“Δεν υπάρχει τίποτα πιο προσβλητικό για έναν γιατρό ΜΕΘ να τον κατηγορούν ότι κάνει επιλογή των ασθενών του”, τόνισε ο Βασίλης Μπέκος, διευθυντής της μονάδας του ΝΝΑ και μέλος της Εταιρεία Εντατικής Θεραπείας, στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήθηκε σήμερα, μετά από τις καταγγελίες του προέδρου της ΠΟΕΔΗΝ για “VIP κλίνες ΜΕΘ”.
“Μετά από πρωτόγνωρη, πολύμηνη, συνεχιζόμενη μάχη με την πανδημία, οι γιατροί, οι νοσηλευτές και το προσωπικό των ΜΕΘ, με θλίψη και απογοήτευση, παρακολουθούμε τη συζήτηση περί της λειτουργίας των μονάδων εντατικής θεραπείας, είτε πρόκειται για την αδόκιμη αναφορά της περασμένης εβδομάδας περί ίδιας φροντίδας εντός και εκτός ΜΕΘ, είτε οι ανυπόστατοι ισχυρισμοί για διακρίσεις μεταξύ ασθενών”, τόνισε με νόημα η κα Κοτανίδου.
Αξιζει να αναφέρουμε πως από την αρχή της πανδημίας μέχρι και χθες (9.12.2021) στις ΜΕΘ της χώρας έχουν εισαχθεί 10.906 ασθενείς εκ των οποίων 639 νοσηλεύονται. Σημαντικό στοιχείο ότι έχουν εξέλθει 3.588. Συνολικά, από τις περίπου 500 κλίνες ΜΕΘ πριν την πανδημία πλέον η χώρα διαθέτει 1280 κλίνες.
Χθες μέλη της Εταιρείας συναντήθηκαν με τον Υπουργό Υγείας, Θ. Πλεύρη και τον Υπ. Επικρατείας Άκη Σκέρτσο όπου έλαβαν τη διαβεβαίωση της Κυβέρνησης για την αμέριστη εμπιστοσύνη στο έργο των ΜΕΘ.
Σε ό,τι αφορά τη νοσηλεία των ασθενών που χρήζουν μονάδα εντατικής θεραπείας η κα Κοτανίδου διευκρίνισε ότι οι ΜΕΘ είναι διακριτός χώρος σε κάθε νοσοκομείο που λειτουργεί 24ωρες, 7 ημέρες την εβδομάδα, συμπλήρωσε η κα Κοτανίδου εξηγώντας πως στις ΜΕΘ υπάρχουν εξειδικευμένα μηχανήματα και εξειδικευμένη ομάδα γιατρών και νοσηλευτών, που φροντίζουν ασθενείς, που είναι κατά κανόνα είναι εξαιρετικά βαρέως πάσχοντες.
Όταν οι κλίνες σε ΜΕΘ δεν επαρκούν η εισαγωγή των ασθενών σε μονάδα γίνεται με βάση κριτηρίων προτεραιότητας, που έχουν αποφασιστεί από το ΚΕΣΥ.
“Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την ανεύρεση κλίνης ΜΕΘ, προφανώς οι ασθενείς παραμένουν σε λίστα αναμονής και λαμβάνουν την καλύτερη δυνατή φροντίδα στο θάλαμο ή σε ειδικό χώρο, που έχει δημιουργήσει το κάθε νοσοκομείο, με συνεργασία του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού της εκάστοτε κλινικής και της μεθόριο”, συμπλήρωσε.
Ωστόσο, ξεκαθάρισε, πως δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η ιδανική αντιμετώπιση των απειλητικών για τη ζωή θεμάτων για την υγεία των ασθενών αυτών, γίνεται στο ελεγχόμενο περιβάλλον των ΜΕΘ.
Η πλατφόρμα διαχείρισης ΜΕΘ του ΕΚΑΒ-ΚΕΠΥ
Η πανδημία ώθησε τον εκσυγχρονισμό και στο κομμάτι της διαχείρισης των διαθέσιμων κλινών σε Μονάδες Εντατικής θεραπείας, όπως εξήγησε η Μαρία Θεοδωρακόπουλου, εντατικολόγος στο Αττικόν, που τώρα παρέχει τις υπηρεσίες στον Ευαγγελισμό.
Όπως εξήγησε, η εταιρεία Εντατικής θεραπείας σε συνεργασία με ΕΚΑΒ-ΚΕΠΥ ξεκίνησε τη λειτουργία της ηλεκτρονικής καταχώρησης των ασθενών οι οποίοι χρειάζονται κρεββάτι εντατικής θεραπείας.
“Πριν από αυτό όλα τα περιστατικά γράφονταν σε ένα βιβλίο και όταν άδειαζε κρεββάτι μιλούσαμε με το ΕΚΑΒ και μας διάβαζε μια απέραντη λίστα με περιστατικά και από αυτά προσπαθούσαμε να καταλάβουμε τι έχει το περιστατικό για να το βάλουμε στις μονάδες”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αυτή τη στιγμή, όμως, η ηλεκτρονική πλατφόρμα προσφέρει τη δυνατότητα σε όλους τους γιατρούς των ΜΕΘ, να βλέπουν τα περιστατικά που αναζητούν κλίνη.
Μέσω της πλατφόρμα γνωρίζουμε “που είναι τα διασωληνωμένα περιστατικά, τι έχει το κάθε περιστατικό, πόσα κρεβάτια έχουμε σε ετοιμότητα και διαθέσιμα ή πόσα εκκενώνονται, ώστε να μην υπάρχει χρονοκαθυστέρηση για το πότε γεμίζει το κάθε κρεββάτι”, εξήγησε.
Η κα Θεοδωρακόπουλου ξεκαθάρισε ότι η πλατφόρμα είναι δυναμική, χτίζεται κάθε μέρα, έχει δρόμο αλλά έχει προστατεύσει το χώρο και τους ασθενείς, γιατί μπορούν και βρίσκουν κρεβάτια πολύ πιο γρήγορα και το χρονικό διάστημα που μένουν κενές κλίνες είναι πολύ μικρότερο από το παρελθόν”.
“Έχει βοηθήσει ιδιαίτερα στον καιρό της πανδημίας, τόσο για τα COVID όσο και τα μη COVID περιστατικά”, συμπλήρωσε.
Επιπλέον, διευκρίνισε ότι δεν προσφέρουν όλες οι μονάδες ή όλα τα νοσοκομεία που προσφέρουν όλες τις ειδικότητες και άρα να υπάρχει ασθενής που αναζητεί κρεβάτι και το νοσοκομείο που έχει την κενή κλίνη να μην προσφέρει την ειδικότητα, που θα μπορέσει να βοηθήσει το περιστατικό.
Όπως για παράδειγμα ένας ασθενής με κρανιοεγκεφαλική κάκωση, που να χρειάζεται νευροχειρουργική παρέμβαση και η διαθέσιμη κλίνη να μην είναι σε νοσοκομείο που έχει τις ειδικότητες αυτές. “Αυτός ο ασθενής θα καθυστερήσει να βρει κλίνη”, πρόσθεσε.
Ακόμη η πλατφόρμα έχει τη δυνατότητα στατιστικών δεδομένων, ανάλυσης χρόνου εισόδου και εξυπηρέτησης των περιστατικών. Μάλιστα, πρόσβαση έχουν πολλά μέλη του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού, ώστε να ανεβάζει ο κάθε γιατρός το περιστατικό του.
Υπογράμμισε, δε, πως αποτέλεσμα είναι να έχουν πρόσβαση άτομα που δεν μπορούν να καταλάβουν τη λειτουργία ή δεν την έχουν αναλύσει σε βάθος και μερικές φορές ακούγονται θέματα ή αριθμοί που δυστυχώς δεν ισχύουν.
Άλλο διαλογή και άλλο επιλογή: Είναι ηθική μάχη
“Δεν υπάρχει τίποτα πιο προσβλητικό για ένα γιατρό της εντατικής να τον κατηγορούν’ότι κάνει επιλογή περιστατικών. Είναι εντελώς διαφορετικό από τη διαλογή, που λέγεται triage”, ξεκαθάρισε ο κ. Μπέκος.
Όπως ανέφερε, στις Μονάδες Εντατικής έχουν ένα σκοπό, ο κάθε ασθενής να βγει ζωντανός και δεύτερος σκοπός να βγαίνει με ποιότητα ζωής.
Σε γιατρούς και νοσηλευτές, που για 2 χρόνια είναι στην πρώτη γραμμή της μάχης, δεν υπάρχει τίποτα πιο απογοητευτικό και προσβλητικό να ακούν ότι κάνουν επιλογή ασθενών, σημείωσε.
“Η διαλογή ή triage είναι πολεμικός όρος για τον οποιο έχουμε εκπαιδευτεί και είναι συνυφασμένος με την ειδικότητα μας”,εξήγησε, σημειώνοντας πως δίνουν αγώνα για τον κάθε ασθενή”.
“Όταν πρέπει καλούμαστε να διαλέξουμε εκείνον που, στη δεδομένη στιγμή και τα διαθέσιμα μέσα,
μπορούμε βοηθήσουμε. Είμαστε διαρκώς σε μια τέτοια ηθική μάχη, γιατί θα θέλαμε όλους να τους βοηθήσουμε και δεν υπάρχει μεγαλύτερη απογοήτευση από το να έχουμε έναν ασθενή που από την αρχή ξέρουμε ότι είναι καταδικασμένος”, σημείωσε.
Στελεχώση των ΜΕΘ
Η πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση που έφερε η COVID-19 ανέδειξε τη σημασία αύξησης και σωστής στελέχωσης των μονάδων εντατικής θεραπείας, ανέφερε η κα Κοτανίδου, αναγνωρίζοντας όμως ότι αυξήθηκε ο αριθμός κλινών ΜΕΘ, έγιναν προσλήψεις και μετακινήσεις ιατρονοσηλευτικού προσωπικού, για να στελεχωθούν άμεσα οι δημόσιες δομές για να αντιμετωπιστούν οι επείγουσες ανάγκες.
“Αλλά κατά κανόνα αυτό το προσωπικό δεν είχε την απαραίτητη εξειδίκευση που χρειάζεται ο χώρος της μονάδας εντατικής θεραπείας”, συμπλήρωσε.
Τόνισε, λοιπόν, πως το κύριο τρέχον πρόβλημα για την περαιτέρω ενίσχυση της εντατικής θεραπείας είναι το θέμα των ανθρωπίνων πόρων. “Δυστυχώς δεν υπάρχουν αρκετοί γιατροί και νοσηλευτές εξειδικευμένοι στην εντατικολογία”, ανέφερε η κα Κοτανίδου προσθέτοντας πως το αίτημα όλων των γιατρών και νοσηλευτών στις μονάδες για στελεχωμένες με άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.