Την πρόθεση του Υπουργού Υγείας να διαγραφούν τα ανείσπρακτα πρόστιμα σε πολίτες που δεν εμβολιάστηκαν κατά της Covid-19 υλοποιεί άρθρο που προστέθηκε στο σχέδιο νόμου «Δράσεις δημόσιας υγείας – Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας», που κατατέθηκε χθες 21 Μαρτίου στη Βουλή.
Θυμίζουμε ότι το νομοσχέδιο είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τις 6 έως τις 19 Μαρτίου, χωρίς πέντε άρθρα που ρυθμίζουν τα παραπάνω ζητήματα.
Παράλληλα, μεταξύ των νέων άρθρων είναι και περιορισμοί στη συνταγογράφηση φαρμάκων, εξετάσεων, ιατρικών προϊόντων και πράξεων, καθώς και ρυθμίσεις που αφορούν στις διαδικασίες υποβοηθούμενης αναπαραγωγής.
Συνταγογράφηση
Το άρθρο 17 αφορά στους δείκτες ελέγχου συνταγογράφησης.
Η συνοδευτική έκθεση για τις επιπτώσεις των διατάξεων αναφέρει πως με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται η Διεύθυνση Φαρμάκου του ΕΟΠΥΥ ως αρμόδια για τον έλεγχο της υπέρβασης του πλαφόν των ιατρών σύμφωνα με στατιστικά κριτήρια, όταν διαπιστώνονται μεταβολές στη συνταγογράφηση, που δεν αιτιολογούνται, ούτως ώστε να διενεργούνται με ταχύτητα οι έλεγχοι σε ιατρούς που παρουσιάζουν υψηλές δαπάνες συνταγογράφησης, με σκοπό τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης.
Στο ίδιο πλαίσιο η Επιτροπή Έλεγχου Συνταγογράφησης του ΕΟΠΠΥ εξετάζει περιπτώσεις συνταγογράφησης φαρμάκων, διαγνωστικών εξετάσεων, ιατρικών πράξεων, ιατροτεχνολογικών προϊόντων και προϊόντα ειδικής διατροφής και σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων εκ μέρους των γιατρών επιβάλλονται κυρώσεις.
Αρνητές εμβολιασμού
Ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης είχε εκφράσει την πρόθεση του για διαγραφή των ανείσπρακτων προστίμων προς τους ανεμβολίαστους πολίτες και δη τους μεγαλύτερους σε ηλικία, από τις πρώτες μέρες της θητείας του.
Το άρθρο 51 του σχεδίου νόμου λοιπόν αναφέρει αυτή τη διαγραφή μη εισπραχθέντων προστίμων ανεμβολίαστων.
«Με την προτεινόμενη διάταξη τροποποιείται το άρθρο 24 του ν. 4865/2021 (Α ́ 238) και προβλέπεται η διαγραφή των διοικητικών προστίμων, μετά των αναλογούντων τόκων εκπρόθεσμης καταβολής, που επιβλήθηκαν λόγω μη εμβολιασμού για την COVID 19, εφόσον δεν έχουν εισπραχθεί», σημειώνεται.
Ειδικότερα, «επιδιώκεται η διαγραφή των προστίμων που επιβλήθηκαν κατ’ εφαρμογή του άρθρου 24 ν. 4865/2021 (Α ́ 238) στον ανεμβολίαστο πληθυσμό, εφόσον δεν έχουν αυτά εισπραχθεί, δεδομένου ότι η διάταξη περί επιβολής προστίμων είχε ως σκοπό την προστασία της δημόσιας υγείας και δεν είχε τιμωρητικό χαρακτήρα».
Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή
Στο τελικό νομοσχέδιο προστέθηκαν επίσης και 3 άρθρα σχετικά με την Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή.
Το άρθρο 55 κάνει λόγο για ανώτατο όριο δώδεκα (12) τέκνων από γαμέτες του ίδιου τρίτου δότη όταν οι λήπτες έχουν την κατοικία τους στην Ελλάδα.
Το άρθρο 56 για τα εθνικά μητρώα και αρχεία της Εθνικής Αρχής Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής, ενώ το άρθρο 57 για τη χρήση γενετικού υλικού χωρίς τον περιορισμό της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3305/2005 πριν από την έναρξη της λειτουργίας του Ηλεκτρονικού Μητρώου Κωδικοποιημένης Καταγραφής των Δοτών/Δοτριών και των ληπτών γεννητικού υλικού.
Με τα παραπάνω άρθρα θεσμοθετείται η αύξηση του αριθμού των τέκνων που προέρχονται από γαμέτες τρίτων δοτών για τους λήπτες που κατοικούν στην Ελλάδα κατά ποσοστό 20% και διασαφηνίζεται ότι η ρύθμιση δεν αφορά στους λήπτες που διαμένουν εκτός Ελλάδας.
Επίσης επικαιροποιείται και αναβαθμίζεται το Ηλεκτρονικό Μητρώο Καταγραφής Δοτών και Δοτριών γεννητικού υλικού, ενώ εισάγεται και διάταξη που προωθεί μεταβατική ρύθμιση για τις περιπτώσεις χρήσεις γενετικού υλικού πριν την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου Καταγραφής Δοτών και Δοτριών γεννητικού υλικού.