Ο Δρ David Freedman, ειδικός στις ΗΠΑ για τις μολυσματικές ασθένειες, δήλωσε ότι αρνήθηκε να συμμετάσχει σε πρόσφατη παρουσίαση από τον παγκόσμιο αερομεταφορέα IATA με τους προγραμματιστές Airbus AIR.PA , Boeing BA.N και Embraer EMBR3.SA που ανέφεραν το έργο του.
Ενώ χαιρέτισε ορισμένα ευρήματα της βιομηχανίας ως «ενθαρρυντικά», ο Freedman είπε ότι ένας βασικός ισχυρισμός για την απίθανη μετάδοση της COVID-19 στα αεροπλάνα βασίστηκε στα «κακά μαθηματικά».
Οι αεροπορικές εταιρείες και οι προγραμματιστές ανυπομονούν να ξαναρχίσουν τα διεθνή ταξίδια, ακόμη και όταν ένα δεύτερο κύμα μολύνσεων και περιορισμών ισχύει σε πολλές χώρες.
Η παρουσίαση των μέσων ενημέρωσης στις 8 Οκτωβρίου απαριθμούσε τις λοιμώξεις κατά την πτήση που αναφέρθηκαν σε επιστημονικές μελέτες ή από τις αεροπορικές εταιρείες της IATA - και συνέκρινε τον αριθμό με τα συνολικά ταξίδια επιβατών φέτος.
"Με μόνο 44 εντοπισμένες πιθανές περιπτώσεις μετάδοσης που σχετίζονται με πτήσεις μεταξύ 1,2 δισεκατομμυρίων ταξιδιωτών, αυτή είναι μια περίπτωση για κάθε 27 εκατομμύρια", δήλωσε ο ιατρικός σύμβουλος της IATA, Δρ Ντέιβιντ Πάουελ, σε δελτίο τύπου, που επαναλήφθηκε σε σχόλια κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Η ΙΑΤΑ δήλωσε ότι τα ευρήματά της «ευθυγραμμίζονται με τους χαμηλούς αριθμούς που αναφέρθηκαν σε μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη από ομοτίμους των Freedman και Wilder-Smith».
Αμφισβήτησε την εγκυρότητα του ευρήματος ο ειδικός
Ωστόσο, ο Freedman, ο οποίος συνέγραψε το άρθρο στο περιοδικό Journal of Travel Medicine με τη Δρ Annelies Wilder-Smith της Σχολής Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου, είπε ότι ασχολήθηκε με τον υπολογισμό του κινδύνου της IATA, επειδή ο αριθμός που αναφέρθηκε δεν είχε άμεση σχέση με το άγνωστο πραγματικό αριθμός λοιμώξεων.
«Με ήθελαν σε αυτή τη συνέντευξη τύπου να παρουσιάσω τα πράγματα, αλλά ειλικρινά αντιτάχθηκα στον τίτλο που του έθεσαν», δήλωσε στο ακαδημαϊκό του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα.
«Ήταν κακά μαθηματικά. 1,2 δισεκατομμύρια επιβάτες κατά τη διάρκεια του 2020 δεν είναι δίκαιος παρονομαστής γιατί σχεδόν κανένας δεν εξετάστηκε. Πώς ξέρετε πόσοι άνθρωποι μολύνθηκαν πραγματικά; Η απουσία αποδεικτικών στοιχείων δεν αποτελεί απόδειξη απουσίας».
Η IATA πιστεύει ότι ο υπολογισμός της παραμένει ένα «σχετικό και αξιόπιστο» σημάδι χαμηλού κινδύνου, δήλωσε εκπρόσωπος σε απάντηση σε αιτήματα για σχολιασμό από τον οργανισμό του κλάδου και τον κορυφαίο ιατρό του Powell.
"Δεν έχουμε ισχυριστεί ότι είναι οριστικός και απόλυτος αριθμός" δήλωσε η IATA.