Την τελευταία δεκαετία, η ψηφιακή πρόσβαση σε θεραπείες ψυχικής υγείας έχει γίνει όλο και πιο συχνή. Σε ορισμένες περιπτώσεις έχει αναπληρώσει το παραδοσιακό μοντέλο της διασοπροσωπικής συνάντησης ειδικού-πελάτη.
Εφαρμογές για την πνευματική υγεία και την ευημερία ποικίλλουν από μετρητές διάθεσης, εργαλεία διαλογισμού και περιοδικά σε εφαρμογές θεραπείας που συστήνουν στους χρήστες ένα εξουσιοδοτημένο επαγγελματία.
Μία ομάδα επιστημόνων μελέτησε τη φροντίδα που λαμβάνουν χρήστες εφαρμογών. Μίλησε σε θεραπευτές που χρησιμοποιούν τις εφαρμογές για να προσεγγίσουν νέους πελάτες. Παράλληλα, ανέλυσαν συμβόλαια εφαρμογών που υπογράφουν ειδικοί πνευματικής υγείας, καθώς και τις συμφωνίες που δέχονται οι πελάτες, οι οποίοι χρησιμοποιούν αυτά τα apps.
Μία έτοιμη αγορά
Στην πρώτη χρονιά της πανδημίας, τα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους αυξήθηκαν κατά 25% παγκοσμίως. Σε μία έρευνα του 2020 από το CDC, το 40,9% των συμμετεχόντων ανέφερε τουλάχιστον μία δυσμενή πνευματική ή συμπεριφορική πάθηση υγείας, συγκριτικά με το 19% το 2018.
Το παλιό μοντέλο θεραπείας, κατά το οποίο θεραπευτές και ασθενείς συναντιούνται από κοντά, δεν ήταν εφικτό για πολλούς. Στην πραγματικότητα, οι εφαρμογές πνευματικής υγείας είναι μία απάντηση στην απαίτηση των πελατών για προσβάσιμες θεραπευτικές υπηρεσίες.
Η πανδημία ισχυροποίησε τόσο την ανάγκη για πνευματική υποστήριξη όσο και για τη χρήση τεχνολογίας για την πρόσβαση σε αυτή. Για όσους πελάτες συναντούσαν κάποιον ειδικό για θέματα, ψυχικής υγείας, οι οδηγίες καραντίνας στο σπίτι τους απέκλεισε αυτήν την επιλογή. Αυτό οδήγησε σε μία άνευ προηγουμένου στροφή προς τη διαδικτυακή θεραπεία.
Πώς δουλεύουν οι εφαρμογές αυτές
Πλατφόρμες ψυχικής υγείας καταναλωτών όπως το Better Help, το Alma και το TalkSpace συστήνουν τους πελάτες σε αδειοδοτημένους παρόχων θεραπείας. Όταν οι χρήστες εφαρμογών εισέρχονται στον διαδικτυακό χώρο μιας πλατφόρμας, το ιδιόκτητο λογισμικό της προσφέρει ψηφιακό πίνακα εργαλείων και εργαλεία επικοινωνίας. Αυτές οι πλατφόρμες υπόσχονται επίσης άμεση πρόσβαση σε έναν επαγγελματία θεραπευτή, άμεση ανταπόκριση από αυτές καθώς και ανωνυμία.
Οι χρήστες της εφαρμογής επιλέγουν έναν θεραπευτή εξετάζοντας μια λίστα παρόχων που συνοδεύονται από φωτογραφίες μικρογραφιών, βιογραφικά που μοιάζουν με βιογραφικά σημειώματα και κριτικές καταναλωτών. Οι χρήστες επιλέγουν επίσης τον τρόπο με τον οποίο θα συνδεθούν με θεραπευτές - τηλεφωνικά ή με βιντεοκλήσεις, email, κείμενο ή κάποιο συνδυασμό. Οι εφαρμογές επιτρέπουν επίσης στους πελάτες να αλλάζουν θεραπευτές ανά πάσα στιγμή.
Καθώς ο πελάτης και ο επιλεγμένος θεραπευτής του συνδέονται και επικοινωνούν, στο παρασκήνιο η εφαρμογή συλλέγει και διατηρεί αρχεία, υπολογίζοντας αργότερα την πληρωμή του επιλεγμένου θεραπευτή και χρεώνοντας τον χρήστη της εφαρμογής.
Οι εφαρμογές και οι κίνδυνοι
Ενώ οι πλατφόρμες ψυχικής υγείας προωθούνται ως πάροχοι υπηρεσιών πνευματικής υγείας, στην πραγματικότητα δεν παίρνουν καμία ευθύνη για τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που παρέχουν. Οι εφαρμογές θεωρούν τους θεραπευτές ανεξάρτητους εξωτερικούς συνεργάτες, με την πλατφόρμα να δρα ως μία υπηρεσία «ταιριάσματος». Οι εφαρμογές, επίσης, μπορούν να βοηθήσουν τους χρήστες να βρουν μία πιο ταιριαστή επιλογή αν το απαιτήσουν.
Ωστόσο, κανένας νόμος ή προηγούμενο δεν προστατεύει τους καταναλωτές ή αποσαφηνίζει τα δικαιώματα των χρηστών της εφαρμογής. Αυτό διαφέρει από τη θεραπεία πρόσωπο με πρόσωπο, στην οποία οι επαγγελματίες εργάζονται υπό την επίβλεψη των κρατικών συμβουλίων αδειοδότησης και του ομοσπονδιακού νόμου. Ορισμένες από τις σημαντικότερες εφαρμογές θεραπείας έχουν κατηγορηθεί για εξόρυξη δεδομένων πελατών και κίνδυνο παραβίασης δεδομένων.
Όπως και άλλοι εικονικοί χώροι, οι διαδικτυακοί τομείς υπηρεσιών ψυχικής υγείας λειτουργούν σύμφωνα με συνεχώς εξελισσόμενους και εντοπισμένους κανονισμούς.
Ποιοι επωφελούνται από αυτές τις εφαρμογές
Τα άτομα με σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας ή διαταραχές που εμποδίζουν σημαντικά τη ζωή του ατόμου και τη λειτουργικότητά του, ΔΕΝ θεραπεύονται από τέτοιες εφαρμογές. Παρομοίως, αυτές οι εφαρμογές ΔΕΝ συστήνονται για άτομα με αυτοκτονικές σκέψεις. Αυτές οι πλατφόρμες ελέγχει τον κίνδυνο των χρηστών να αυτοτραυματιστούν κατά την εγγραφή τους. Εάν ένας πελάτης κάνει ποτέ κακό στον εαυτό του ή σε κάποιον άλλο, η ανωνυμία των χρηστών στις εφαρμογές καθιστά σχεδόν αδύνατο για έναν θεραπευτή να στείλει μια ομάδα αντιμετώπισης κρίσεων.
Οι επαγγελματίες μερικές φορές καταλήγουν να παρακολουθούν τους πελάτες τους για σημάδια κρίσης επικοινωνώντας συχνότερα μαζί τους μέσω της εφαρμογής. Είναι ένας λόγος που οι θεραπευτές εφαρμογών, οι οποίοι επίσης ελέγχουν τους χρήστες, μερικές φορές απορρίπτουν πιθανούς πελάτες που μπορεί να χρειάζονται υψηλότερο επίπεδο φροντίδας.
Για όσους δεν έχουν σοβαρή ψυχική ασθένεια, η θεραπεία βάσει εφαρμογών μπορεί να είναι χρήσιμη για την αντιστοίχιση των πελατών με έναν επαγγελματία που είναι εξοικειωμένος με μια σειρά προβλημάτων και στρεσογόνων παραγόντων. Αυτό καθιστά τις εφαρμογές ελκυστικές για όσους έχουν άγχος και ήπια έως μέτρια κατάθλιψη. Απευθύνονται επίσης σε άτομα που συνήθως δεν αναζητούν διαπροσωπική θεραπεία, αλλά θέλουν βοήθεια σε θέματα ζωής, όπως συζυγικά προβλήματα και εργασιακό άγχος.
Οι εφαρμογές θα μπορούσαν επίσης να είναι πρακτικές και βολικές για όσους δεν μπορούν ή δεν θα λάβουν επίσημη θεραπεία, ακόμη και εξ αποστάσεως, από μια κλινική ψυχικής υγείας ή γραφείο. Για παράδειγμα, η ανωνυμία των εφαρμογών μπορεί να απευθύνεται σε άτομα που πάσχουν από παθήσεις όπως το κοινωνικό άγχος ή η αγοραφοβία ή για εκείνα τα άτομα που δεν μπορούν ή δεν θα εμφανιστούν σε μια βιντεοκλήση.
ΠΗΓΗ: theconversation