Ξεπέρασαν τα 700 τα σχόλια φορέων, ειδικών και εν γένει ενδιαφερομένων για τις διατάξεις του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας για τη δημόσια υγεία, με τους φορείς των γιατρών ειδικά να αναρτούν μια σειρά από παρατηρήσεις και προβληματισμούς.
Η διαβούλευση μέσω του Opengov λήγει λίγο πριν τις 16.00, αλλά τα 705 μέχρι στιγμής σχόλια που έχουν αναρτηθεί μέχρι στιγμής δείχνουν τη σημασία του νομοθετήματος, με τα περισσότερα σχόλια να εντοπίζουν διάφορα «αγκάθια» στις διατάξεις.
Το Άρθρο 5 στο Κεφάλαιο Β΄, με το Πρόγραμμα Πρόληψης των Κινδύνων για την Υγεία «Σπ. Δοξιάδης», συγκεντρώνει τα περισσότερα σχόλια με 134 μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι λέξεις. Χαρακτηριστικά είναι εκείνα συλλόγων που εκπροσωπούν τα άτομα με διαβήτη σύμφωνα με τους οποίους είναι σημαντική παράλειψη η απουσία σχεδιασμού πολιτικών για την πρόληψη, ενημέρωση και πρωτίστως την εκπαίδευση των πασχόντων για τη διαχείριση της νόσου του διαβήτη.
Το άρθρο 3 με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Δημόσια Υγεία έχει συγκεντρώσει 110 σχόλια, 108 είναι τα σχόλια στο άρθρο 11 Εθνική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας, 107 είναι τα σχόλια στο άρθρο 9 για τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας στις Διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών.
Συνολικά, αισθητή είναι η συμμετοχή των φορέων των γιατρών. Προβληματισμό για τις επιπτώσεις του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας εκφράζει ο Ευάγγελος Φραγκούλης, μέλος της Ομάδας Πρωτοβουλίας για την Ανασυγκρότηση της ΠΦΥ και της Οικογενειακής Ιατρικής.
Με ανάρτηση του στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου για τη δημόσια υγεία, ο τ. Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Γενικής Ιατρικής επισημαίνει ότι «σε όλο το Σ/Ν δεν αναφέρεται ούτε μια φορά η λέξη οικογενειακός γιατρός και η ΠΦΥ αναφέρεται άλλες 2 φορές πέρα της αναφοράς της στο πρώτο άρθρο». Το κέντρο βάρους στο νομοσχέδιο φαίνεται να μετακινείται προς την τοπική αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με το γιατρό. «Γίνονται αναρίθμητες αναφορές στους ΟΤΑ και στις εθελοντικές ΜΚΟ», σημειώνει ο τ. Γ.Γ. της Ελληνικής Ένωσης Γενικής Ιατρικής. «Ο συντονισμός θα πρέπει όμως να διακρίνεται του συγκεντρωτισμού, που προφανώς εν προκειμένω θα συμβεί», εκτιμά ο Ιατρικός Σύλλογος Αθήνας. Όπως εξηγεί «από το σύστημα, τον επιχειρούμενο εξορθολογισμό, λείπουν οι κύριοι συντελεστές που είναι οι γιατροί και οι ιατρικοί σύλλογοι, των οποίων εκπρόσωπος δεν υπάρχει καν στην Εθνική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας (αρθρ. 11)».
Η Πανελλήνια Ένωση Ιατρών Δημόσιας Υγείας (ΠΕΙΔΥ) ΕΣΥ αναφέρεται στην τεράστια έλλειψη ειδικευμένων ιατρών Δημόσιας Υγείας-Κοινωνικής Ιατρικής, που πρέπει άμεσα να αντιμετωπισθεί.
Η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων εκφράζει τους σοβαρούς ενδοιασμούς της για το σχέδιο νόμου για τη Δημόσια Υγεία καθότι «διαπιστώνει ότι το Υπουργείο Υγείας δεν διδάσκεται από τα μεγάλα προβλήματα Δημόσιας υγείας». Όπως σημειώνει, «τα θέματα Δημόσιας Υγείας είναι κυρίως διεπιστημονικά, αγγίζουν πολλές βιολογικές επιστήμες. Ζητήματα όπως της Ενιαίας Υγείας ή μεγάλες παρεμβάσεις όπως της αντικαπνιστικής εκστρατείας, της χρήσης εμβολίων, της προστασίας από τον καρκίνο, την προστασία από την ακτινοβολία, της πρόληψης μέσω διαγνωστικών εξετάσεων, δείχνουν την ανάγκη αυτή της διεπιστημονικότητας και της συμμετοχής όλων των βιολογικών επιστημών». «Το Υπουργείο δεν έλαβε την εμπειρία από το προηγούμενο των δυο Νόμων για τη Δημόσια Υγεία, που έμειναν στα χαρτιά», καταλήγει.
Ακόμη, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλογών Επιστημονικού Υγειονομικού Προσωπικού Δημόσιου Συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΟΣΕΥΠΠΦΥ), αναφέρει πως στο αρθρο 3 θα πρέπει αναφερθούν σαφώς οι πόροι και η κατανομή τους σε φορείς που θα ασκούν τις δράσεις, ενώ παρά την ανάθεση στην ΕΕΔΥ της Πανελλαδικής μελέτης Υγείας και Διατροφής δεν συμμετέχουν οι ειδικοί σ’ αυτήν την επιτροπή. Ακόμη στο άρθρο 4 θα «πρέπει να αναφερθεί σαφώς ότι ανάλογα με τον πληθυσμό όπου οι φορείς θα ασκούν τις δράσεις τους θα κατανέμονται οι πιστώσεις και να υπάρχει πρόβλεψη για τους Δήμους με μειωμένα έσοδα ώστε να συμμετέχουν ισομερώς στα προγράμματα οι κάτοικοι αυτών των δήμων». Υπογραμμίζουν πως σε ό,τι αφορά στον έλεγχο χρήσης αντιβιοτικών, «κανένα φάρμακο χωρίς συνταγή γιατρού». Ζητά δε, τη σύνταξη Υγειονομικού Χάρτη Αναγκών.
Στον εμβολιασμό στρέφει το βλέμμα της η Ένωση Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων Αττικής, αμφισβητώντας τη διάταξη που αφορά στην υποχρεωτικότητα. «Κύριε Υπουργέ εσείς για ποια υποχρεωτικότητα εμβολιασμών ακριβώς μιλάτε; Ο εμβολιασμός, προκειμένου για την εγγραφή των παιδιών στο σχολείο είναι ήδη υποχρεωτικός», σημειώνει. Προσθέτει δε, πως «η μη πρόβλεψη κάποιας επίπτωσης αναιρεί την υποχρεωτικότητα της διάταξης αυτής και ακυρώνει τον νόμο στο σημείο αυτό. Δηλαδή με απλά λόγια είτε ένα παιδί έχει κάνει τα εμβόλια ή δεν τα έχει κάνει δεν θα παίξει κανένα ρόλο για την εγγραφή του στους παιδικούς σταθμούς ή στην εκπαίδευση, αφού όλα στο τέλος θα εγγραφούν».
Η Κοσμητεία Σ.Ε.Φ.Α.Α. του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σημειώνει πως «στο νομοσχέδιο απουσιάζει εντελώς το επιστημονικό προσωπικό που είναι αρμόδιο για την επιστημονική γνωμοδότηση πολιτικών και τον προγραμματισμό και εφαρμογή δράσεων που αφορούν στην υγιεινή διατροφή και τη σωματική άσκηση». Από την πλευρά του ο Πανελλήνιος Σύλλογος Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης» (Π.Σ.Ε.Α.Α.) υπογραμμίζει πως «παρότι το νομοσχέδιο ενισχύει τα αγαθά της πρόληψης και της προαγωγής υγείας απουσιάζει εντελώς το επιστημονικό προσωπικό που είναι αρμόδιο για την επιστημονική γνωμοδότηση πολιτικών και τον προγραμματισμό και εφαρμογή δράσεων που αφορούν στην υγιεινή διατροφή και τη σωματική άσκηση».
Η Ένωση Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδας (Ε.Δ.Δ.Ε.) εντοπίζει την επανάληψη 3 κρίσιμων λαθών, όπως τα χαρακτηρίζει:
1.Δημιουργεί μια νέα γραφειοκρατία
2.Δεν συμπεριλαμβάνει τους Διαιτολόγους Διατροφολόγους στη στελέχωση των υπηρεσιών
3.Δεν λαμβάνει υπόψιν της την υποστελέχωση των δομών σε επιστημονικό προσωπικό (Διαιτολόγους Διατροφολόγους
Σε ό,τι αφορά το άρθρο 11, η ΕΣΑμεΑ εκφράζει την ενόχληση της για την απουσία της από την Εθνική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας, που θα συσταθεί. «Θεωρούμε αδιανόητο αυτό το γεγονός, καθώς τα τελευταία χρόνια, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με στρεβλωμένες διαδικασίες εκπροσώπησης των πολιτών με αναπηρία και χρόνια πάθηση μέσω διορισμένων, κληρωτών και δοτών, δήθεν εκπροσώπων», αναφέρει. « Είναι απορίας άξιο να είναι η ΕΣΑμεΑ συνομιλητής με τον Πρωθυπουργό, τα πολιτικά κόμματα, τα Υπουργεία και τους θεσμούς της χώρας και να παρατηρείται από το Φεβρουάριο του 2015 αυτή η απαράδεκτη στρέβλωση της εκπροσώπησης των ατόμων με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους μόνο στο Υπουργείο Υγείας», υπογραμμίζεται.