Ειδικότερα, δεδομένων των συνθηκών ο ΕΣΠΟΥ θεωρεί πιο επιτακτική από ποτέ την ανάγκη για αξιοποίηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών υγείας. Γι΄αυτό κατέθεσε πρόταση για την άμεση ενεργοποίηση του θεσμού του Εθνικού Συμβουλίου Διακυβέρνησης Ηλεκτρονικής Υγείας (ΕΣΔΗΥ).
Η αποστολή του πολύ-συμμετοχικού αυτού οργάνου (ΕΣΔΗΥ) είναι να υποστηρίζει συμβουλευτικά και γνωμοδοτικά το Υπουργείο Υγείας και να εισηγείται προτάσεις για τις πολιτικές προτεραιότητες, το σχέδιο δράσης και τις απαραίτητες θεσμικές μεταρρυθμίσεις, μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, διαλειτουργικότητας και διασφάλισης της ποιότητας και της βιωσιμότητας των ηλεκτρονικών υπηρεσιών υγείας.
Ας σημειωθεί ότι ο Ελληνικός Σύνδεσμος Πληροφορικής Υγείας με την τελευταία Υπουργική Απόφαση (2019), συμμετέχει στη σύνθεση του Συμβουλίου, εκπροσωπώντας την ιδιωτική αγορά και τους κατασκευαστές ψηφιακών συστημάτων και εφαρμογών στον τομέα της υγείας.
Ένα τέτοιο ουσιωδώς θεσμικό όργανο, δύναται συνεπώς να συμβάλλει δραστικά προς την κατεύθυνση ενίσχυσης των προοπτικών επιλογών που έχει χαράξει η κυβέρνηση και από κοινού οι πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενισχύοντας τις δράσεις Ανάπτυξης στους τομείς:
- Εξάπλωσης της χρήσης σύγχρονων υπηρεσιών τηλεϊατρικής, τηλεσυμβουλευτικής και τηλεφροντίδας (το θέμα είναι πιο σημαντικό από ποτέ στη βάση αντιμετώπισης της πανδημίας και της άμεσης προσφοράς υπηρεσιών φροντίδας υγείας προς τον ευάλωτο πληθυσμό).
- Ενίσχυσης και εξάπλωσης της χρήσης υπηρεσιών Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας,
- Διαμόρφωσης των υποστηρικτικών ψηφιακών εργαλείων και υπηρεσιών του επιχειρούμενου μοντέλου της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, στη λογική ενός σύγχρονου δικτύου συνεργαζόμενων φορέων και λειτουργών.
- Ενίσχυσης της χρήσης σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων για την Πρόληψη και την Προαγωγή Υγείας του πληθυσμού.
- Απόδοσης μιας σύγχρονης και σύνθετης Ψηφιακής Στρατηγικής για την υγεία, στη βάση προτύπων σύγχρονης διακυβέρνησης και αειφόρου ανάπτυξης.
- Διαμόρφωσης των μηχανισμών ανοικτών δεδομένων και της αξιοποίησης των μεγάλων δεδομένων υγείας.
- Ενίσχυσης της διαμόρφωσης του Εθνικού Πλαισίου Διαλειτουργικότητας για την Υγεία.
- Ενίσχυσης των ευκαιριών επένδυσης στον τομέα της ψηφιακής Υγείας (δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις) και αξιολόγησης της δυνατότητας εφαρμογής μοντέλων Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την άμεση υλοποίηση, εξάπλωση, χρήση και εφαρμογή σύγχρονων υπηρεσιών.
Στη συνέχεια παρέθεσε ενδεικτικά κάποια σημαντικά στοιχεία από τον τομέα των ψηφιακών υπηρεσιών υγείας αλλά και ευρύτερα σε επίπεδο διαχείρισης και λειτουργίας του εθνικού συστήματος υγείας:
- Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, μόνο το 51% του πληθυσμού της Ελλάδας διέθετε το 2019 βασικές ή πάνω από τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες (ΕΕ-28: 58%). Η Ελλάδα κατατασσόταν εξάλλου 27η στο σύνολο των χωρών της ΕΕ-28, όσον αφορά στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI) για το 2020, ενώ το ποσοστό των ειδικών του τομέα των ΤΠΕ στο σύνολο των εργαζομένων το 2017 ήταν μόλις 1,6%, το μικρότερο στην ΕΕ-28 (ΕΕ-28: 3,7%).
- Ο συνολικός κύκλος εργασιών των ελληνικών εταιρειών (κατασκευαστών και παρόχων) ηλεκτρονικής υγείας στη χώρα μας ανέρχεται περίπου στα 30 εκ. € σε επίπεδο δημόσιου και ιδιωτικού συστήματος υγείας, ένα από τα μικρότερα επίπεδα επένδυσης σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
- Το ετήσιο δημόσιο κόστος για την ανάπτυξη και υποστήριξη ψηφιακών συστημάτων, λύσεων και υπηρεσιών στον τομέα της ψηφιακής υγείας στην Ελλάδα, αγγίζει μόνο τα 13 εκ. € (Δημόσια Νοσοκομεία κλπ ), ενώ, αν εφαρμοζόταν ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος (ως ποσοστό επι των ετησίων δημόσιων δαπανών υγείας), οι αντίστοιχες ετήσιες επενδύσεις θα έπρεπε να κυμαίνονται μεταξύ 80 και 160 εκ € ,χωρίς να υπολογιστεί το αυξημένο κόστος για τη κάλυψη της πολυετούς υποχρηματοδότησης.
- Οι συνολικές δημόσιες δαπάνες υγείας ανέρχονται περί τα 9 € δις στο δημόσιο τομέα, ενώ η συνολική δαπάνη συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών δαπανών των νοικοκυριών φτάνει στα 14,5 € δις (πηγή ΕΛΣΤΑΤ-2017).
- Η εφαρμογή της χρήσης ολοκληρωμένων υπηρεσιών ηλεκτρονικού φακέλου υγείας, και μέσω της αξιοποίησης των αποτελεσμάτων εργαστηριακών εξετάσεων στην κοινότητα και στο Νοσοκομείο, μπορεί να μειώσει την άσκοπη επανάληψη των παρακλινικών μόνο εξετάσεων τουλάχιστον κατά 6%, ενώ η ψηφιακή οργάνωση των διαδικασιών παραγγελιοληψίας μπορεί να οδηγήσει στη μείωση των εξετάσεων κατά 20%.
- Η χρήση ενιαίων συστημάτων διαχείρισης επειγόντων περιστατικών (triage) και νοσηλείας (CIS), μπορεί να μειώσει τις εισαγωγές κατά 10%, τις ημέρες νοσηλείας κατά 5% και να συμβάλλει στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων του συστήματος υγείας.
- Τέλος, η χρήση ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας μπορεί να ενισχύσει την ασφάλεια των ληπτών και να οδηγήσει σε σοβαρή μείωση των ιατρικών λαθών (κυρίως σε επίπεδο φαρμακευτικών αγωγών) από 50% μέχρι και 90%.
Τέλος, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Πληροφορικής Υγείας ζήτησε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τους Υπουργούς , για να αναπτύξει περισσότερο τις προτάσεις του για την ουσιαστική ενίσχυση και λειτουργία του ΕΣΔΗΥ.