Στην επιστολή του προς τον Υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη η οποία κοινοποιείται και προς το γραφείο του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο κ. Γρηγόρης Λεοντόπουλος διαμαρτύρεται για όσα δεν έχει κάνει μέχρι σήμερα η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ για τους νεφροπαθείς κάνοντας χαρακτηριστικά λόγο για «pax Karpodina» στον οργανισμό.
Το πλήρες κείμενο της επιστολής του κ. Λεοντόπουλου προς τον Υπουργό Υγείας έχει ως εξής:
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Με ανάμεικτα συναισθήματα έλαβα την απαντητική επιστολή από την Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, η οποία δεν σας κρύβω ότι μου επιβεβαίωσε ότι, δεν γνωρίζει, όχι μόνο το διαχρονικό έργο του ΠΣΝ αλλά και την ιστορία του ΕΟΠΥΥ, που εσείς πολύ καλά γνωρίζετε.
Όσον αφορά τις θέσεις μου για τη συζήτηση στην ολομέλεια της επιτροπής κοινωνικών υποθέσεων, φυσικά και είναι προσωπικές, γιατί εγώ παρακολούθησα τη συζήτηση, όπως προσωπικές είναι και οι θέσεις της προέδρου του ΕΟΠΥΥ. Δεν θα μπορούσα άλλωστε να φανταστώ ότι αυτές, οι απαξιωτικές για τους ασθενείς απόψεις, οι οποίες προς άρση κάθε αμφισβήτησης παρατέθηκαν και αυτολεξεί, θα αφορούσαν τον ΕΟΠΥΥ, ο
οποίος στη μακροχρόνια πορεία του, στη διάρκεια της οποίας διετέλεσα και εγώ μέλος του Δ.Σ., έκανε ό,τι μπορούσε για τη βελτίωση της θέσης των ασφαλισμένων.
Ειδικότερα, όσον αφορά τώρα τους νεφροπαθείς, για τους οποίους η Διοικήτρια ισχυρίζεται ότι δεν ασχολούμαι, υποδεικνύοντας όχι μόνο στο Συνήγορο του Πολίτη αλλά και σε εμένα, ως Πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Νεφροπαθών, με τι, κατά την άποψή της, θα έπρεπε να ασχολούμαστε: Ο «Πανελλήνιος Σύνδεσμος Νεφροπαθών» φέτος κλείνει τα πενήντα χρόνια, και σε όλα αυτά τα χρόνια η προσπάθειά του αφορούσε στη βελτίωση της θέσεως των νεφροπαθών, και κυρίως αυτών που βρίσκονται στο τελικό στάδιο της χρόνιας νεφρικής ανεπάρκειας (αιμοκάθαρση, μεταμόσχευση, περιτοναϊκή κάθαρση). Τα τελευταία δεκατρία χρόνια που ιδρύθηκε ο ΕΟΠΥΥ, στα δέκα από αυτά ήμουν μέλος του Δ.Σ., προσπαθήσαμε μαζί με τους εκάστοτε προέδρους του ΕΟΠΥΥ, Βουδούρη, Παπαγεωργόπουλο, Κοντό, Μπερσίμη, Πλαγιανάκο καθώς και με τους αντιπροέδρους Νικόλη, Σουλιώτη κλπ. (υπήρξαν και αντιπρόεδροι πριν ο ΕΟΠΥΥ γίνει pax karpodina ) και κατορθώσαμε όλα αυτά όσα αναγράφονται και πολλά άλλα, όπως η ίδρυση των Μονάδων Χρόνιας Αιμοκάθαρσης, στην οποία αιμοκαθαίρεται το 70% των αιμοκαθαρομένων. Επίσης, με τη βοήθεια του επιστημονικού μας συμβούλου κυρίου Ιατρού, εξορθολογήσαμε την διαδικασία της αιμοκάθαρσης, (οριοθέτηση σε 13 αιμοκαθάρσεις το μήνα, οριοθέτηση της χορήγησης ερυθροποιητίνης κλπ.) ούτως ώστε να έχει μηδενική παραβατικότητα.
Τώρα, το τι έκανε η Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ για τους νεφροπαθείς ας δούμε: Αρνείται πεισματικά την αύξηση των οδοιπορικών, την οποία έχουν υπογράψει τρεις υπουργοί και μας έχει διαβεβαιώσει για την υπογραφή της ακόμη και το γραφείο του Πρωθυπουργού (κ. Παπασταύρου). Ακόμα και τώρα που το υπουργείο οικονομικών (κ. Πετραλιάς) ενέκρινε το ήμισυ της αύξησης όπως είπε σε εσάς Κύριε Υπουργέ, η Διοικήτρια αρνείται πεισματικά να φέρει την απόφαση στο Διοικητικό Συμβούλιο. Τόσο πολύ δε τους φροντίζει η Διοικήτρια τους νεφροπαθείς, που πιστεύει ότι με 115 ευρώ στη περιφέρεια μπορούν να κάνουν 26 μετακινήσεις με ταξί. Στη συνάντηση δε, που είχαμε στο Υπουργείο Οικονομικών με τη κυρία Γεν. Γραμματέα Καρασιώτη, μάθαμε από σάς κύριε Υπουργέ, ότι θα ήταν και η Διοικήτρια παρούσα για να στηρίξει τις θέσεις μας. Αντ’ αυτού, η πρότασή της ήταν τα οδοιπορικά να γίνουν προνοιακό επίδομα (πάλι στην επαιτεία δηλαδή) και όταν της είπαμε ότι αυτό δε γίνεται, γιατί είναι παροχή εις είδος, η Διοικήτρια αντιπρότεινε να μας μεταφέρουν οι κλινικάρχες. Τώρα με τι; Με πούλμαν, με φορτηγά, ή μήπως με καρότσες; Αυτό θα το εύρισκε. Οι νεφροπαθείς, την ευχαριστούμε τη Διοικήτρια για το ενδιαφέρον της, αλλά δεν θα πάρουμε. Εκεί δε που η φροντίδα της, φέρνει δάκρυα χαράς στους νεφροπαθείς, είναι η απόφασή της, γιατί δική της απόφαση είναι, να μην αποζημιωθούν οι νεφροπαθείς της Μονάδας Τεχνητού Νεφρού της Αίγινας για αιμοκαθάρσεις που έχουν γίνει, και που έχουν κατατεθεί σαν ατομικά αιτήματα, κατόπιν συστάσεως του ΕΟΠΥΥ, μέσω της αείμνηστης Προϊσταμένης Περιφερειακής Διεύθυνσης Πειραιά Δαπέργολα,. Παραδόξως, για τις ανωτέρω αιμοκαθάρσεις, ο ΕΟΠΥΥ, ενώ αρνείται να τις αποζημιώσει, έχει καταβάλει κανονικά τα οδοιπορικά στους ασθενείς. Σε αυτούς τους ασθενείς, που παρακαλούν τη Διοικήτρια τόσο καιρό να τους απαντήσει τι θα κάνουν και που θα πάνε μετά το αναπόφευκτο κλείσιμο της Μονάδας της Αίγινας, εκείνη τηρεί σιγή ιχθύος.
Τώρα, στο θέμα των υπερχρεώσεων: Ο ασθενής, ή ο τουρίστας, ας το πει η Διοικήτρια όπως θέλει, νοσηλεύεται όχι σε μια οποιαδήποτε κλινική, αλλά σε μια κλινική με την οποία ο ΕΟΠΥΥ έχει σύμβαση. Η σύμβαση λέει ότι αν πρόκειται περί νοσηλείας, ο ασθενής πληρώνει το 30% του ΚΕΝ (κλειστό ενιαίο νοσήλιο) και αν είναι χειρουργική επέμβαση, ο ασθενής πληρώνει το 30% του ΚΕΝ συν την αμοιβή του γιατρού. Τώρα, τι περιλαμβάνει το ΚΕΝ: περιλαμβάνει νοσηλεία σε τετράκλινο, όλες τις εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις και ό,τι φάρμακο και αναλώσιμο υλικό χρειαστεί. Όταν λοιπόν υπογράφει για βελτίωση θέσεως σε τρίκλινο, θα πρέπει να πληρώσει το 30% του νοσηλίου, το οποίο είναι προκαθορισμένο από τη σύμβαση, συν τη βελτίωση της θέσεως σε τρίκλινο, όση είναι αυτή. Από πού προκύπτει ότι θα πρέπει να ξαναπληρώσει τις διαγνωστικές, τις εργαστηριακές εξετάσεις και τα αναλώσιμα τα οποία έχει ήδη πληρώσει; Επιτρέπεται η διπλοπληρωμή; Δεν είναι παράβαση; Δεν μπορεί η Διοικήτρια να το ελέγξει; Είναι απλό αν θέλει. Αλλά μάλλον δεν θέλει. Θα μπορούσε να ζητήσει από τους παρόχους, μαζί με την υποβολή να επισυνάπτουν αντίγραφο του τιμολογίου προς
τον ασθενή. Εκεί θα έβλεπε κανείς άμεσα αν υπάρχει καταχρηστική χρέωση ,και κυρίως, αν υπάρχει διπλή χρέωση, που απαγορεύεται από τον νόμο. Της το είχα προτείνει και παλαιότερα, αλλά δυστυχώς η Διοικήτρια ούτε ανταποκρίθηκε, ούτε κάτι άλλο αντιπρότεινε.
Αντιθέτως, παρά το γεγονός ότι ως Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, είναι υποχρεωμένη να υπακούει στον νόμο, εκείνη εμμένει στο να αναφέρει ότι το άρθρο 58 του ΕΚΠΥ, δηλαδή ένα άρθρο μίας κοινής υπουργικής απόφασης, που υπογράφουν δύο υπουργοί, έχει δημοσιευθεί ως νόμος του κράτους και ισχύει μέχρι σήμερα χωρίς να έχει καταργηθεί, είναι κατά την άποψή της «εκτός νομοθετικής εξουσιοδότησης». Λες και είναι αδύνατον να κατανοηθεί ότι αφενός μεν, προδήλως, η Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ δεν είναι το Συμβούλιο της Επικρατείας, για να απαγγείλει την τυχόν ακυρότητα μίας υπουργικής απόφασης, η οποία υπερβαίνει τις δικές της αρμοδιότητες, ως μονομελούς οργάνου διοίκησης ενός ΝΠΔΔ, όπως ο ΕΟΠΥΥ και αφετέρου, ότι , όπως της
είπε και ο Συνήγορος του Πολίτη στη Βουλή, την αμφισβήτηση αυτή θα περίμενε ότι θα την άκουγε κανείς από τους ιδιοκτήτες ή από τους εκπροσώπους των ιδιωτικών κλινικών.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, θα ήταν επωφελές για τους ασθενείς, δι’ υμών να συσταθεί η ανάκληση των ανωτέρω αντιλήψεων και θέσεων, κατά το μέρος που υλοποιούνται ως πολιτικές υγείας του ΕΟΠΥΥ. Ο ΠΣΝ θα είναι πάντα ενεργός θεσμικός εταίρος στην προαγωγή των ζητημάτων που αφορούν την υγεία των δικαιούχων περίθαλψης και υποστηρικτής των πρωτοβουλιών, που επίκεντρο έχουν τον Ασθενή και τη βελτίωση των παρεχομένων σε αυτόν υπηρεσιών υγείας από τον ΕΟΠΥΥ».