Τις άμεσες προτεραιότητες που χρειάζεται να διαχειριστεί η νέα ηγεσία του Υπ. Υγείας στο Φάρμακο ανέδειξε ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ), σε ενημερωτική συνάντηση.
Τα «αγκάθια» σχετίζονται με 6 τομείς, με πρώτο στη σειρά, όπως αναμενόταν, το θέμα της χρηματοδότησης και του εξορθολογισμού της δαπάνης, όπως είχε αναδείξει μιλώντας στο News4Health ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ, Ολ. Παπαδημήτριου.
Στον τομέα αυτό τρία είναι τα αγκάθια που ξεχωρίζουν. ΙΦΕΤ, ανασφάλιστοι και οι αυξητικές τάσεις της αγοράς φαρμάκου, όπως επεσήμανε και στο άρθρο του ο κ. Παπαδημητρίου.
Στη συνάντηση με τους δημοσιογράφους, ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ χαρακτήρισε το ΙΦΕΤ την «ταχύτερα αναπτυσσόμενη επιχείρηση», διευκρινίζοντας όμως στην περίπτωση του Ινστιτούτου δεν αναλογούν οι ίδιες υποχρεώσεις. Για τον κ. Παπαδημητρίου είναι σημαντικό να εξορθολογιστεί η δαπάνη που αφορά στο ΙΦΕΤ και η οποία ανέρχεται πλέον στα 200 εκατ. ευρώ, είτε με τον περιορισμό της είτε με την αποδοτικότερη αξιοποίηση της, αγοράζοντας, για παράδειγμα, με χαμηλότερες τιμές.
«Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» αποδεικνύεται και η φαρμακευτική δαπάνη των ανασφαλίστων, η οποία ξεπερνά πλέον τα 300 εκατ. ευρώ. Τα στελέχη του ΣΦΕΕ χαρακτήρισαν, δε, παράδοξο τη συγκεκριμένη δαπάνη, καθώς αυξάνεται την ώρα που η ανεργία μειώνεται. Συγκεκριμένα, ενώ η ανεργία μειώθηκε από 19,3% το 2018 σ 11,6% στο τέλος του 2022, η φαρμακευτική δαπάνη των ανασφάλιστων αυξήθηκε κατά 50%, το ίδιο διάστημα.
Ακόμη και η απόφαση να περιοριστεί η πρόσβαση των κατηγοριών ευάλωτων πολιτών, που ακολουθούν το πλαίσιο των ανασφάλιστων πολιτών, στα φαρμακεία των νοσοκομείων φαίνεται να μην είχε ουσιαστική επίδραση στον έλεγχο της. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η δαπάνη είχε μια υποχώρηση τους πρώτους δύο μήνες εφαρμογής των αλλαγών, αλλά επανέκαμψε στη συνέχεια, αναδεικνύοντας την ανάγκη για διαφορετική προσέγγιση στο πρόβλημα. Υπογραμμίζουν δε, ότι ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί πως υπάρχουν τόσα ΑΜΚΑ ανασφάλιστων ή ευάλωτων ομάδων συμπολιτών μας, εν γένει και αν όσα εμπίπτουν στην κατηγορία αντιστοιχούν, όντως, αντιστοιχούν σε άτομα που δικαιούνται να λαμβάνουν φάρμακα με μηδενική ή χαμηλή συμμετοχή. Έχουν, μάλιστα, καταγραφεί περιπτώσεις που φάρμακα, που συνταγογραφήθηκαν σε ΑΜΚΑ, εκτελέστηκαν στην περιοχή των Βαλκανίων.
Μέσα σε όλα αυτά, η αγορά φαρμάκου διεθνώς χαρακτηρίζεται από αυξητικές τάσεις, που περιπλέκουν την κατάσταση, οδηγούμενη μεταξύ άλλων από την αύξηση της ηλικίας του πληθυσμού, που σημαίνει μεν περισσότερα χρόνια ζωής αλλά συνήθως αυτή η περίοδος συνοδεύεται από νοσηρότητα.
Δεύτερη προτεραιότητα αποτελεί για το ΣΦΕΕ η βελτίωση της απόδοσης των πόρων, η ψηφιοποίηση του συστήματος και οι έλεγχοι, ενώ σημαντικό προβληματισμό αποτελεί η διασφάλιση της πρόσβασης των πολιτών στην καινοτομία και τα οφέλη της. Νέες, εξατομικευμένες θεραπείες, συνήθως υψηλού κόστους, αναπτύσσονται όλο και περισσότερο. Τα οφέλη για τους πάσχοντες είναι σημαντικά, ωστόσο τα κόστη συνιστούν πρόκληση για όλα τα συστήματα υγείας. Για τη διασφάλιση της πρόσβασης λοιπόν σε αυτές τις θεραπείες απαιτείται έγκαιρος και τεκμηριωμένος σχεδιασμός. Σε αυτή την κατεύθυνση ο ΣΦΕΕ προτείνει τη δημιουργία ενός Ταμείου Καινοτομίας (Innovation Fund), σε συνδυασμό με τη «σάρωση ορίζοντα».
Τέταρτη προτεραιότητα θα πρέπει να αποτελεί η προσέλκυση επενδύσεων , μέσω κλινικών μελετών και παραγωγικών δαπανών.
Ακολουθεί η λειτουργικότητα του συστήματος, σε ό,τι αφορά την αναδρομικότητα των διαπραγματεύσεων και την έκδοση σημειωμάτων, ενώ για τον ΣΦΕΕ η νέα ηγεσία του Υπ. Υγείας θα πρέπει να ασχοληθεί και με τις παραμέτρους της Ευρωπαϊκής Φαρμακευτικής Στρατηγικής, ειδικά στο πλαίσιο της εν εξελίξει αναθεώρησης ευρωπαϊκής φαρμακευτικής νομοθεσίας.