Η έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση συνδέεται με περίπου επτά εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως σε όλο τον κόσμο. Όταν σκεφτόμαστε την ατμοσφαιρική ρύπανση των πόλεων, οι εκπομπές καυσαερίων ντίζελ παρουσιάζονται συχνά ως βασικός ένοχος και δικαίως, δεδομένων των προηγούμενων ερευνητικών ευρημάτων. Ωστόσο, νέα έρευνα δείχνει ότι η σκόνη από τα τακάκια των φρένων μπορεί να είναι πιο επιβλαβής για τους πνεύμονές μας.
Η σκόνη που παράγεται από τη φθορά του οδοστρώματος, των ελαστικών και των φρένων, γνωστή ως εκπομπές ρύπων εκτός καυσαερίων είναι πλέον ο σημαντικότερος τύπος εκπομπών από τις οδικές μεταφορές, ξεπερνώντας τις εκπομπές καυσαερίων σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Από αυτές, η σκόνη των φρένων είναι συχνά ο κύριος παράγοντας, αλλά δεν υπόκειται ακόμη σε ρύθμιση. Είναι πολύ λιγότερα γνωστά για τις πιθανές επιπτώσεις της σκόνης των φρένων στην υγεία σε σύγκριση με τη σκόνη των καυσαερίων ντίζελ.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον διαπίστωσαν ότι τα τακάκια των φρένων που χρησιμοποιούνται συνήθως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράγουν εκπομπές ακόμη πιο τοξικές από τα καυσαέρια ντίζελ καθώς τα σωματίδια αυτά είναι 30 φορές μικρότερα από τη διάμετρο μιας ανθρώπινης τρίχας και είναι ικανά να γλιστρήσουν μέσω των αεραγωγών βαθιά στους πιο ευαίσθητους ιστούς των πνευμόνων.
Οι ερευνητές μελέτησαν την επιβάρυνση από την σκόνη που προκύπτει από τη φθορά διαφορετικών τύπων "μαξιλαριών". Η σκόνη από τα τακάκια NAO, που έχουν σχεδιαστεί για να αντικαταστήσουν τα τακάκια που περιέχουν αμίαντο, ήταν η πιο τοξική για τα κύτταρα των πνευμόνων σε σύγκριση όχι μόνο με τη σκόνη από άλλους τύπους τακακιών, αλλά και με τη σκόνη από τα καυσαέρια ντίζελ.
Ορισμένες από τις επιδράσεις στα εκτεθειμένα κύτταρά μας σχετίζονται με ασθένειες όπως ο καρκίνος του πνεύμονα, η ίνωση των πνευμόνων , το άσθμα και η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια.
Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι τα μέταλλα στα σωματίδια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης μπορούν να έχουν τοξικές επιδράσεις. Η μέτρηση που έγινε σε αυτή τη νέα έρευνα έδειξε την υψηλή περιεκτικότητα σε χαλκό ως το καθοριστικό χαρακτηριστικό της σκόνης φρένων από τακάκια NAO.
Σχεδόν ο μισός χαλκός στον αέρα που αναπνέουμε προέρχεται από τη φθορά των φρένων και των ελαστικών. Διάφορες μελέτες που διεξήχθησαν από άλλες ερευνητικές ομάδες διαπίστωσαν ότι η έκθεση σε υψηλές συγκεντρώσεις χαλκού συνδέεται με μειωμένη πνευμονική λειτουργία, και συνολικό κίνδυνο θανάτου.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι "καθαρά"
Υπάρχει ένας μεγάλος όγκος αποδείξεων που δείχνει ότι οι αερομεταφερόμενες σκόνες είναι επιβλαβείς για την υγεία μας. Δυστυχώς, ενώ η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα (EV) θα εξαλείψει τις εκπομπές καυσαερίων, οι οποίες περιλαμβάνουν τοξικά αέρια καθώς και σκόνη, δεν θα εξαλείψει τη σκόνη του δρόμου, των ελαστικών και των φρένων. Μελέτες δείχνουν ότι, επειδή τείνουν να είναι βαρύτερα, τα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να παράγουν περισσότερη σκόνη εκτός καυσαερίων από ό,τι τα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Πηγή: The Conversation, Daily Mail