Υπάρχει ο φόβος ότι η χρήση μάσκας στα σχολεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας μπορεί να προκαλεί ζημιά στην ανάπτυξη των νεαρών παιδιών. Ωστόσο, μία έρευνα που δημοσιεύτηκε στο JAMA Pediatrics υποστηρίζει ότι τα παιδιά αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των συνανθρώπων τους σχεδόν το ίδιο καλά ανεξάρτητα με το αν φοράνε μάσκα ή όχι..
Στα πλαίσια της μελέτης, οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Λοζάνης στην Ελβετία έδειξε τυχαία 90 φωτογραφίες σε σχεδόν 300 παιδιά 3 έως 6 ετών. Οι φωτογραφίες έδειχναν ηθοποιούς που εξέφραζαν χαρά θυμό ή λύπη. Στις μισές από τις φωτογραφίες, οι ηθοποιοί φορούσαν μάσκες.
Από τα παιδιά ζητήθηκε είτε να ονομάσουν το συναίσθημα, δείχνοντας μία κάρτα με εικονίδια (emojis) με αυτά τα συναισθήματα, είτε να πουν στον επιστήμονα ότι δεν ήξεραν την απάντηση είτε να πουν ότι ήθελαν να σταματήσουν να συμμετέχουν στο πείραμα.
Τα παιδιά βρήκαν σωστά τις περισσότερες απαντήσεις και κατάφεραν να ταιριάξουν τα συναισθήματα με την εικόνα στην κάρτα σχεδόν σε παρόμοιο βαθμό ανεξάρτητα από το αν το πρόσωπο φορούσε μάσκα ή όχι.
Ειδικότερα, τα παιδιά περιέγραψαν το σωστό συναίσθημα περισσότερο από το 70% των φορών που ο ηθοποιός δε φορούσε μάσκα και περισσότερες από 67% των φορών που φορούσε μάσκα. Όσο μεγαλύτερα τα παιδιά, τόσο περισσότερες ήταν οι σωστές απαντήσεις. Σχεδόν 1/4 προσχολικών παιδιών έβρισκε πιο δύσκολο να ξεχωρίσουν τη λύπη από το θυμό και το 21% περιστασιακά μπέρδευε τη χαρά με το θυμό ή τη λύπη.
Η μάσκα δεν φαίνεται να παρεμποδίζει την επικοινωνία των παιδιών
Η Ashley Ruba, ειδικός στην αναπτυξιακή ψυχολογία στο Child Emotion Lab στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison, δεν συμμετείχε με αυτήν τη μελέτη, αλλά ασχολήθηκε με ένα παρόμοιο θέμα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ανέφερε ότι είδε παρόμοια αποτελέσματα με την εργασία της.
«Ακόμα και με τη χρήση μάσκας, τα μικρά παιδιά πιθανότατα εξακολουθούν να μπορούν να εξάγουν λογικά συμπεράσματα για τα συναισθήματα των άλλων», είπε η Ruba. «Θα ήθελα να επισημάνω ότι το πρόσωπο δεν είναι ο πιο σημαντικός τρόπος επικοινωνίας των συναισθημάτων μας, είναι μόνο ένας τρόπος. Χρησιμοποιούμε επίσης τον τόνο της φωνής, τη στάση του σώματος, έχουμε άλλα είδη συμφραζόμενων ενδείξεων που τα παιδιά και οι ενήλικες μπορεί να χρησιμοποιήσουν για να καταλάβουν πώς νιώθουν οι άνθρωποι».
Για την επεξεργασία της γλώσσας, είναι σημαντικό για τα παιδιά να μάθουν να διαβάζουν χείλη αλλά είναι φανερό από την έρευνα ότι η μάσκα δεν πρόκειται να βλάψει την ανάπτυξη ενός παιδιού, πρόσθεσε.
«Το ρίσκο λοίμωξης με COVID-19 από τη μη χρήση μάσκας πιθανότατα υπερτερεί οποιοδήποτε μικρό ζήτημα επικοινωνίας που μπορεί να έχουν τα παιδιά» κατέληξε.