Φορτωμένο αναμένεται πως είναι το πρόγραμμα του Υπουργείου Υγείας το επόμενο διάστημα, με τη νέα ηγεσία να καλείται να υλοποιήσει μια σειρά αλλαγών, στο πλαίσιο του προγράμματος της Ν.Δ., εφόσον η διαχείριση της πανδημίας του κορωνοϊού μοιάζει να το επιτρέπει.
Ο νέος Υπουργός Υγείας, Θ. Πλεύρης θα έχει στις αρμοδιότητες τους τον ΕΟΠΥΥ, τη φαρμακευτική πολιτική αλλά και τις δράσεις το πλαίσιο των υποχρεώσεων του Υπουργείου για το πρόγραμμα του ταμείου ανάκαμψης, αλλά και την κοινοβουλευτική αρμοδιότητα για το σύνολο του έργου του Υπουργείου Υγείας.
ΕΣΥ και COVID
Έχει ήδη ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη παιδιατρικών κλινών COVID εφόσον κριθεί απαραίτητο, ο οποίος προβλέπει μεταξύ άλλων την ανάπτυξη περαιτέρω κλινών στους υπάρχοντες χώρους των νοσοκομείων, αλλά συνεργασία και με ιδιώτες, ειδικά στην Αττική όπου υπάρχουν παιδιατρικές κλινικές, ενώ υπάρχει και συζήτηση αν χρειαστεί να αξιοποιηύν και κλίνες ενηλίκων.
Συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα στο ΕΣΥ, μεταξύ άλλων και στο πεδίο του εξοπλισμού, είναι στο σχεδιασμό του Υπουργείου Υγείας, αλλά γνώμονας θα είναι να λαμβάνει ο ασθενής την υπηρεσία που πρέπει, πεδίο που αναμένεται να συμβάλλει τα μέγιστα ο ΟΔΙΠΥ. Προσωπικό ζήτημα αποτελεί άλλωστε για τον Υπουργό και το ζητούμενο των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων, που θα ήθελε να συμβάλλει στη μείωση των ποσοστών που μας τοποθετούν υψηλά στη σχετική "μαύρη" λίστα. Για αυτό και ζήτησε ποιοτικούς δείκτες για τη σχέση θανάτων και νοσοκομειακών λοιμώξεων στις ΜΕΘ.
Στην τελική ευθεία είναι η προκήρυξη για την κάλυψη 4.000 μόνιμων θέσεων νοσηλευτών, ενώ θα ανανεωθούν εν τω μεταξύ οι συμβάσεις του επικουρικού προσωπικού και είναι σε εξέλιξη και άλλες προσλήψεις. Το στοίχημα για την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας είναι να δοθούν ειδικά κίνητρα για τη στελέχωση θέσεων σε περιοχές που δεν προσελκύουν υποψήφιους. Η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας, Μ. Γκάγκα επιδιώκει να θεσμοθετηθούν κίνητρα, ανάμεσα τους και οικονομικά, ετοιμάζοντας σχετικές προτάσεις.
ΕΟΠΥΥ
Ποιοτικοί δείκτες, που θα δείχνουν τον εξορθολογισμό και της ιδιωτικής υγείας, ενώ θα αποτελούν μέρος αξιολόγησης και της υπηρεσίας που παρέχεται, αναμένεται να εισαχθούν στον ΕΟΠΥΥ. Μάλιστα, επιδιώκεται η επέκταση του real time ελέγχου σε περισσότερες υπηρεσίες του Οργανισμού, ενώ αν αποδώσει δεν αποκλείεται να δούμε αντίστοιχο έλεγχο και στα δημόσια νοσοκομεία.
Στην πράξη, αυτό θα επιτρέψει στη διοίκηση του φορέα να αποφεύγει συμβάσεις με παρόχους που προσφέρουν υπηρεσίες χαμηλής ποιότητας, αλλά και γενικότερα οι πάροχοι να πληρώνονται βάσει της ποιότητας που παρέχουν.
Ορθολογική διαχείριση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ, έλεγχος της δαπάνης και αποζημίωση της υπηρεσίας που χορηγείται θα είναι η προτεραιότητα, προκειμένου να διαπιστωθεί και αν ο προϋπολογισμός είναι υποχρηματοδοτούμενος. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει, πριν την εφαρμογή οριζόντιων μέτρων, να εξεταστεί και η κατανάλωση, αν οι πολίτες έλαβαν τις υπηρεσίες που έπρεπε ή ακόμη και αν υπήρξαν περιπτώσεις προκλητής ζήτησης.
Πάντως, το Υπουργείο Υγείας προετοιμάζει τροπολογία για έκτακτη ενίσχυση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ σε κατηγορίες που επιβαρύνθηκαν λόγω COVID-19, κυρίως στο πεδίο της ΠΦΥ, ενώ ζητούμενο παραμένει η ολοκλήρωση του ισολογισμού/απολογισμού του Οργανισμού.
Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας
Ειδικότερα, για τη πρωτοβάθμια φροντίδα συντάσσεται αυτή την περίοδο το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο και θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα. Μεταξύ άλλων, στο σχέδιο αναδιοργάνωσης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας εξετάζεται και η συμμετοχή ιδιωτών γιατρών, ενώ θα ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στον Οικογενειακό Γιατρό αλλά και στην ψηφιοποίηση.
Αλλαγές αναμένονται και στο πεδίο των προληπτικών εξετάσεων, που κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικός για τη νέα ηγεσία αφού η πρόληψη διαφυλάσσει την ατομική και δημόσια υγεία, αλλά και τα οικονομικά της υγείας.