Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών μετά την πρώτη ανακοίνωσή του για τις δυσλειτουργίες του συστήματος, προχώρησε στην αποστολή εξωδίκου προς την ΗΔΙΚΑ με κοινοποίηση προς προς τους Υπουργούς Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Άδωνι Γεωργιάδη και Δημήτρη Παπαστεργίου αντίστοιχα, για το θέμα που προέκυψε με το νέο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Με το εξώδικό του ο ΙΣΑ καλεί την ΗΔΙΚΑ να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση σε οριστική επίλυση των προβλημάτων συνταγογράφησης που έχουν ανακύψει με την νέα πλατφόρμα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, προκειμένου να μην τεθεί περαιτέρω σε κίνδυνο η δημόσια υγεία.
Ειδικότερα, στο εξώδικο του ΙΣΑ αναφέρονται τα εξής:
«Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, από μακρού χρόνου σας έχει ενημερώσει για τα προβλήματα που αντιλαμβανόμασταν πως θα αντιμετωπίζουν οι ιατροί με το νέο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Για τον λόγο αυτό σας έχουμε επισημάνει επανειλημμένως την ανάγκη για παράταση εφαρμογής του συστήματος αυτού, προκειμένου να υπάρχει χρόνος να γίνει επαρκέστερη εκπαίδευση των ιατρών, αλλά και για να είστε σίγουροι πως δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα αναφορικά με τη λειτουργία του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Τον προβληματισμό μας αυτό, μάλιστα, τον κάναμε γνωστό στους υπευθύνους και εκπροσώπους της ΗΔΙΚΑ, αλλά και στον Υπουργό Υγείας σε διημερίδα που διεξήχθη στις 13-01-2025, κατά την οποία μάλιστα ο Υπουργός έδωσε τη σύμφωνη γνώμη του να δοθεί παράταση στην έναρξη λειτουργίας της νέας πλατφόρμας. Εμείς με τη σειρά μας σας εκφράσαμε τις ανησυχίες μας εκ νέου την Παρασκευή 17-01-2025 και σας ζητήσαμε την παράταση, έχοντας και τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργού προς τούτου, πλην όμως εσείς αδιαφορήσατε τόσο για τους προβληματισμούς μας, όσο και για την παραίνεση του Υπουργού για παράταση και προχωρήσατε στην έναρξη λειτουργίας της νέα πλατφόρμας.
Σήμερα, 20-01-2025, ημέρα κατά την οποία υποτίθεται πως θα ετίθετο σε εφαρμογή η νέα πλατφόρμα, από τις 07.00 π.μ. το πρωί, είναι πραγματικά αδύνατο για τους ιατρούς να προχωρήσουν σε ηλεκτρονική συνταγογράφηση, χωρίς να γνωρίζουν ούτε εκείνοι ούτε εμείς τον λόγο. Μετά από δική μας πρωτοβουλία και αλλεπάλληλες οχλήσεις μας, καθώς από το πρωί επικρατούσε ένα χάος σε ιατρεία, κέντρα υγείας και νοσοκομεία, ενημερωθήκαμε πως για να μπορέσει να προχωρήσει ένας γιατρός σε ηλεκτρονική συνταγογράφηση με τη νέα πλατφόρμα, όφειλε πρώτα να διαγράψει όλο το ιστορικό περιήγησης και τα cookies από τον ηλεκτρονικό του υπολογιστή. Για αυτό φυσικά κανένας ιατρός δεν είχε ενημερωθεί από εσάς, αφού μάλλον το θεωρήσατε αυτονόητο πως έπρεπε να το γνωρίζουν οι ιατροί από μόνοι τους.
Αποτέλεσμα, της ανεπαρκούς ενημέρωσης από την πλευρά σας, αλλά και του πλημμελούς ελέγχου της λειτουργικότητας της νέας πλατφόρμας ηλεκτρονικών συνταγογραφήσεων, ήταν να επικρατήσει σήμερα το απόλυτο χάος σε ιατρεία, κέντρα υγείας και νοσοκομεία, με χιλιάδες ασθενείς να αποχωρούν, χωρίς να μπορέσουν να εξυπηρετηθούν και το πρόβλημα αυτό να παραμένει ανεπίλυτο μέχρι και τώρα.
Μάλιστα εσείς διατεινόσασταν πως είχατε δεχθεί συγχαρητήρια για τη νέα πλατφόρμα και τον τρόπο λειτουργίας της, πλην όμως στην πράξη δεν είδαμε τίποτα τέτοιο με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο ένα υπερατομικό αγαθό όπως η δημόσια υγεία.
Επειδή, λοιπόν, η προστασία της δημόσιας υγείας πρέπει να είναι πρωταρχική μέριμνα ενός κράτους και να προηγείται οποιουδήποτε άλλου δικαιώματος ή συμφέροντος, σας καλούμε όπως άμεσα και χωρίς άλλη καθυστέρηση προχωρήσετε σε οριστική επίλυση των προβλημάτων που έχουν ανακύψει με την νέα πλατφόρμα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης προκειμένου να μην τεθεί περαιτέρω σε κίνδυνο η δημόσια υγεία των πολιτών, άλλως επιφυλασσόμαστε παντός νομίμου δικαιώματος μας προκειμένου να προστατεύσουμε την υγεία όλων των πολιτών αυτής της χώρας».
Φραγκούλης: «Είπα να φιλοσοφήσω...»
Ο γιατρός Ευάγγελος Φραγκούλης Αναπληρωτής Αρχίατρος στον Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφαλίσεως και Περιθάλψεως, έκανε μια ιδιαιτέρως σκωπτική αλλά και αιχμηρή ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook υπό τον εύγλωτο τίτλο «Μια και δεν μπορώ να συνταγογραφήσω σήμερα, είπα να φιλοσοφήσω...»
Στην ανάρτησή του ο κ. Φραγκούλης αναφέρει μεταξύ άλλων πως «η πηγή του κακού δεν είναι ο περιορισμός της ελευθερίας των ιατρών, που μια σύμβαση έργου με έναν ασφαλιστικό φορέα επακόλουθα φέρει, αλλά το ύψος της αποζημίωσης των ιατρών- 10 ευρώ μικτά ανά επίσκεψη- που θεσμοθετήθηκε από τη σύσταση του ΕΟΠΥΥ και την περικοπή της κατά 50% από τα 20 ευρώ που ίσχυαν μέχρι τότε...»
Καταλήγοντας στην ανάρτησή του ο Αναπληρωτής Αρχίατρος του ΕΔΟΕΑΠ επισημαίνει: «Οι ηλεκτρονικές εφαρμογές υγείας έρχονται για να βελτιώσουν την ποιότητα και την ασφάλεια των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας και θα πρέπει να συμβάλλουμε όλοι στο να γίνονται καλύτερες με εποικοδομητικά σχόλια- πλέον υπάρχει και ειδικό πλαίσιο διαλόγου για σχόλια και όχι άρνησή τους.»
ΙΣΠ: «Δεκάδες οι καταγγελίες που λάβαμε»
Ο Ιατρικός Σύλλογος Πειραιά σε ανακοίνωσή του κάνει λόγο για σοβαρά προβλήματα κατά την η πρώτη μέρα λειτουργίας του νέου συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, και επισημαίνει ότι στις υπηρεσίες του έφτασαν δεκάδες καταγγελίες.
Ειδικότερα το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης του ΙΣΠ έχει ως εξής:
«Επαληθεύονται οι φόβοι μας και την πρώτη ημέρα εφαρμογής του, το νέο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης πότε δυσλειτουργούσε και πότε δεν έδινε καθόλου πρόσβαση. Έχουμε δεκάδες καταγγελίες ότι το σύστημα που διαφημίστηκε ότι θα εκσυγχρονίσει την συνταγογράφηση είναι πολύ αργό και δυσλειτουργικό.
Για άλλη μία φορά κάποιοι αποφασίζουν για εμάς, χωρίς εμάς.
Η λειτουργία του νέου συστήματος επιλέχθηκε χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες δοκιμές, χωρίς να έχουν δοθεί οι κατάλληλες οδηγίες, χωρίς να έχει γίνει η απαραίτητη ενημέρωση και η εκπαίδευση των Ιατρών. Η απάντηση της ΗΔΙΚΑ στα θέματα δυσλειτουργίας ήταν «διαγράψτε τα cookies και το ιστορικό περιήγησης». Αν είναι δυνατόν!!
Τελικά η νέα πλατφόρμα δεν απλοποίησε καμμία διαδικασία, αντίθετα στη μεταφορά χάθηκαν πολλές από τις λειτουργίες που διευκόλυναν τους χρήστες.
Οι βιαστικές αποφάσεις υλοποίησης ενός τόσο σοβαρού εγχειρήματος και μάλιστα εν μέσω έξαρσης αναπνευστικών λοιμώξεων, έφερε υπέρογκα προβλήματα. Ζητάμε από τους αρμόδιους να διορθώσουν άμεσα τα προβλήματα αυτά, διότι η σημερινή πρώτη μέρα εφαρμογής μόνο αρνητικά συναισθήματα δημιουργεί, καθώς και τεράστια ταλαιπωρία σε Ιατρούς και Ασθενείς.
Ας μην ξεχνάμε ότι σε λίγες μέρες επίκειται η εφαρμογή του νέου συστήματος των ηλεκτρονικών ραντεβού, για το οποίο έχουμε ήδη επισημάνει σε προηγούμενο Δελτίο Τύπου μας τα πολλά θέματα που θα προκύψουν. Γι’ αυτό επαναλαμβάνουμε την πρότασή μας να συνεχίσουν να ισχύουν τα τηλεφωνικά ραντεβού, καθώς και τα έκτακτα/επείγοντα ραντεβού εκτός πλατφόρμας».
Τεχνικά προβλήματα με το... καλημέρα σας
Η καλή μέρα φάνηκε από το... πρωί της 20ής Ιανουαρίου, πρώτη μέρα λειτουργίας του συστήματος προκαλώντας διαμαρτυρίες των ιατρικών συλλόγων και των γιατρών.
«Το σύστημα συνταγογράφησης δεν λειτουργεί. Οι φόβοι μας επαληθεύθηκαν. Aναμένουμε απάντηση και οδηγίες από την ΗΔΙΚΑ για την επίλυση του», αναφέρει σε σημερινή ανακοίνωσή του ο ΙΣΑ ο οποίος ζητούσε παράταση για την εφαρμογή του ώστε να εκπαιδευτούν οι γιατροί στα νέα δεδομένα.
Η ΗΔΙΚΑ εξέδωσε ανακοίνωση με οδηγίες σύνδεσης στη νέα εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
«Σας ενημερώνουμε πως σε περίπτωση που αντιμετωπίζετε πρόβλημα κατά την είσοδό σας στην νέα εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης (ΣΗΣ) θα πρέπει να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα στον φυλλομετρητή που χρησιμοποιείτε:
- Διαγραφή ιστορικού περιήγησης
- Διαγραφή Cookies
- Συνδεθείτε εκ νέου στο σύστημα συνταγογράφησης και επιλέξτε από το μενού αριστερά την Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση».
Γεωργιάδης: «Αντιμετωπίζονται άμεσα τα προβλήματα»
Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα X ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης αναφέρει τα εξής: «Η νέα εφαρμογή του Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης έχει ενεργοποιηθεί από το Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025 και λειτουργεί ομαλά. Όποια τεχνικά προβλήματα προκύπτουν αντιμετωπίζονται άμεσα. Μέχρι τώρα, για τη σημερινή ημέρα, έχουν εκδοθεί πάνω από 50.000 συνταγές και 40.000 παραπεμπτικά, ενώ έχουν εκτελεστεί πάνω από 100.000 συνταγές.
Για την υποστήριξη των χρηστών, έχει δημιουργηθεί μια εξειδικευμένη ομάδα για όλα τα ζητήματα που αφορούν τη νέα εφαρμογή. Μπορείτε να επικοινωνήσετε με την ομάδα υποστήριξης στον αριθμό 210 922 8000. Επίσης, το υφιστάμενο Γραφείο Εξυπηρέτησης της ΗΔΙΚΑ παραμένει διαθέσιμο στους αριθμούς 11131 ή 213 216 8100».
{https://twitter.com/AdonisGeorgiadi/status/1881289182301299026}
Μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) χθες το βράδυ, όμως, κατηγόρησε τους γιατρούς πως γνώριζαν ήδη για την ανάγκη μετακίνησης τους στη νέα πλατφόρμα, η οποία είχε τεθεί σε παραγωγική, παράλληλη λειτουργία προ τριμήνου, ενώ κατηγόρησε το ΠΑΣΟΚ για πολιτική που χαϊδεύει τους γιατρούς, χωρίς κριτήριο.
«Καλή η κριτική κύριοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ αρκεί να είχατε στοιχειωδώς ασχοληθεί με το τι έχουμε κάνει γιατί το να χαϊδεύουμε μονίμως τους ανθρώπους και να τους δικαιολογούμε σε κάθε τους παράπονο δεν είναι πολιτική. Δεν είναι η δουλεια των πολιτικών να λέμε σε όποιον γκρινιάζει ‘έχεις δίκιο’, γιατί μπορεί να έχει δίκιο αλλά μπορεί να έχει και άδικο. Στην προκειμένη περίπτωση, ο ιατρικός κόσμος ήταν επαρκώς ενημερωμένος, με ημερίδες, τεχνική ομάδα, help desk και email», σημείωσε.
Διαμαρτυρία ΙΣΑ και παθολόγων
Ο ΙΣΑ έχει αναδείξει τα προβλήματα δυσλειτουργίας του συστήματος, ωστόσο «η ΗΔΙΚΑ επιμένει στην άμεση εφαρμογή του, θέτοντας την 9η Φεβρουαρίου ως καταληκτική ημερομηνία διασύνδεσης με το ευρωπαϊκό σύστημα. Ωστόσο εύλογα αναρωτιόμαστε γιατί καθυστέρησε η ολοκλήρωση του προγράμματος που εκκρεμεί εδώ και μια διετία και δεν εδόθη το περιθώριο για την εκπαίδευση του ιατρικού κόσμου», σημειώνει ο ΙΣΑ, τονίζοντας ότι οι γιατροί δεν φέρουν καμία ευθύνη για την ταλαιπωρία των ασφαλισμένων.
Η Επαγγελματική Ένωση Παθολόγων Ελλάδας θεωρεί ότι είναι «ένα ανούσιο και σπάταλο εγχείρημα, το οποίο εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα και την σκοπιμότητα της. Παρά την αρχική παρουσίαση της αλλαγής ως μια κίνηση εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών υγείας, η πραγματικότητα δείχνει ότι το νέο σύστημα είναι όχι μόνο περιττό, αλλά και πηγή κατευθυνόμενης σπατάλης πόρων».
Σύμφωνα με τους παθολόγους, η νέα πλατφόρμα δεν απλοποίησε καμία διαδικασία, αντίθετα στην μεταφορά χάθηκαν διαδικασίες που σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν ευεργετικές για τους χρήστες -ιατρούς. «Οι διαχρονικές ελλείψεις στην τεχνική υποστήριξη και η μη επαρκής εξοικείωση, δημιουργούν αχρείαστη σύγχυση και πολλαπλές καθυστερήσεις. Η αντικατάσταση ενός λειτουργικού συστήματος, με ένα όμοιο αμφιβόλου αποτελεσματικότητας, φανερώνει έλλειψη στρατηγικής και ορθολογικής διαχείρισης δημόσιων πόρων. Αν μάλιστα συνδυαστεί με την υποχρεωτική χρήση του συστήματος των ηλεκτρονικών ραντεβού, πλήττει σοβαρά την καθημερινότητα ιατρών και ασθενών», αναφέρουν οι παθολόγοι.
Και προσθέτουν ότι «το νέο σύστημα δεν είναι μόνο δυσλειτουργικό και αργό, αλλά πλήρως αναποτελεσματικό στην εξυπηρέτηση των πραγματικών αναγκών της δημόσιας υγείας. Η διαδικασία των ηλεκτρονικών ραντεβού, η οποία παρουσιάστηκε παράλληλα ως καινοτόμος λύση, αναμένεται να εξελιχθεί σε ένα μηχανισμό που αποσπά πλήρως τον γιατρό από την φροντίδα του ασθενή.
Συχνά η ταχύτητα του συστήματος είναι τόσο αργή που καθιστά την ολοκλήρωση ακόμη και των πιο βασικών ενεργειών αδύνατη. H κατάσταση αυτή απομακρύνει τους ασθενείς και τους λιγοστούς ιατρούς που έχουν απομείνει ως συμβεβλημένοι ή μη, από τις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ, με άμεσο αποτέλεσμα την αναζήτηση ακριβών ιδιωτικών ασφαλιστικών λύσεων.
Εν κατακλείδι, το νέο σύστημα, αντί να βελτιώσει την πρόσβαση και τη λειτουργικότητα του δημόσιου συστήματος υγείας, αποτυγχάνει παταγωδώς, αποξενώνοντας ασθενείς και ιατρούς. Η υγεία απαιτεί πρακτικές και αποτελεσματικές λύσεις, όχι γραφειοκρατία και κακοδιαχείριση. Αν δεν υπάρξουν ουσιαστικές παρεμβάσεις και χρηματοδότηση, ο ΕΟΠΥΥ κινδυνεύει να χάσει την εμπιστοσύνη και τη στήριξη της κοινωνίας».
Ανακοίνωση και από τον ΙΣΘ
Από την πλευρά του ο Ιατρικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης αναφέρει τα εξής: «Δυστυχώς οι φόβοι του ιατρικού κόσμου της χώρας σχετικά με την νέα πλατφόρμα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης επαληθεύτηκαν. Το νέο σύστημα το οποίο τέθηκε σε λειτουργία με απόφαση του Υπουργείου Υγείας παρά τις πολλαπλές αντιθέσεις που εκφράστηκαν από τον Ιατρικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και επαγγελματικές ενώσεις ιατρών ανά τη χώρα, εμφανίζει προβλήματα δυσλειτουργίας από σήμερα πρωί, πρώτη μέρα της κατ’ ουσίαν λειτουργίας του.
Ευχόμαστε για το καλό των Ελλήνων ασφαλισμένων που ταλαιπωρούνται από το πρωί, αλλά και των συναδέλφων που προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες, να κατανοήσει το Υπουργείο Υγείας το λάθος επαναφέροντας σε λειτουργία την παλιά πλατφόρμα συνταγογράφησης μέχρι ωσότου η νέα πλατφόρμα επικαιροποιηθεί με τέτοιον τρόπο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες συνταγογράφησης του ιατρικού κόσμου.
Να σημειώσουμε εδώ ότι η νέα πλατφόρμα απαιτεί από τον ιατρό διαχειριστικά πολλαπλά βήματα προκειμένου να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα σε πολλαπλάσιο χρόνο.
Ζητούμε συγγνώμη από τους ασθενείς μας για την ταλαιπωρία που υφίστανται χωρίς γι’ αυτή να ευθύνονται οι θεράποντες ιατροί».