Ο ίδιος στην ομιλία που απηύθυνε στους συνέδρους, υπό την προεδρία των καθηγητών κ. Σωτήριου Σούλη και κ. Χρήστου Λιονή, αναφέρθηκε επίσης και στον θεσμό του προσωπικού γιατρού που ξεκίνησε με στόχο να βελτιώσει ουσιαστικά τους δείκτες υγείας του πληθυσμού και να αντιμετωπίσει τις υπάρχουσες ανισότητες στην πρόσβαση των πολιτών σε υπηρεσίες υγείας.
Όπως τόνισε στην ομιλία του, οι δυσκολίες στην εφαρμογή του νέου αυτού θεσμού είναι φυσικά αναμενόμενες, καθώς οι αλλαγές δεν γίνονται αποδεκτές από την μία μέρα στην άλλη.
Συνέχισε αναφέροντας ότι είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας μας έχουν συμφωνήσει στην αναγκαιότητα της εν λόγω μεταρρύθμισης.
Είτε τον ονομάζουμε οικογενειακό είτε προσωπικό ιατρό, εξήγησε ο κ. Θεμιστοκλέους, η φιλοσοφία παραμένει ίδια, δεν πρόκειται για κάτι καινούργιο, αλλά για κάτι που, ενώ είχε προταθεί πολλάκις στο παρελθόν, δεν είχε εφαρμοσθεί στην πράξη. Η διαφορά είναι ότι σήμερα επιχειρείται να αντιμετωπισθούν τα αίτια που εμπόδισαν την εφαρμογή του στο παρελθόν, δηλαδή η έλλειψη ιατρών, η δυσκαμψία του συστήματος υγείας, αλλά και η αντίδραση των πολιτών στην αλλαγή.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη σημαντική αύξηση των αμοιβών των γιατρών ως κινήτρου για να συμμετάσχουν στο θεσμό του προσωπικού γιατρού καθώς και στη χρήση των φαρμακείων, ως πύλη εισόδου, και το κύριο σημείο επαφής της Πολιτείας με τον πολίτη, το οποίο οδήγησε σε περίπου 130.000 εγγραφές στη νέα υπηρεσία.
Ο προσωπικός ιατρός και η αναβάθμιση του ρόλου της ΠΦΥ μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά, τόσο στην πρόληψη και την αγωγή υγείας, τομείς στους οποίους η χώρα μας υστερεί σημαντικά, όσο και στην καθοδήγηση του ασθενούς μέσα στο σύστημα υγείας, ώστε να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή ακριβώς πού πρέπει να κατευθυνθεί για την αντιμετώπιση του προβλήματός του, πρόσθεσε ο ομιλητής.
Αναφερόμενος στον ψηφιακό φάκελο υγείας, ο κ. Θεμιστοκλέους δήλωσε ότι σήμερα 4,7 εκατομμύρια πολίτες είναι ήδη εγγεγραμμένοι στο σύστημα. Στόχος, παρατήρησε, είναι μέσα στα επόμενα 4-5 χρόνια ο ηλεκτρονικός φάκελος υγείας να είναι συμπληρωμένος για το 70-80% των πολιτών.
Σήμερα, 2,5 περίπου μήνες μετά την έναρξη εφαρμογής του θεσμού του προσωπικού ιατρού, τα ψηφιακά ραντεβού έχουν ξεκινήσει, ανέφερε ο κ. Θεμιστοκλέους, και ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι πολίτες έχουν αρχίσει να κάνουν χρήση της νέας υπηρεσίας.
Αυτή τη στιγμή, κατέληξε, γίνεται χρήση του 25% περίπου των περίπου 750.000 ελεύθερων ραντεβού/μήνα που προσφέρονται, αλλά αισιοδοξούμε ότι η χρήση σύντομα θα αυξηθεί, καθώς η αναμονή για ραντεβού με παθολόγο ή γενικό ιατρό με το προηγούμενο σύστημα ήταν μεγάλη.
Στη συζήτηση που ακολούθησε ο κ. Σούλης συμφώνησε ότι η ΠΦΥ αποτελεί την καρδιά του συστήματος υγείας, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα και χρησιμότητα της επιδημιολογικής παρατήρησης μέσω του προσωπικού ιατρού και του φακέλου υγείας στην καθοδήγηση των πολιτικών υγείας.
Ο κ. Λιονής επισήμανε ότι η σύνδεση του προσωπικού ιατρού με τις ανάγκες υγείας των πολιτών μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστική βελτίωση του προσδόκιμου επιβίωσης στη χώρα μας.
Στην άκρως ενδιαφέρουσα ομιλία του με τίτλο «Quality of Care and Digital Innovation», η οποία διεξήχθη υπό την προεδρία του κ. Ηλία Κυριόπουλου, ο Σύμβουλος Ψηφιακής Υγείας και Καινοτομίας του ΠΟΥ κ. Henrique Martins υπογράμμισε το σημαντικό ρόλο της καινοτομίας στη βελτίωση της ποιότητας της φροντίδας υγείας και παρουσίασε την πρωτοβουλία OpenQuality του ΠΟΥ, εστιάζοντας στις καινοτομίες που επιφέρουν δυνητικά ανατρεπτικές αλλαγές στην ποιότητα της ιατρικής περίθαλψης.
Ο κ. Martins στην αρχή της ομιλίας του ανέφερε ότι οι τεχνολογικές καινοτομίες που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια έχουν φέρει επανάσταση στον τομέα της υγείας, η καινοτομία ωστόσο έχει πολλές διαφορετικές διαστάσεις. Όταν συζητάμε για την ποιότητα της φροντίδας υγείας, διευκρίνισε, αναφερόμαστε κυρίως στην ψηφιακή και μεθοδολογική καινοτομία, όπου η τελευταία αφορά στον τρόπο οργάνωσης της φροντίδας υγείας.
Στη συνέχεια ανέφερε ότι η τεχνολογία προσφέρει τη δυνατότητα βελτίωσης της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας, μέσω της συνεχούς ροής δεδομένων ανατροφοδότησης και αξιοποίησής τους για την υιοθέτηση βελτιωτικών αλλαγών. Αυτή τη στιγμή, η υπηρεσία Quality of Care Office του ΠΟΥ ασχολείται με τρία projects που σχετίζονται με την ποιότητα της φροντίδας υγείας και την ψηφιακή καινοτομία: την τηλεϊατρική, την εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας και την πρωτοβουλία OpenQuality που προσφέρει ένα περιβάλλον όπου όλοι μπορούν να συμμετέχουν στην καινοτομία.
Ο κύριος Martins ανέφερε ότι το OpenQuality του ΠΟΥ αποτελεί μία ιδιαίτερα καινοτόμα πρωτοβουλία, καθώς δημιουργεί ένα οικοσύστημα εντός του οποίου καλούνται να συμμετάσχουν όλοι στην καινοτομία και να προσπαθήσουν να δώσουν λύσεις στις διάφορες προκλήσεις που αντιμετωπίζονται στις χώρες όσον αφορά στην ποιότητα της φροντίδας υγείας.
Στην ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση που ακολούθησε ο κύριος Ηλίας Κυριόπουλος συνομίλησε με τον κύριο Martins αναφορικά με τον τρόπο που θα μπορούσε να μας μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις και τις εμπειρίες του από την χώρα του ως προς την υιοθέτηση της ψηφιακής υγείας σε όλους τους τομείς του συστήματος.
Οι συμβουλές του ομιλητή ήταν εξαιρετικά χρήσιμες. Εξάλλου όπως ανέφερε ολοκληρώνοντας, το κλειδί για την επιτυχία είναι η κατανόηση· αν κατανοούμε κάτι σωστά, δεν έχουμε λόγο να το φοβόμαστε, όπως και όταν κατανοούμε τα οφέλη μίας αλλαγής δεν έχουμε λόγο να αντιστεκόμαστε σε αυτήν.