Η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας πρότεινε την αλλαγή της «συνταγής» επιμερισμού του clawback από 90%-10% που ισχύει σήμερα, σε ποσοστό 75%-25%. Μάλιστα, η πρόταση εξαιρεί από την ανάπτυξη του 25% όλα τα γενόσημα και τα εκτός πατέντας φάρμακα, με την αιτιολογία ότι τα ανωτέρω φάρμακα προκαλούν εξοικονομήσεις, ενώ τα πρωτότυπα προκαλούν αύξηση της δαπάνης.
Τα μέλη του ΣΦΕΕ δεν συμφωνούν με τη λογική εξαιρέσεων κατηγοριών προϊόντων, καθώς το κύριο πρόβλημα σχετικά με το clawback δεν αφορά στην κατανομή αυτού, αλλά στο υπέρογκο ύψος του. «Η πορεία του clawback του ΕΟΠΥΥ για το έτος 2019 είναι ανεξέλεγκτη και έξω από κάθε ελληνικό και ευρωπαϊκό προηγούμενο, αυξημένη περισσότερο από 40% σε σχέση με πέρυσι», σημειώνεται στο ψήφισμα.
Η χρόνια ελλιπη χρηματοδότηση και ο εκτροχιασμός του clawback «θίγουν τη βιωσιμότητα εταιρειών και τη διαθεσιμότητα, πρωτίστως, των φθηνότερων φαρμάκων, ενώ ταυτόχρονα καθιστούν απαγορευτική την είσοδο νέων φαρμάκων στη χώρα, με πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στους ασθενείς», αναφέρει ο ΣΦΕΕ.
Όπως σημειώνεται, η αύξηση του ποσού υπέρβασης οφείλεται:
α) Σε ρυθμίσεις που:
· ενθαρρύνουν την αδικαιολόγητη συνταγογράφηση, (π.χ. συνταγογράφηση ανασφαλίστων και από ιδιώτες γιατρούς)
· παρέχουν ελαφρύνσεις σε κοινωνικές ομάδες, στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής, χωρίς παράλληλη πρόβλεψη για αύξηση της δαπάνης (π.χ. ανεξέλεγκτη χορήγηση ΑΜΚΑ, μειωμένη ή καθόλου συμμετοχή σε ομάδες ασφαλισμένων) και
· προκαλούν δαπάνη λόγω στρεβλώσεων στην πολιτική αποζημίωσης (π.χ. εξίσωση ασφαλιστικής τιμής γενοσήμων με τη λιανική τους, μείωση συμμετοχής ασθενών σε φάρμακα που ολοκληρώνουν διαπραγμάτευση).
β) Στην έλλειψη αποτελεσματικών μηχανισμών συγκράτησης και ελέγχου της συνταγογράφησης.
γ) Στη σημαντική αδράνεια στη διαδικασία διαπραγμάτευσης.
δ) Στη σημαντική αύξηση (+25%) της δαπάνης των εμβολίων, λόγω εκτενέστατης καμπάνιας εμβολιασμού του πληθυσμού που υλοποιείται κυρίως από το κράτος.
Έτσι, προκρίθηκε η πρόταση του ΣΦΕΕ για άμεση επιβολή μέτρων το 2020 και σύναψη μνημονίου συνεργασίας με την Πολιτεία για τα έτη 2021-2023.
Ειδικότερα, προτείνεται για το 2020:
· Αύξηση του προϋπολογισμού της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης.
· Χωριστά, πρόσθετα, κονδύλια για τους ανασφάλιστους και τα εμβόλια.
· Δραστική επιβολή μέτρων ελέγχου συνταγογράφησης.
· Επιβολή ορίου (cap) στο clawback-συνυπευθυνότητα με την Πολιτεία.
· Επιτάχυνση των εργασιών της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης
· Συμμετοχή και των υπόλοιπων μερών της εφοδιαστικής αλυσίδας στο clawback-υπολογισμός clawback στις τιμές που πουλάει η βιομηχανία (ex- factory)
· Επανεξέταση του Θετικού καταλόγου και μεταφορά κάποιων κατηγοριών στον Αρνητικό κατάλογο.
· Αύξηση του προϋπολογισμού της Νοσοκομειακής δαπάνης, καθώς οι υποχρεωτικές επιστροφές έχουν φτάσει να είναι ισόποσες της δημόσιας δαπάνης.
· Καμία νομοθέτηση με αναδρομική ισχύ.
Για την περίοδο 2021-2023 προτείνεται η άμεση δημιουργία κοινής ομάδας εργασίας μεταξύ Πολιτείας και Φαρμακοβιομηχανίας, με σκοπό την προετοιμασία και υποβολή προτάσεων για τη σύναψη τριετούς Μνημονίου Συνεργασίας (για την περίοδο 2021-2023), όπως συμβαίνει σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, για τη διασφάλιση της επιχειρηματικής ομαλότητας και της προβλεψιμότητας αλλά, κυρίως, της Δημόσιας Υγείας.