Στην ημερίδα συζητήθηκε η συμμετοχή των προϊόντων OTC και της αυτοφροντίδας στο νέο περιβάλλον του χώρου της υγείας, τόσο από επιστημονική άποψη, όσο και με κριτήρια της αγοράς, με τη συμμετοχή κορυφαίων επιστημόνων της χώρας, όσο και στελεχών της αγοράς των OTC προϊόντων και του φαρμακευτικού marketing.
Τους συμμετέχοντες στην ημερίδα καλωσόρισε η δημοσιογράφος Αμαλία Κάτζου, η οποία συντόνισε το πρώτο μέρος των χαιρετισμών.
Την ημερίδα προσφώνησε ο Δρ Αντώνιος Αυγερινός, πρόεδρος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, γενικός διευθυντής ΣΑΦΕΕ, ο οποίος επισήμανε ότι «η εξέλιξη των επιστημών υγείας και ο χρήσιμος επιμερισμός τους, τόσο στον χώρο της έρευνας όσο και στην καθ’ ημέραν πράξη, καθιστούν την ημερίδα μας όχι μόνο απαραίτητη, αλλά και άκρως επίκαιρη. Η ύπαρξη της αναγκαίας επιστημονικής υποδομής είναι στοιχειώδης προϋπόθεση για την εφαρμογή οποιουδήποτε προγράμματος πολιτικής υγείας που θα στοχεύει στη βελτίωση της περίθαλψης του ελληνικού λαού.
Το σημερινό μας θέμα εντάσσεται στη στρατηγική του Συλλόγου μας για καίριες παρεμβάσεις σε βασικά θέματα φαρμακευτικής πολιτικής, αλλά και γενικότερα σε βασικά θέματα που απασχολούν τον χώρο της Υγείας. Ένα θέμα που είναι μείζονος σημασίας είναι τα OTC και η φαρμακευτική φροντίδα, και πώς αυτά αλληλοεπιδρώντας ενισχύουν τις προσπάθειες βελτίωσης στον χώρο της υγείας».
Ο κ. Αυγερινός, ακόμη, έκανε μια ειλικρινή, εκ βαθέων αναφορά στον αλησμόνητο, εμπνευσμένο, οραματιστή πρόεδρο της ΒΙΑΝΕΞ και «Πατριάρχη» της Ελληνικής Φαρμακοβιομηχανίας, Παύλο Γιαννακόπουλο.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος του ΣΑΦΕΕ, κ. Δημήτρης Γιαννακόπουλος, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε:
Βρισκόμαστε εν όψει αλλαγών στη φαρμακευτική πολιτική, μία σημαντική πτυχή των οποίων -όπως όλα δείχνουν- θα είναι η δυνατότητα των Κατόχων Αδειών Κυκλοφορίας να μεταφέρουν φάρμακα από τη θετική λίστα φαρμάκων στην αρνητική. Αυτό προοπτικά θα ενισχύσει και τον κατάλογο των ΜΗΣΥΦΑ, διευρύνοντας τις επιλογές των πολιτών αλλά και των επιστημόνων υγείας, και κυρίως των φαρμακοποιών, ώστε να αναδειχθεί το φαρμακείο της γειτονιάς σε ένα ολοκληρωμένο σημείο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Επιστρέφοντας στο οικονομικό πεδίο, η διεύρυνση της λίστας των ΜΗΣΥΦΑ μπορεί να είναι «όχημα» για τη βελτίωση των οικονομικών του συστήματος πάνω σε 2 άξονες - πρώτον για το Κράτος θα προκύψει εξοικονόμηση στον ασφυκτικό προϋπολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΠΥ και δεύτερον, από τον χώρο που θα δημιουργηθεί, οι φαρμακευτικές εταιρείες θα πάρουν ανάσα από το δυσθεώρητο clawback. Να σημειώσουμε εδώ πως για την ουσιαστική ελάφρυνση από τις υποχρεωτικές επιστροφές δεν αρκεί μόνο αυτό.
Χαιρετισμό απηύθυναν ακόμη οι κ.κ.: Γιώργος Παπάζογλου, γενικός γραμματέας ΣΑΦΕΕ, Δημήτριος Μωραΐτης, πρόεδρος Συνδέσμου ΕΦΕΧ, Σεραφείμ Ζήκας, γενικός γραμματέας ΠΦΣ καιπρόεδρος Ινστιτούτου Διά Βίου Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Ανάπτυξης Φαρμακοποιών (ΙΔΕΕΑΦ), Βασίλειος Πενταφράγκας, εντεταλμένος σύμβουλος Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) και ΝτανιέλαΜάλο, πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακευτικού Manaagement (ΕΕΦΑΜ).
Αξίζει να σημειωθεί πως όλοι στον χαιρετισμό τους αναφέρθηκαν στον αείμνηστο καθηγητή Γιάννη Κυριόπουλο, ως άνθρωπο και ως επιστήμονα, κάνοντας εκτενή αναφορά στο έργο του.
Κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών της ημερίδας, ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας του Υπουργείου Υγείας, κ. Μάριος Θεμιστοκλέους, έκανε ιδιαίτερη μνοία στους φαρμακοποιούς οι οποίοι, όπως ανέφερε, «από την πρώτη στιγμή στη μάχη κατά της πανδημίας αποδείχθηκαν ως ένας πολύ στέρεος πυλώνας της Δημόσιας Υγείας, είτε με το testing, λειτουργώντας ως σταθμός Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, είτε και με τη βοήθεια στο εμβολιαστικό πρόγραμμα. Περισσότερα από τα μισά ραντεβού κλείστηκαν στα φαρμακεία. Οι φαρμακοποιοί συμβούλευσαν, καθοδήγησαν τους έλληνες πολίτες και με τους φαρμακοποιούς θα προχωρήσουμε και στην επόμενη μέρα».
Στην ημερίδα πραγματοποιήθηκαν:
- Στρογγυλό τραπέζι «Φροντίδα υγείας και πρόληψη, ιδιαίτερα στην εποχή των επιδημιών από ιούς, όπως ο SARS-CoV-2»
Με προεδρεύοντα τον κ.Μελέτιο Α. Δημόπουλο, πρύτανη ΕΚΠΑ, πραγματοποιήθηκε το στρογγυλό τραπέζι για τη φροντίδα υγείας και την πρόληψη σε εποχή επιδημιών από ιούς όπως ο SARS-CoV-2.
Στο ερώτημα «Θα αλλάξει η πορεία της πανδημίας από τον SARS-CoV-2 με τη χρήση των νέων αντιιικών φαρμάκων;» απάντησε μέσα από την ομιλία του ο καθηγητής Παθολογίας-Λοιμώξεων στην Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ, κ. Νικόλαος Σύψας.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Σύψας αναφέρθηκε στα διαθέσιμα αντι-ιικά φάρμακα, την αποτελεσματικότητά και την επίδραση στην πανδημία, σημειώνοντας πως τα αντι-ιικά φάρμακα
- είναι πολύτιμη προσθήκη στο οπλοστάσιο έναντι της πανδημίας,
- δεν αντικαθιστούν το εμβόλιο, αλλά το συμπληρώνουν,
- έχουν σημαντικούς περιορισμούς στην επίδρασή τους στην πανδημία, όπως είναι το κόστος, η διαθεσιμότητα, η διαχείριση, η αντοχή και οι αλληλεπιδράσεις, και
- το μέλλον θα δείξει την επίδρασή τους στην πορεία της πανδημίας.
Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Δημήτριος Παρασκευής, αναπληρωτής καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ, απάντησε στο αν υπάρχει μείωση στην εμφάνιση άλλων ιογενών λοιμώξεων την εποχή της πανδημίας COVID-19. Επισήμανε πως η πανδημία COVID-19 είχε αρνητικές και θετικές επιπτώσεις σε άλλα λοιμώδη νοσήματα και η μετατόπιση του ενδιαφέροντος στον COVID-19 έχει επηρεάσει αρνητικά τη δραστηριότητα για έλεγχο των ΣΜΝ.
Τόνισε μάλιστα πως από την άλλη πλευρά, τα μέτρα πρόληψης (χρήση μάσκας, κοινωνική αποστασιοποίηση, περιορισμός διεθνών μετακινήσεων, lockdown) για τον κορωνοϊό έχουν περιορίσει τη διασπορά των δύο σημαντικότερων ιών του αναπνευστικού της γρίπης και RSV.
Συμπερασματικά, ο κ. Παρασκευής ανέφερε πως
- Η πανδημία έχει επηρεάσει την επίπτωση διαφορετικών λοιμωδών νοσημάτων με διαφορετικό τρόπο.
- Για τα ΣΜΝ η επίδραση των μη-φαρμακευτικών παρεμβάσεων είχε διαστήματα ελάχιστου και μέγιστου σε σχέση με τα διαστήματα του lockdown.
- Για τα νοσήματα του αναπνευστικού υπήρχε «θετική επίδραση» των μέτρων και της αυξημένης εμβολιαστικής κάλυψης έναντι της γρίπης.
- Η επίδραση ήταν μικρότερη την περίοδο 2021-2022.
Το στρογγυλό τραπέζι έκλεισε με την ομιλία του ο κ. Ευάγγελος Τέρπος, καθηγητής Θεραπευτικής-Αιματολογίας, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ. Μιλώντας για την ανοσολογική απόκριση στον εμβολιασμό έναντι του SARS-CoV-2 την εποχή του μεταλλαγμένου στελέχους omicron, ανέφερε πως
- Ο πλήρης εμβολιασμός (δύο δόσεις) δεν φαίνεται να εξουδετερώνει ικανοποιητικά το μεταλλαγμένο στέλεχος omicron, με παραγωγή εξουδετερωτικών αντισωμάτων έως και 25 φορές μικρότερο αριθμό σε σχέση με το στέλεχος της Wuhan, παρά το γεγονός ότι οι τίτλοι των αντισωμάτων έναντι τηςS-RBD φαίνεται να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.
- Τα mRNA εμβόλια είναι πιο αποτελεσματικά από τα εμβόλια που βασίζονται σε αδενοϊούς. Η booster δόση με mRNA εμβόλιο εκτοξεύει τους τίτλους των εξουδερωτικών αντισωμάτων έναντι της omicron, άσχετα από το εμβόλιο που αρχικά χρησιμοποιήθηκε.
- Ωστόσο και αυτά μειώνονται με τον χρόνο, όπως και η προστασία που προσφέρουν.
- Παρόμοια δεδομένα έχουν παραχθεί και σε ασθενείς με αιματολογικές κακοήθειες και συμπαγείς όγκους.
- Ποια η λύση; Ένα εμβόλιο έναντι της omicron ή των νέω παραλλαγών; Μέχρι τότε ο εμβολιασμός με 4η δόση των ευπαθών ομάδων (και των άνω των 60)
- Ενότητα «Κατηγορίες OTCs: Κανονιστικό Πλαίσιο προϊόντων OTC &Switches»
Με συντονιστή τον κ. Δημήτριο Μωραϊτη, πρόεδρο Συνδέσμου ΕΦΕΧ, πραγματοποιήθηκε η συγκεκριμένη ενότητα.
Η κυρία Σταυρούλα Κοιλάκου, MD, HeadofMedical&ScientificAffairs, ΒΙΑΝΕΞ, ανέπτυξε το θέμα «OTC: κανονιστικό πλαίσιο, ασφάλεια και ορθή χρήση»,αναφερόμενη στους όρους και τις προϋποθέσεις κυκλοφορίας των ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ., αλλά και στα οφέλη για το κράτος – κοινωνική ασφάλιση, τον ασθενή, τον φαρμακοποιοί και τις δημόσιες δομές υγείας.
Μιλώντας δε για τον καθοριστικό ρόλο του φαρμακοποιού, επισήμανε πως ο φαρμακοποιός ενημερώνει για
- Τον ορθό τρόπο λήψης ενός φαρμάκου και το ενδεδειγμένο δοσολογικό σχήμα
- Την ενδεδειγμένη διάρκεια χρήσης του φαρμάκου
- Τις πιθανές ανεπιθύμητες ενέργειες του φαρμάκου
- Τις πιθανές αλληλεπιδράσεις του με άλλα φάρμακα ή τρόφιμα
Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Κώστας Σπυρόπουλος,managingpartner, G.e.G. Consulting, μίλησε για τον «Κώδικα Δεοντολογίας ΕΦΕΧ», επισημαίνοντας πως ο κώδικας είναι απαραίτητος γιατί
- Ερμηνεύει και διευκρινίζει νόμους και εγκυκλίους που αφορούν τα προϊόντα ενδιαφέροντος.
- Περιορίζει τον κίνδυνο μη εφαρμογής του ρυθμιστικού πλαισίου.
- Οδηγεί τα μέλη σε κοινή προσέγγιση και υλοποίηση επιχειρηματικών ενεργειών.
- Εκφράζει τις «αρχές» και «αξίες» του Συνδέσμου.
- Ενισχύεται η επιχειρηματική διαφάνεια.
- Οδηγεί σε εξωστρέφεια.
- Ενότητα «Καλύτερες πρακτικές marketing ΟΤC»
Με συντονίστρια την κυρίαΝτανιέλαΜάλο, πρόεδρο ΕΕΦΑΜπραγματοποιήθηκε η ενότητα για τις καλύτερες πρακτικές marketing ΟΤC.
Το θέμα «Παράγοντες επιρροής καταναλωτικής συμπεριφοράς &OTC προϊόντα», ανέπτυξε ο κ. Γρηγόριος Παινέσης, διδάσκων στο Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Βασικά σημεία της ομιλίας του αποτελούσαν:
- Η κατανόηση της πηγής της πολυπλοκότητας της καταναλωτικής συμπεριφοράς στα OTC προϊόντα.
- Η αναγνώριση των παραγόντων επιρροής της καταναλωτικής συμπεριφοράς ως προς τα OTC προϊόντα.
- Η αποσαφήνιση του περιεχομένου και των επιδράσεων των παραγόντων αυτών στην καταναλωτική συμπεριφορά.
- Η επεξήγηση των δράσεων που μπορούν να λάβουν χώρα στη βάση της γνώσης αυτών των παραγόντων.
Συνοψίζοντας o κ. Παινέσης ανέφερε ότι
- Η αγορά των OTC προϊόντων παρουσιάζει μοναδικές ευκαιρίες και προκλήσεις.
- H καταναλωτική συμπεριφορά στον κλάδο είναι περίπλοκη και διαρκώς εξελισσόμενη.
- Μέσω της μελέτης της όμως μπορεί να υπάρξει κατανόηση σημείων κλειδιών, όπως ο ρόλος της επωνυμίας και των επαγγελματικών συμβουλών, που θα φέρει επιτυχία και αποτελέσματα.
Αναπτύσσοντας το θέμα «Best OTC campaign», ο κ.Ανδρέας Μυλωνά, marketingmanagerGreece, Reckitt, απάντησε στο ερώτημα «τι θέλει μια στοχευμένη καμπάνια;»:
- Ξεκάθαρους αρχικούς στόχους μάρκας.
- Τμηματοποίηση&προτεραιοποίηση κοινών.
- Επικοινωνιακούς στόχους ανά υποκοινό.
- Στόχευση υποκοινού (καταναλωτής / αγοραστής) στα κατάλληλα touchpoints.
- Προσαρμοσμένο μήνυμα ανάλογα με το μέσο και υποκοινό που απευθυνόμαστε.
Η ενότητα ολοκληρώθηκε με την ομιλία «Omnichannel: Seamlesscustomerexperience»από τον κ. Κωνσταντίνο Βαρσάμο, managingpartnerGET2WORK. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στα παρακάτω:
1stkeytakeaway (seamless)
Δεν υπάρχει ψηφιακό ή φυσικό μάρκετινγκ…
Υπάρχουν πολλαπλά μέσα, πρακτικές & ρόλοι που λειτουργούν παράλληλα
2nd key take away (customer)
Το «θέμα» προσελκύει τον πελάτη…
το «μήνυμα» τον κερδίζει…
η «εμπειρία» του ωθεί άλλους.
3rd key take away (experience)
Η εμπειρία του πελάτη οφείλει να είναι εξατομικευμένη, απρόσκοπτη και ενοποιημένη μεταξύ συνδεδεμένων φυσικών και ψηφιακών καναλιών.
Ακόμη, το πρόγραμμα περιλάμβανε ομιλίες με θέμα:
- «Παγκόσμιες τάσεις στα OTC και η ελληνική αγορά»από τον κ.Νικόλαο Κωστάρα, γενικό διευθυντή IQVIA
- «Καμπάνια αυτοφροντίδας. Με φροντίΖΩ καλά»από τον κ. ΘωμάΔόκιο, αναπληρωτή γενικό διευθυντη ΕΦΕΧ.
Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Συνδέσμου Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης, ΕΦΕΧ, και τελούσε υπό την αιγίδα του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος, της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας, της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακευτικού Management και του Ινστιτούτου Διά Βίου Εκπαίδευσης & Επαγγελματικής Ανάπτυξης Φαρμακοποιών.