Ενώ μπορεί να έχει αποκτήσει μία πολύ αρνητική φήμη, το κουτσομπολιό αποτελεί κλειδί της πολιτικής και του τρόπου που δουλεύει ο κόσμος.
Οι κουτσομπόλες γυναίκες υπερεκπροσωπούνται στις δημοφιλείς εικόνες του gossip. Μία ανεπίσημη ανάλυση 100 εικόνων κουτσομπολιού της Google αποκάλυψε ότι το 62% ήταν γυναικών, μόνο 7% ήταν αντρών και το 31% έδειξε άντρες και γυναίκες να κουτσομπολεύουν. Αυτό ενδυναμώνει το δημοφιλή μύθο ότι οι άντρες δεν κουτσομπολεύουν. Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι τόσο οι άντρες και γυναίκες επιδίδονται στον ίδιο χρόνο κουτσομπολιού.
Το κουτσομπολιό μπορεί να ανιχνευτεί πίσω στις ρίζες της γλώσσας. Ο εξελικτικός ψυχολόγος, Ρόμπιν Ντούνβαρ, ισχυρίζεται ότι η γλώσσα εξελίχτηκε για να επιτρέπει στον κόσμο να κουτσομπολεύει. Από την αρχική του μορφή μέχρι σήμερα, το κουτσομπολιό είναι ένας τρόπος να περάσεις κοινωνικά χρήσιμες πληροφορίες για το ποιο μπορείς να εμπιστευτείς και ποιος έλεγε ανοησίες.
Κουτσομπολιό στη δουλειά
Τα δημοφιλή στερεότυπα του κουτσομπολιού υπερτονίζουν τις αρνητικές κρίσεις που γίνονται στο κουτσομπολιό, αλλά μπορεί να συσχετιστεί με συμπόνια και ενσυναίσθηση. Το κουτσομπολιό είναι ένας τρόπος έκφρασης συναισθημάτων, τόσο θετικών όσο και αρνητικών, ένας τρόπος «να εκτονωθεί» και μια συναισθηματική αντίδραση στην αντιληπτή κοινωνική αδικία.
Υπάρχουν επίσης φορές που το κουτσομπολιό είναι έκφραση ανησυχίας για μία ανήθικη ή αντιεπαγγελματική συμπεριφορά – για παράδειγμα όταν υπάρχει «κοινή γνώση» για τη σεξουαλική κακοποίηση, αλλά κανείς δεν μιλάει. Όταν το θέμα του κουτσομπολιού αφορά την κακή πρακτική σε οργανισμούς, μπορεί να λειτουργήσει ως έγκαιρο προειδοποιητικό σήμα που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, αντί να αγνοείται ή να παραβλέπται.
Φυσικά δεν είναι όλα τα κουτσομπολιά καλά. Υπάρχουν στιγμές που το κουτσομπολιό μπορεί να βλάψει τη φήμη των ανθρώπων και των οργανώσεων. Το αρνητικό κουτσομπολιό είναι μια μορφή εκφοβισμού, η οποία είναι επιζήμια για την ευημερία των ανθρώπων. Η απόφαση για κουτσομπολιό - ή όχι - είναι πάντα μια ηθική απόφαση.
Το κουτσομπολιό αλλάζει νόημα
Παγκοσμίως, το κίνημα #MeToo άλλαξε τις αντιλήψεις για το κουτσομπολιό, όπως και η άνοδος των κουλτούρων που σε προτρέπουν «να μιλήσεις ανοιχτά» και η δημιουργία ψυχολογικά ασφαλών περιβαλλόντων όπου η αλήθεια μπορεί να ειπωθεί χωρίς φόβο αντεγκλήσεων.
Οι πληροφοριοδότες είναι ζωτικής σημασίας για την αποκάλυψη ανάρμοστης συμπεριφοράς ή κρυφών απειλών και τη διατήρηση μιας ανοιχτής κοινωνίας. Η εστίαση έχει πλέον μετατοπιστεί από το κουτσομπολιό ως πρόβλημα καθεαυτό, στο κουτσομπολιό ως τρόπο ανάδειξης του «προβλήματος πίσω από το πρόβλημα» – εκθέτοντας δομικά ζητήματα που έχουν παρασυρθεί κάτω από το χαλί.
Η πανδημία έχει επίσης αναδείξει τα οφέλη του κουτσομπολιού. Σχεδόν εν μία νυκτί, τα lockdown αφαίρεσαν τις ευκαιρίες για περιστασιακές συνομιλίες που αποτελούν κουτσομπολιά – συνομιλίες στην ουρά του καφέ και πριν ή μετά τις συναντήσεις. Καθώς πολλοί άνθρωποι επιστρέφουν στο γραφείο, μπορεί να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντικές είναι αυτές οι μικρές στιγμές κουτσομπολιού για τους κοινωνικούς δεσμούς και τη συνεργασία.
ΠΗΓΗ: theconversation