Το κοντραμπάσο ήταν πολύ μεγαλύτερο από τη Loredana Dicsi και μόλις που μπορούσε να φτάσει την κορυφή του headstock. Η Loredana, η οποία είναι σχεδόν τυφλή και ως εκ τούτου βασίζεται στον ήχο και την αφή, ενθαρρύνθηκε να παίξει κοντραμπάσο στο Μουσείο Μουσικών Οργάνων στις Βρυξέλλες. Η Loredana χαμογέλασε όταν άκουσε τη μουσική. «Είναι πάντα πολύ συγκινητικό - τέτοιες ανακαλύψεις. Φέρνει συναισθήματα», είπε σ' ένα συγκινητικό στιγμιότυπο κατά την πρόσφατη παρουσίαση της Ευρωπαϊκής Κάρτας Αναπηρίας.
Το Βέλγιο είναι μία από τις οκτώ χώρες που συμμετείχαν στο πιλοτικό πρόγραμμα της ΕΕ για την κάρτα αναπηρίας. Η πρόσβαση στο μουσείο είναι ελεύθερη για τα άτομα με αναπηρία -τόσο για Βέλγους πολίτες όσο και για τους κατόχους της κάρτας αναπηρίας της ΕΕ.
«Αυτό το μουσείο είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς λειτουργεί η ευρωπαϊκή κάρτα αναπηρίας», δήλωσε η Helena Dalli, Επίτροπος Ισότητας της ΕΕ, σε συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Αναπηρίας (EDF), μια οργάνωση-ομπρέλα ατόμων με αναπηρία, την Τετάρτη (6 Σεπτεμβρίου).
Χάρη στο πρόγραμμα, οι κάτοχοι της κάρτας αναπηρίας της ΕΕ, όταν ταξιδεύουν, μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση και προνομιακή μεταχείριση σε δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, των πολιτιστικών εκδηλώσεων, των κέντρων αναψυχής και αθλητισμού, καθώς και σε μουσεία, όπως αυτό των Βρυξελλών.
Μετά το πιλοτικό πρόγραμμα και μια πρόσφατη δημόσια διαβούλευση, η οποία συγκέντρωσε πάνω από 3.300 απαντήσεις, εκ των οποίων το 78% ήταν από άτομα με αναπηρία, η Επιτροπή θέλει τώρα να επεκταθεί ο θεσμός της Ευρωπαϊκής Κάρτας Αναπηρίας σε ολόκληρη την ΕΕ. Την περασμένη Τετάρτη, 6 Σεπτεμβρίου, πρότεινε οδηγία για τη θέσπιση της ευρωπαϊκής κάρτας αναπηρίας και την ενίσχυση της τρέχουσας ευρωπαϊκής κάρτας στάθμευσης για άτομα με αναπηρία.
«Σήμερα, ξεκλειδώνουμε την ελεύθερη κυκλοφορία για τους πολίτες της ΕΕ με αναπηρία, εξασφαλίζοντας την αμοιβαία αναγνώριση του καθεστώτος αναπηρίας τους στην Ευρώπη», δήλωσε η επίτροπος Dalli, παρουσιάζοντας μια ευρωπαϊκή κάρτα αναπηρίας ως διασυνοριακή απόδειξη της αναπηρίας.
Για περίπου 87 εκατομμύρια άτομα στην ΕΕ που έχουν κάποια μορφή αναπηρίας, οι προτεινόμενες βελτιώσεις στην ισχύουσα ευρωπαϊκή κάρτα στάθμευσης θα εξασφαλίσουν την πρόσβαση στα ίδια δικαιώματα στάθμευσης που είναι διαθέσιμα σε άλλο κράτος μέλος.
«Στην Ένωση της ισότητας, τα άτομα με αναπηρία έχουν τα δικαιώματά τους, αλλά τα δικαιώματα αυτά δεν πρέπει να σταματούν ή να αλλάζουν προς το χειρότερο στα εθνικά σύνορα», δήλωσε η αντιπρόεδρος της Επιτροπής Věra Jourová κατά την παρουσίαση της προτεινόμενης οδηγίας.
Με βάση την πρόταση, τα κράτη μέλη θα πρέπει να παρέχουν τις κάρτες τόσο σε φυσική όσο και σε ψηφιακή μορφή, να θέτουν όρους και κανόνες για την έκδοση των καρτών και να διασφαλίζουν ότι οι πάροχοι υπηρεσιών προσφέρουν πληροφορίες σε προσβάσιμες μορφές.
«Δεν επιδιώκουμε να εναρμονίσουμε το ποιος και πώς αποκτά την ιδιότητα του αναπήρου σε ένα κράτος μέλος», τόνισε η αντιπρόεδρος Jourová.
«Μέρα ευχαρίστησης και χαράς»
Για τον κ. Ιωάννη Βαρδακαστάνη, πρόεδρο της ΕΤΑ, η Τετάρτη ήταν «μια μέρα ευχαρίστησης και χαράς». «Το αναπηρικό κίνημα της ΕΕ περίμενε ήδη περισσότερα από 10 χρόνια γι' αυτό», είπε προσθέτοντας ότι είναι «ένα βήμα προς μια ισχυρότερη ένωση που αναγνωρίζει ότι τα άτομα με αναπηρία πρέπει να μπορούν να ταξιδεύουν όπως όλοι οι άλλοι».
«Δεν πρόκειται για νομοθετική ρύθμιση, αλλά για τη μείωση της πολυπλοκότητας, της σύγχυσης, του φόβου, του άγχους, της επιπλέον εργασίας που συνεπάγεται αυτή η γραφειοκρατία, να μην ξέρουμε ποτέ πώς, πότε και πού μπορούμε να ταξιδέψουμε ή αν τα αυτοκίνητά μας θα είναι εκεί όταν επιστρέψουμε», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βαρδακαστάνης.
Αλλά για το ΕΤΑ, η πρόταση δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες. «Καλούμε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να ενισχύσει την Κάρτα, ώστε να αποτελέσει ένα εργαλείο που θα διευκολύνει τα δικαιώματά μας να ζούμε και να εργαζόμαστε οπουδήποτε στην ΕΕ -όπως και οι άλλοι πολίτες», δήλωσε ο κ. Βαρδακαστάνης.
Πρώτον, έρχεται ως οδηγία και όχι ως κανονισμός, ο οποίος θα ήταν «πλήρως δεσμευτικός για τα κράτη μέλη και θα είχε ως αποτέλεσμα μια πιο συνεπή και αποτελεσματική εφαρμογή της κάρτας», υποστήριξε το EDF στην ανακοίνωσή του.
Η Γερμανίδα ευρωβουλευτής των Πρασίνων Katrin Langensiepen, συντονίστρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, ήταν λιγότερο επικριτική ως προς αυτή την πτυχή. «Πρόκειται για ένα νομοθετικά δεσμευτικό κείμενο για τα κράτη μέλη που πρέπει να ενσωματωθεί πλήρως στο εθνικό δίκαιο», δήλωσε η ίδια.
Η πιο ανησυχητική πτυχή για την ευρωβουλευτή Langensiepen είναι η μη αναφορά στις κοινωνικές παροχές και τη βοήθεια στον κόσμο της εργασίας.
Αυτό είναι κάτι που τόνισε και του Ευρωπαϊκό Φόρουμ Αναπηρίας σε δελτίο τύπου: «Υπενθυμίζουμε επίσης ότι η πρόταση αυτή δεν επαρκεί για να διασφαλίσει πλήρως ότι τα άτομα με αναπηρία μπορούν να ζουν και να εργάζονται σε άλλη χώρα της ΕΕ σε ισότιμη βάση με τους άλλους πολίτες».
Το φόρουμ ζητεί την ισότιμη αναγνώριση των παροχών για τα άτομα που χρησιμοποιούν προγράμματα κινητικότητας της ΕΕ, όπως το ERASMUS+, καθώς επίσης και τη διευκόλυνση της μετάβασης όταν μετακινούνται σε άλλη χώρα της ΕΕ για εργασία, επιτρέποντας την προσωρινή πρόσβαση στα επιδόματα αναπηρίας στο εν λόγω κράτος μέλος, ενώ υποβάλλονται σε διαδικασία «επαναξιολόγησης».
Η Loredana Dicsi, η οποία είναι συντονίστρια του φόρουμ για τη νεολαία, ανέφερε ότι για τους φοιτητές που πηγαίνουν για πανεπιστημιακές ανταλλαγές, «η κάρτα αναπηρίας δεν τους βοηθάει, επειδή πρέπει να περάσουν από όλη τη διαδικασία αναγνώρισης της αναπηρίας για να έχουν τις ίδιες υπηρεσίες με τους πολίτες της χώρας υποδοχής».
Ένα άλλο ζήτημα που επισημάνθηκε ήταν η μη προσβασιμότητα: «Μόνο αν έχουμε πλήρη προσβασιμότητα στις μεταφορές, στο δομημένο περιβάλλον, στις ψηφιακές τεχνολογίες και σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες, η ελεύθερη κυκλοφορία θα γίνει πραγματικότητα για τα άτομα με αναπηρία στην ΕΕ», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΕΤΑ.
Για παράδειγμα, για τη Loredana, η οποία ζει στο Leuven, πιο συμπεριληπτικές μεταφορές θα ήταν τα λεωφορεία που αναγγέλλουν τις στάσεις. «Στις Βρυξέλλες, τα λεωφορεία ανακοινώνουν τις στάσεις. Αλλά στην πόλη μου, στο Leuven, δεν το κάνουν [...] οπότε ελπίζω πραγματικά ότι αυτό θα συμπεριληφθεί», δήλωσε στην ιστοσελίδα EURACTIV.
Όλα τα ζητήματα που τέθηκαν απευθύνονται πλέον στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς η πρόταση βρίσκεται πλέον στα χέρια των ευρωβουλευτών και των κρατών μελών. Μόλις ψηφιστεί νομική πράξη, οι κυβερνήσεις της ΕΕ θα πρέπει να εφαρμόσουν τις κάρτες για τους υπηκόους τους εντός δυόμιση ετών.
Κιμπουρόπουλος: «Σημαντικό βήμα διευκόλυνσης»
Ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Στέλιος Κιμπουρόπουλος δήλωσαε για το θέμα:
«Η επίσημη έκδοση της Ευρωπαϊκής Κάρτας Αναπηρίας βρίσκεται πλέον στα πρόθυρα της υλοποίησης, μετά την πρόσφατη έκδοση νομοθετικής πρότασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με περισσότερους από 2.500 Ευρωπαίους πολίτες με αναπηρία.
Η κάρτα θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα προς τη διευκόλυνση της ελεύθερης κυκλοφορίας των ατόμων και την ενίσχυση της πρόσβασης σε βασικές υπηρεσίες και δικαιώματα σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Η κάρτα εξασφαλίζει ισότιμη πρόσβαση σε ειδικά προνόμια και προνομιακή μεταχείριση σε δημόσιους και ιδιωτικούς τομείς, που περιλαμβάνουν μεταφορές, πολιτιστικές εκδηλώσεις, μουσεία, δραστηριότητες αναψυχής και αθλητικά κέντρα.
Παρόλο που αυτό αποτελεί ένα αξιοσημείωτο ορόσημο, απομένουν αρκετά επόμενα στάδια που πρέπει να διανύσουμε προτού μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε πλήρως την κατάσταση της αναπηρίας σε όλα τα σύνορα. Σε αυτό ακριβώς το σημείο θα επιμείνω στις προσπάθειες συνηγορίας μου, καθώς θα συνεχίσω το κοινοβουλευτικό μου έργο».