νοσοκομεία, κέντρα υγείας, περιφερειακά ιατρεία και ΕΚΑΒ, είναι πάνω από 8.500! Αντίστοιχα στο λοιπό προσωπικό, πλην ιατρών, οι άνθρωποι που λείπουν είναι τουλάχιστον 40.000!
Τρίτον, να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην δημόσια πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Η αποσάθρωση της δημόσιας ΠΦΥ μας στοιχίζει κάθε χρόνο χιλιάδες ανθρώπινες ζωές. Τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα μόλις της προηγούμενης εβδομάδας ήτανε το έγγραφο απελπισίας το οποίο υπογράφει ο επιστημονικός διευθυντής του Κέντρου Υγείας Ιθάκης, στο οποίο αναφέρει χαρακτηριστικά «σας διαβιβάζουμε πρόγραμμα εφημέριων Ιουλίου το οποίο κρίνεται ανασφαλές, καθώς οι περισσότερες μέρες δεν καλύπτονται από ειδικευμένο γιατρό και διαβιβάζεται χωρίς την συγκατάθεση των αγροτικών ιατρών, οι οποίοι αρνούνται να εφημερεύσουν χωρίς κάλυψη από επιμελητή. Σας επισημαίνουμε για πολλοστή φορά ότι ο παιδίατρος καλύπτει μόνο παιδιατρικά περιστατικά και όχι όλα τα περιστατικά και η οδοντίατρος καλύπτει όπως είναι αυτονόητο μόνο τα οδοντιατρικά περιστατικά. Δηλαδή υπονοεί πως η Διοίκηση της 6ης ΥΠΕ, ήθελε να βάλει οδοντίατρο να κάνει το γιατρό. Αυτό είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα του τι γίνεται συνολικά στη δημόσια πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας από άκρη σε άκρη της χώρας».
Τέταρτο, να γυρίσουν ανάποδα οι κάνουλες της χρηματοδότησης και να κατευθυνθούν άμεσα στο δημόσιο σύστημα περίθαλψης οι απίστευτοι πακτωλοί δημοσίου χρήματος, κρατικού και κοινωνικοασφαλιστικού, που με διάφορες μεθοδεύσεις κατευθύνονται προς τις τσέπες κρατικοδίαιτων επιχειρηματιών του μεγάλου ιδιωτικού τομέα περίθαλψης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως για μια κλίνη σε μικρή ιδιωτική κλινική, πληρώνει το κράτος 1800 € ανά ασθενή το 24ωρο, για το κρεβάτι μόνο.
Πέμπτο, πρέπει να ληφθούν επειγόντως μέτρα για να σωθούν τα διαγνωστικά εργαστήρια του ΕΣΥ, όπως απεικονίστηκα, παθολογοανατομικά, κυτταρολογικά, βιοπαθολογικά κλπ εργαστήρια, τα οποία έχουν έναν πανάκριβο εξοπλισμό που τον έχει πληρώσει ο ελληνικός λαός. Είναι σκόπιμη η υποστελέχωση, καθώς επιθυμούν να τα οδηγήσουν σε κλείσιμο και να φέρουν ιδιώτες να εκμεταλλευθεί και την υλικοτεχνική υποδομή του νοσοκομείου.
Έκτο, υπάρχουν σοβαρά ζητήματα με το ΕΚΑΒ. Όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις έχουν τεράστια ευθύνη, γιατί είχαν σταματήσει να διορίζουν γιατρούς στο ΕΚΑΒ και φόρτωναν τις διακομιδές στους γιατρούς των νοσοκομείων, το οποίο δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία και τη σύμβαση εργασίας τους και είναι ακάλυπτοι ασφαλιστικά. Πρόκειται για μία πρακτική που λειτουργεί εις βάρος των ίδιων των ασθενών, γιατί σε όλες τις σοβαρές χώρες η διακομιδή ασθενών, ιδιαίτερα των βαρέως πασχόντων, θεωρείται σοβαρή και απαιτητική ιατρική πράξη η οποία απαιτεί ειδική εμπειρία. Σε όλες τις σοβαρές χώρες του κόσμου ξεκινάμε οι πρώτες βοήθειες από εξειδικευμένο υγειονομικό προσωπικό ήδη από τον τόπο του συμβάντος, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην τελική έκβαση του ασθενούς. Μάλιστα η τελευταία κυβέρνηση επιδείνωσε την κατάσταση, γιατί όχι μόνο δεν έκανε πρόσληψη σε γιατρούς, αλλά δεν προχώρησε σε προσλήψεις ούτε λοιπού προσωπικού».