«Ο κ. Ξανθός να ασχοληθεί με το δυσθεώρητο clawback των διαγνωστικών που άφησε φορτώνοντας τα με σωρεία εξετάσεων χωρίς να μεταφέρει κανένα επιπλέον πόρο. Ήδη για το 2020 διασφαλίσαμε 15 εκ επιπλέον, για το 2021 57 εκ επιπλέον για τα διαγνωστικά και αναμένεται ανάλογη ενίσχυση για το 2022. Παράλληλα προχωράμε στην υλοποίηση των διαρθρωτικών μέτρων όπως ο real time έλεγχος, η εφαρμογή των πρωτοκόλλων και τα ποιοτικά κριτήρια. Όσον αφορά τα περί έλλειψης διαλόγου μέσα σε 9 μήνες έχουμε δει τους εκπροσώπους των διαγνωστικών εργαστηρίων περισσότερες φορές από όσες τους είδαν οι υπουργοί Υγειας του ΣΥΡΙΖΑ επί 4,5 έτη και οι ίδιοι αναγνωρίζουν ότι επί της θητείας μας για πρώτη φορά είδαν αύξηση των προϋπολογισμών τους» αναφέρει ο Υπουργός Υγείας.
Ο Θάνος Πλεύρης είχε επίσης τονίσει ότι: «Ο ΕΟΠΥΥ λειτουργεί με έναν και μοναδικό σκοπό: να σέβεται τα χρήματα του ασφαλισμένου του και να του διασφαλίζει τις καλύτερες παροχές. Οι αλλαγές που ψηφίστηκαν για εφαρμογή real time ελέγχου και ποιοτικών κριτηρίων θα εφαρμοστούν και όσοι επιθυμούν να συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ θα παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες. Ιδιωτικές δομές, που είναι αποκλειστικά και μόνο συμβαλλόμενες με τον ΕΟΠΥΥ, δεν είναι δυνατόν να εξαγγέλλουν μη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων, του μεγαλύτερου τους, εάν όχι του μοναδικού τους, πελάτη».
Και υπογράμμισε: «Μη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων από τους συμβεβλημένους παρόχους σημαίνει παραβίαση των όρων της σύμβασης και θα εφαρμοστούν όλες οι κυρώσεις που προβλέπονται σε αυτήν. Είναι προφανές ότι για όσες ημέρες διαρκεί η μη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ θα αφαιρεθεί το ποσό του κλειστού προϋπολογισμού που αναλογεί στις συγκεκριμένες ημέρες. Ο ΕΟΠΥΥ πληρώνει σχεδόν 1,5 εκ ευρώ την ημέρα και άνω των 450 εκ. το χρόνο για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες και δεν μπορεί να ανεχθεί μη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων του» καταλήγει.
Στην δήλωσή του ο τομεράρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Ξανθός αναφέρει πάντως ότι «ο αυταρχισμός είναι το τελευταίο «καταφύγιο» μιας κυβέρνησης που δεν μπορεί πια να λύσει κανένα πρόβλημα» ενώ κάνει λόγο για «δυναξία» της κυβέρνησης στην κριτική.
Όπως ανέφερε ο ίδιος: «Από αύριο οι εργαστηριακοί γιατροί της χώρας προχωρούν σε 3μερη κινητοποίηση διαμαρτυρόμενοι για τη δυσβάστακτη και μη διαχειρίσιμη πλέον μορφή που έχει πάρει το πρόβλημα των υποχρεωτικών επιστροφών (clawback), λόγω της υπέρβασης του κλειστού προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για τις διαγνωστικές εξετάσεις. Η κινητοποίηση αυτή, που κανείς δεν αμφισβητεί ότι εδράζεται στην αγωνία των ελευθεροεπαγγελματιών γιατρών για την επιβίωση ενός κλάδου που καλύπτει σημαντικές υγειονομικές ανάγκες της κοινωνίας, αντιμετωπίζεται από τον Υπουργό Υγείας κ.Πλεύρη με απειλές και εκβιασμούς και όχι με διάθεση διαλόγου για την αναζήτηση βιώσιμης λύσης.
Είναι γνωστή η «δυσανεξία» της κυβέρνησης Μητσοτάκη και των υπουργών της απέναντι στην κριτική, στην απόδοση πολιτικών ευθυνών και στην αγωνιστική διεκδίκηση «από όπου κι αν προέρχεται». Ο αυταρχισμός είναι το τελευταίο «καταφύγιο» μιας κυβέρνησης που δεν μπορεί πια να λύσει κανένα πρόβλημα και ο πολιτικός της χρόνος τελειώνει.
Ας αφήσει λοιπόν ο κ. Πλεύρης την πολιτική «πυγμής» και «μηδενικής ανοχής» και ας προχωρήσει στις αναγκαίες κινήσεις εκτόνωσης της κρίσης»
Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ όπως αναφέρεται δια στόματος Ξανθού πρέπει να γίνουν τα εξής βήματα:
1. Να αναγνωριστεί η σοβαρότητα του προβλήματος και η ανάγκη πολυεπίπεδων διαρθρωτικών παρεμβάσεων ώστε να περιοριστεί το claw back σε βιώσιμα επίπεδα για τους παρόχους υγείας.
2. Να ελεγχθεί αξιόπιστα η ζήτηση εργαστηριακών εξετάσεων μέσω επιστημονικά έγκυρων διαγνωστικών πρωτοκόλλων.
3. Να υπάρξει σταδιακή αύξηση των κλειστών προϋπολογισμών του ΕΟΠΥΥ για διαγνωστικές εξετάσεις και η σύγκλισή τους με τους αντίστοιχους μέσους όρους της Ευρώπης.
4. Να αυξηθεί η δυναμικότητα (capacity) των δημόσιων εργαστηρίων ώστε να μειωθεί η ζήτηση υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα. Η κατά προτεραιότητα στήριξη του ΕΣΥ σε τομείς που υπολείπεται όπως η διάγνωση, είναι το πρόταγμα της μετα-covid εποχής.
5. Να διασφαλιστεί η δίκαιη κατανομή του claw back, με βάση τη συμβολή κάθε είδους εξετάσεων ή παρόχων στη συνολική ετήσια υπέρβαση του προϋπολογισμού.
6. Να καταργηθεί η προείσπραξη του 70% του claw back κάθε μήνα, που είναι εκτός λογικής και έχει επιβαρύνει δραματικά το πρόβλημα.
7. Στη λογική της ελάφρυνσης της κοινωνίας και της οικονομίας από ιδιωτικά χρέη που δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας, να υπάρξει ειδική μέριμνα για διαγραφή μέρους των επιπλέον χρεών που έχουν επιφορτιστεί τα διαγνωστικά εργαστήρια και οι κλινικοεργαστηριακοί ιατροί, λόγω της αυξημένης ζήτησης υπηρεσιών από ιδιώτες παρόχους αυτή την περίοδο και άρα του αυξημένου claw back.
8. Να θεσμοθετηθεί και για τα εργαστήρια η ιδέα του «αναπτυξιακού clawback», δηλαδή η δυνατότητα συμψηφισμού χρεών με επενδύσεις σε σύγχρονο εξοπλισμό και ανάπτυξη νέων καινοτόμων διαγνωστικών υπηρεσιών.
9. Να επανεξεταστεί πλήρως η ιδέα των ποιοτικών κριτηρίων για τη σύναψη συμβάσεων του ΕΟΠΥΥ με ιδιώτες παρόχους και να υπάρξουν θεσμικές εγγυήσεις ότι δεν θα παγιωθεί η ολιγοπωλιακή αναδιάρθρωση της αγοράς εις βάρος των μικρών και μεσαίων εργαστηρίων που ανήκουν σε ελευθεροπαγγελματίες γιατρούς.
10. Να μην υλοποιηθεί η πρόσφατη ρύθμιση για κατάργηση της ΥΠΕΔΥΦΚΑ (εξειδικευμένου ελεγκτικού μηχανισμού του ΕΟΠΥΥ) και η εκχώρηση της αρμοδιότητας του ελέγχου σε πραγματικό χρόνο (real time) σε ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες.