Σε αναβρασμό βρίσκεται η αγορά του φαρμάκου, μετά τις τελευταίες αλλαγές στη δομή της φαρμακευτικής δαπάνης και των επιπτώσεων που αναμένεται να ακολουθήσουν.
Οι προσπάθειες για εξορθολογισμό της δαπάνης και έλεγχο των υπερβάσεων φαίνεται να βρίσκουν για άλλη μια φορά εμπόδια, ειδικά μετά την απόφαση διαίρεσης της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ σε δυο μεγάλες κατηγορίες (δαπάνη ιδιωτικών φαρμακείων και δαπάνη φαρμακείων του οργανισμού) και σε αναλογία 62-38 για το 2022.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, η αναλογία 62% για τα φάρμακα της κοινότητας και 38% για τα φάρμακα σοβαρών παθήσεων που καλύπτει ο ΕΟΠΥΥ , δεν αντιστοιχεί στην πραγματική εικόνα της αγοράς.
Δεδομένης δε της συνεχούς αύξησης της πραγματικής δαπάνης των φαρμάκων σοβαρών παθήσεων, γνωστά και ως ΦΥΚ, ενώ ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ (το ποσό που καλύπτει δηλαδή ο φορέας) παραμένει «παγωμένος», το βάρος φαίνεται να βαραίνει δυσανάλογα την εν λόγω κατηγορία.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς της αγοράς η συνολική δαπάνη των φαρμάκων σοβαρών παθήσεων θα εκτιναχθεί πάνω από 1,58 εκατ. ευρώ το τρέχον έτος, ενώ από τα 2,088 δισ. ευρώ του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ, τα 790 εκατ. ευρώ αναλογούν στα εν λόγω σκευάσματα.
Την ίδια στιγμή, η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, στην προσπάθεια να επιτευχθούν στόχοι εξοικονόμησης που θα «χωρούν» στον υπάρχοντα προϋπολογισμό, ζητάει εκπτώσεις άνω του 60% για κάποια φάρμακα, ενώ ακόμη και το εργαλείο των κλειστών προϋπολογισμών, που προκύπτουν από τις διαπραγματεύσεις, προκαλεί παρενέργειες.
Συγκεκριμένα, η δαπάνη των 790 εκατ. ευρώ είναι στην πραγματικότητα κατά πολύ μικρότερη, αφού από αυτή θα πρέπει να αφαιρεθούν και τα ποσά των κλειστών προϋπολογισμών των φαρμάκων, που έχουν ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις, τα οποία εντάσσονται στο budget αλλά δεν υπολογίζονται στο συνολικό clawback της κατηγορίας (διαβάστε σχετικά).
Σε αυτά αξίζει να αναφέρουμε πως στο μηχανισμό του clawback προστέθηκε μετά τις τελευταίες αλλαγές και το σύνολο της φαρμακευτικής δαπάνης του ΙΦΕΤ.
Και σαν μην έφθαναν τα παραπάνω, το Υπ. Υγείας επεξεργάζεται την εισαγωγή ενός «νέου» rebate 8%, προσθέτοντας τα δύο πρόσφατα θεσμοθετημένα, προκειμένου να μετριάσει την αύξηση του clawback, κατά 40 εκατ. ευρώ. Αν και ένα τέτοιο ενδεχόμενο αντιμετωπίζεται περισσότερο ως τελευταία λύση, η πιθανότητα έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία στην αγορά, που κάνει λόγο για λογιστικό τέχνασμα που απλά μεταθέτει το πρόβλημα από το clawback στο rebate, χωρίς να το επιλύει (διαβάστε σχετικά).
Ωστόσο, η Αριστοτέλους φαίνεται πως έχει αναγνωρίσει την ανάγκη διόρθωσης της αναλογίας 62/38 και με την πρόταση του ΕΟΠΥΥ για αλλαγές επί χείρας, ο Υπουργός Υγείας, Θ. Πλεύρης αναμένεται να συναντήσει το απόγευμα της ερχόμενης Τρίτης τους επικεφαλής και των τεσσάρων φορέων που εκπροσωπούν τον κλάδο (ΣΦΕΕ, ΠΕΦ, PIF, ΣΑΦΕΕ). Σήμερα Παρασκευή οι φορείς θα βρίσκονται στον ΕΟΠΥΥ για συνάντηση με την ηγεσία του φορέα, σε συνέχεια συνάντησης που είχαν τη Δευτέρα.
Αντίστοιχα, η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης αναμένεται να ακολουθήσει διαφορετική κατεύθυνση στη διαδικασία, θέτοντας το όποιο ποσοστό έκπτωσης ως αρχή διαπραγμάτευσης και όχι ως αδιαπραγμάτευτο στόχο, ενώ αναμένεται να ενεργοποιήσει και άλλα μοντέλα συμφωνιών όπως οι συμφωνίες όγκου-τιμής.