“Το clawback δεν μπορεί να είναι μια κανονικότητα,” ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Υγείας από το βήμα της Βουλής, κατά τη συζήτηση της τροπολογίας, η οποία εντάχθηκε στο σχέδιο νόμου της ΕΚΑΠΥ, που ψηφίστηκε απόψε. Όπως είχε γράψει το News4Health πριν την κατάθεση της, πρόκειται για μια τροπολογία που εισάγει αλλαγές στη φαρμακευτική πολιτική, με βασικότερες εκείνες που αφορούν τη συνταγογράφηση για τους ανασφάλιστους πολίτες και τις διαπραγματεύσεις για την αποζημίωση των φαρμακευτικών σκευασμάτων.
Ο Θ. Πλεύρης εμφανίστηκε βέβαιος από το βήμα της Βουλής ότι αυτές οι παρεμβάσεις, οι πρώτες που νομοθετούνται καθώς αναμένεται να υπάρξει συνέχεια στο πλαίσιο του σχεδίου νόμου που θα αφορά τον ΕΟΠΥΥ (διαβάστε σχετικά), θα συμβάλλουν στην κατεύθυνση εξορθολογισμού της δαπάνης. Ωστόσο, με το συνολικό clawback να αναμένεται να ξεπεράσει το 1,55 δισ. ευρώ, καταρρίπτοντας κάθε ρεκόρ, οι εκπρόσωποι της φαρμακευτικής αγοράς εξέφρασαν ήδη αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων αυτών και προβληματισμό για την εξέλιξη της κατάστασης.
⇒ Διαβάστε το ρεπορτάζ για τις επιστολές ΣΦΕΕ και PIF.
Η τροπολογία που κατατέθηκε χθες το βράδυ ρυθμίζει μια σειρά ζητημάτων, όπως αναλυτικά είχαμε περιγράψει στο News4Heallth. Το πρώτο άρθρο θεσπίζει περαιτέρω κριτήρια σύνταξης κλειστών προϋπολογισμών φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ, ανά κατηγορία φαρμάκου, δηλαδή ανά ΦYK, on patent, off patent και γενόσημο. Κρίνεται απαραίτητη για τον έλεγχο δαπάνης συγκεκριμένων κατηγοριών φαρμάκων, λόγω του υψηλού τους κόστους υψηλής κατανάλωσής τους.
Το δεύτερο άρθρο προβλέπεται πως «δικαίωμα να συνταγογραφούν φάρμακα, θεραπευτικές πράξεις και διαγνωστικές εξετάσεις στους ανασφάλιστους και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες [θα] έχουν όχι οι πιστοποιημένοι στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης (Σ.Η.Σ.) ιατροί αλλά οι ιατροί των Νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας και των δημοσίων δομών παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του Πρωτοβάθμιου Εθνικού Δικτύου Υγείας».
Βέβαια, στο τελικό κείμενο της τροπολογίας προστέθηκε άλλη μια κατηγορία που αφορά τους απασχολούμενους υγειονομικούς σε υπηρεσίες ασύλου, προσφύγων και μεταναστών. Το δικαίωμα συνταγογράφησης αφορά σε φάρμακα, θεραπευτικές πράξεις και διαγνωστικές εξετάσεις. Το νέο καθεστώς συνταγογράφησης για τους ανασφάλιστους θα αρχίσει να ισχύει από 1η Ιανουαρίου 2022.
“Ανασφάλιστος δεν θα χάσει απολύτως τίποτα. Θα συνεχίζει να παίρνει τα φάρμακα του και θα υπάρξει και εξοικονόμηση”, σχολίασε σχετικά ο κ. Πλεύρης στο Κοινοβούλιο.
Το τρίτο άρθρο αφορά στην κατάργηση της έκπτωσης 50% στη συμμετοχή, επί της τιμής καταλόγου, όλων των φαρμάκων που περνούν επιτυχώς από τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, όπως μαρτυρά η σχετικά αναφορά στην αιτιολογική έκθεση, επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του News4Health. Σημειώνεται, δε, πως “με απόφαση του Υπουργού Υγείας, προβλεπόμενης συμμετοχής του ασθενούς μπορεί να μειώνεται για τα γενόσημα φάρμακα”.
Το άρθρο 4 δίνει στον Υπουργό Υγείας το δικαίωμα να εκδίδει νωρίτερα το Δελτίο Τιμών Φαρμάκων, δηλαδή πριν το τέλος του έτους, ενώ ουσιαστική διαφορά είναι, όμως, ότι κατά την Ανατιμολόγηση θα είναι δυνατό να μην τίθεται σε εφαρμογή το «μαξιλάρι» του 7%. Αντιθέτως, το όριο μείωσης τιμής θα το ορίζει ο Υπουργός.
Επιπλέον, στο τελικό κείμενο της τροπολογίας που κατατέθηκε στη Βουλή και ψηφίστηκαν εντάχθηκαν σε ένα άρθρο, το άρθρο 5, όλες οι αλλαγές που αφορούν την διαδικασία διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο της σχετικής επιτροπής. Έτσι, στο άρθρο πέντε αρχικά περιγράφεται η νέα σύσταση της επιτροπής, στην οποία προστίθενται οι τομείς νομικής και οικονομίας στους τομείς εξειδίκευσης η εμπειρίας, που απαιτείται να έχουν τα πέντε μέλη ορίζονται από τον υπουργό υγείας, μαζί με τις αλλαγές στα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη, στα δεδομένα που οφείλουν να καταθέσουν φαρμακευτικές εταιρείες στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης.
“Σε μεγάλο βαθμό, επειδή δεν υπάρχει επάρκεια στοιχείων, τα μέλη της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης βρίσκονται σε μειονεκτική θέση απέναντι στις εταιρείες που διαπραγματεύονται”, υποστήριξε ο κ. Πλεύρης, εξηγώντας τους λόγους εισαγωγής των κριτηρίων που προβλέπονται με την τροπολογία.
Μάλιστα, όπως ανέφερε, τα κριτήρια που εισάγονται ήταν απαραίτητα ενόψει της ολοκλήρωσης της διαπραγμάτευσης 7 κατηγοριών σκευασμάτων, που έχουν ανοίξει. Οφείλουμε, πάντως, να σημειώσουμε ότι στην τροπολογία περιλαμβάνονται και οι δύο διατάξεις που επιδιώκουν να βελτιώσουν την καθημερινότητα και να αποκαταστήσουν μια αδικία εις βάρος των ατόμων με HIV (διαβάστε σχετικά εδώ).
Όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση “η προτεινόμενη διάταξη [άρθρο 6] κρίνεται αναγκαία, προκειμένου οι οροθετικοί ασθενείς να εξομοιωθούν από άποψη μεταχείρισης τους ως ασθενών με τους λοιπούς πολίτες, Η πλήρης ένταξή τους Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης συνεπάγεται: α) προστασία των ευάλωτων αυτών ασθενών από ανάγκη επανειλημμένων μεταβάσεών τους, για επαναλαμβανόμενες συνταγογραφήσεις της σταθερής, χρόνιας θεραπείας τους σε νοσοκομεία, σε συνθήκες υψηλού κινδύνου για περαιτέρω επιβάρυνση του οργανισμού τους, ιδίως στο πλαίσιο της τρέχουσας πανδημίας, β) της δυνατότητα άμεσης έναρξης της θεραπείας των ασθενών από το θεράποντα ιατρό τους, την επομένη κιόλας ημέρα της διάγνωσής τους, λόγω διασύνδεσης του συστήματος με εθνικό μητρώο ασθενών οροθετικών, στο οποίο και θα καταχωρούνται οι ασθενείς, χωρίς καμία ανάγκη περαιτέρω εγκρίσεως, γ) της δυνατότητα συντογογράψησης της θεραπείας και των εξετάσεων του ασθενή για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα που θα κρίνει ο ιατρός, με βάση τις ανάγκες του εκάστοτε ασθενή, πχ, για ναυτικούς ή άτομα που μεταβαίνουν για δουλειά σε άλλες πόλεις, δ) τη δυνατότητα εκτέλεσης συνταγών φαρμάκων και σε ιδιωτικά φαρμακεία και ε) τη δυνατότητα των ασθενών αυτών, εφόσον το επιθυμούν, να ενεργοποιήσουν άυλη συνταγογράφηση. Ταυτόχρονα, με απόφαση του Υπουργού Υγείας θα προβλεφθούν όλοι οι όροι εφαρμογής της νέας ρύθμισης και, μεταξύ άλλων, θα εξασφαλισθεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων των ασθενών".
Η προτεινόμενη διάταξη, του άρθρου 7 κρίνεται αναγκαία σύμφωνα με την αιτιολογική της τροπολογίας, “προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα αναδοχής ή υιοθεσίας σε αιτούντες που νοσούν ή συνοικούν με ασθενείς HIV ή ηπατίτιδας Β, εφόσον, μεταξύ άλλων, ακολουθούν επιτυχώς την ιατρική τους αγωγή, δεν έχουν ανιχνεύσιμο ιικό φορτίο και ανανεώνουν το σχετικό πιστοποιητικό περί κατάστασης της υγείας τους, και οι οποίοι έως σήμερα αποκλείονται συλλήβδην και αδικαιολόγητα από δυνατότητα αυτή”.