Ενώ η μακροπρόθεσμη τάση είναι πτωτική (-9% σε σύγκριση με το έτος προ της πανδημίας), ο αριθμός των θανάτων δεν μειώνεται αρκετά γρήγορα ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για μείωσή τους κατά το ήμισυ έως το 2030. Εξάλλου, η πρόοδος είναι πολύ άνιση από κράτος σε κράτος. Η Λιθουανία και η Πολωνία ανέφεραν τις μεγαλύτερες μειώσεις, άνω του 30%, μεταξύ 2019 και 2022, αν και το ποσοστό θανάτων στην Πολωνία εξακολουθεί να υπερβαίνει τον μέσο όρο της ΕΕ.
Η συνολική κατάταξη των χωρών όσον αφορά τα ποσοστά θανάτων δεν έχει αλλάξει σημαντικά από ό,τι προ της πανδημίας. Οι χώρες με τους ασφαλέστερους δρόμους είναι η Σουηδία (22 θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκους) και η Δανία (26 θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκους), ενώ η Ρουμανία (86 θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκους) και η Βουλγαρία (78 θάνατοι ανά 1 εκατ. κατοίκους) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων το 2022. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά 1 εκατ. κατοίκους το 2022.
Σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο αριθμός των θανάτων στους δρόμους της ΕΕ μειώθηκε ελαφρά, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Σε ορισμένα κράτη μέλη, όπως το Βέλγιο, η Γαλλία, η Σλοβακία και η Φινλανδία, καταγράφηκαν σημαντικές μειώσεις. Σε άλλες χώρες, όπως η Λετονία, η Λιθουανία, η Πορτογαλία και η Σουηδία, έχουν μέχρι σήμερα καταγραφεί σημαντικές αυξήσεις.
Τα παραπάνω στοιχεία ανακοινώθηκαν σήμερα που η Επιτροπή φιλοξενεί τα ετήσια βραβεία αριστείας στην οδική ασφάλεια, με τα οποία τιμά καινοτόμα έργα οδικής ασφάλειας σε όλη την Ευρώπη. Σχεδόν 80 πρωτοβουλίες οδικής ασφάλειας προτάθηκαν για το βραβείο, ενώ στην τελική φάση του διαγωνισμού θα συμμετάσχουν 15 έργα από το Βέλγιο, την Τσεχία, την Ιρλανδία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Αυστρία, την Πολωνία, τη Σλοβενία και τη Σλοβακία. Η Επιτροπή συνεργάζεται στενά με τα κράτη μέλη για τη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα , σύμφωνα με το «Όραμα μηδενικών απωλειών», το οποίο, μέσω μιας σφαιρικής προσέγγισης, αποσκοπεί σε μηδενικούς θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα έως το 2050. Το όραμα αυτό περιλαμβάνει διάφορες παραμέτρους, όπως ασφαλή οχήματα, ασφαλείς υποδομές, ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και καλύτερη περίθαλψη μετά τη σύγκρουση.