Σε “αγώνα δρόμου” να φέρει διατάξεις που αφορούν στον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής πολιτικής πριν το τέλος του έτους, επιδίδεται το Υπουργείο Υγείας. Έτσι, αν και ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε όλες οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις να συμπεριληφθούν στο σχέδιο νόμου μαζί με τις αλλαγές για τον ΕΟΠΥΥ, τελικά ο Υπουργός Υγείας φέρεται να επιταχύνει τις διαδικασίες προκειμένου να ενταχθούν στο νομοσχέδιο για την ΕΚΑΠΥ (Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας). Άλλωστε, υπάρχει και η υποχρέωση της χώρας έναντι του Ταμείου Ανάκαμψης, για σταδιακή απομείωση του clawback τα επόμενα χρόνια, με αρχή 50 εκατ. ευρώ το 2022.
Όπως είχε δεσμευτεί, ο Θ. Πλεύρης παρουσίασε τις επερχόμενες αλλαγές στη φαρμακευτική πολιτική στους εκπροσώπους των φαρμακευτικών εταιρειών, στα τέλη της περασμένης εβδομάδας. Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι από το ΣΦΕΕ, την ΠΕΦ, το PIF και το ΣΑΦΕΕ.
Πρόκειται για ρυθμίσεις που θα έρθουν σε δύο “δόσεις”, ενώ παράλληλα φέρεται να περιέγραψε κινήσεις που θα κάνει προκειμένου να ανακόψει την ξέφρενη πορεία του clawback, της υπέρβασης δηλαδή της φαρμακευτικής δαπάνης.
Οι πληροφορίες θέλουν το clawback της εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης να πιάνει τα 890 εκατ. ευρώ, ενώ των 1α φαρμάκων του ΕΟΠΥΥ (φάρμακα για ιδιωτικά νοσοκομεία) είναι περίπου στα 140 εκατ. ευρώ. Ειδικά, όμως, η δαπάνη για το νοσοκομειακό φάρμακο φέρεται να έχει ξεφύγει εκτός ελέγχου αφού η συνολική δαπάνη φέρεται να έχει ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, με το clawback να έχει ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ.
Όπως είχε γράψει το Νews4Health, η πρώτη κίνηση του Υπουργού Υγείας θα αφορά στην αναζήτησή κονδυλίων από την Ε.Ε., προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες που συνδέονται με την αντιμετώπιση της COVID-19 στα νοσοκομεία, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τον εκτροχιασμό της συνολικής δαπάνης. Διαφορετικά, ίσως καταφύγει σε αναδρομική ισχύ των διαπραγματεύσεων σχετικών φαρμάκων.
Τα πρώτα μέτρα στο Σ/Ν του ΕΚΑΠΥ
Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες του Νews4Health, ο κ. Πλεύρης επιταχύνει τις διαδικασίες για τη θέσπιση των πρώτων μέτρων για τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, εντάσσοντας τα στο σχέδιο νόμο για την ΕΚΑΠΥ, που αναμένεται να κατατεθεί στις αρχές Δεκεμβρίου.
Αυτές οι αλλαγές, εκτός από την αναζήτησή κονδυλίων για τη διαχείριση COVID-19, θα αφορούν καταρχήν στην κάλυψη της δαπάνης των ανασφαλίστων από άλλους κωδικούς, για παράδειγμα με κονδύλια της πρόνοιας. Υπολογίζεται πως με αυτό τον τρόπο θα εξοικονομηθούν 150 εκατ. ευρώ. Πληροφορίες ανέφεραν πως η συνολική δαπάνη είχε ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ.
Ακόμη, στις νομοθετικές ρυθμίσεις του Δεκεμβρίου θα περιλαμβάνεται η πρόβλεψη για μεταφορά σκευασμάτων βιταμίνης D, Μαγνησίου και Σιδήρου από τη θετική λίστα, με τα φάρμακα που αποζημιώνονται, στην αρνητική λίστα (φάρμακα που συνταγογραφούνται αλλά δεν αποζημιώνονται). Εξαίρεση θα αποτελούν συγκεκριμένες κατηγορίες ασθενών, βάση οδηγιών του ΕΟΦ. Η εξοικονόμηση εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 50 και 75 εκατ. ευρώ.
Από την πρώτη στιγμή ο Θάνος Πλεύρης είχε ξεκαθαρίσει πως βασικό “εργαλείο” στον έλεγχο της δαπάνης θα είναι οι διαπραγματεύσεις. Οι ρυθμίσεις που θα έρθουν θα θέτουν ένα πλαίσιο διαπραγμάτευσης στην αρμόδια επιτροπή, βάσει του οποίου θα λαμβάνεται υπόψη κατανάλωση των σκευασμάτων σε άλλες χώρες της Ε.Ε., ενώ θα ζητείται και η χαμηλότερη ευρωπαϊκή τιμή.
Όπως δήλωσε και πρόσφατα ο κ. Πλεύρης, “αυτή η διαπραγμάτευση θα επεκταθεί σε όλες τις θεραπευτικές κατηγορίες υψηλών και καινοτόμων φαρμάκων, ώστε πραγματικά να μπορούν να λαμβάνονται οι εκπτώσεις, οι οποίες θέλει ο ΕΟΠΥΥ, αλλά και οι εταιρίες θα ξέρουν ότι θα έχουν κλειστό προϋπολογισμό και μέσα στις εκπτώσεις τις οποίες θα παίρνουμε, θα συμπεριλαμβάνουμε ουσιαστικά ένα τέτοιο ποσό που να μπορεί να υπάρξει διαχείριση της δαπάνης του φαρμάκου”.
Ωστόσο, η αγορά έχει ξεκαθαρίσει πως δεν μπορεί να δίνεται η χαμηλότερη τιμή στο πλαίσιο της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, μαζί με διατήρηση rebate (υποχρεωτικές εκπτώσεις), clawback και άλλες εκπτώσεις. Επίσης, μένει να αποσαφηνιστεί πως θα λαμβάνονται τα στοιχεία των καταναλώσεων και τιμών από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς σε αρκετές εξ αυτών στοιχεία, όπως οι τιμές που δίνουν οι εταιρείες, είναι εμπιστευτικές.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Υπουργός Υγείας θα θεσμοθετήσει και τη δυνατότητα έκδοσης δεύτερου Δελτίου Τιμών Φαρμάκων, αλλά και να πέσει κάτω από το “μαξιλαράκι” του 7%, προστασίας τιμής, σε περίπτωση που η δαπάνη δεν κινείται εντός των προβλέψεων.
Υπό συζήτηση φέρεται να είναι και αλλαγές στο ποσοστό συμμετοχής των ασθενών σε φάρμακα από το κανάλι της λιανικής, που περνάνε διαπραγμάτευση. Θυμίζουμε ότι νομοθεσία του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε, μείωση κατά 50% της τιμής καταλόγου, στη συμμετοχής των ασθενών για φάρμακα που πέρασαν από διαπραγμάτευση.
Τι αναμένεται το 2022
Τα επόμενα μέτρα που εκτιμάται ότι θα συμβάλλουν στον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής πολιτικής και τον έλεγχο της δαπάνης εκτιμάται ότι θα έρθουν εντός των πρώτων δύο μηνών του έτους. Πιθανότατα, θα ενταχθούν σε σχέδιο νόμου που θα αφορά στον ΕΟΠΥΥ, όπως αρχικά σχεδιαζόταν.
Μεταξύ αυτών κατευθυντήριες συνταγογραφικές οδηγίες και πρωτόκολλα είναι μεταξύ των εργαλείων στα οποία θα βασιστεί, όπως έχει δηλώσει, η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, αν και δεν αναμένεται να αποδώσουν καρπούς πριν το 2023. Ο κ. Πλεύρης έχει αναφερθεί και στην περαιτέρω αξιοποίηση ψηφιακών λύσεων, αλλά και αυστηροποίησης και παρακολούθησης της συνταγογράφησης.
Στα σχέδια είναι και η “αναβίωση” της Επιτροπής Παρακολούθησης της Δαπάνης, με τη δημιουργία μιας ομάδας εργασίας μεταξύ Υπουργείων Υγείας και Οικονομικών, με τη συμμετοχή και των φαρμακευτικών εταιρειών με στόχο το μακροπρόθεσμο σχεδιασμό της πολιτικής.
Στο τραπέζι των συζητήσεων αναμένεται να τεθούν και οι κλειστοί προϋπολογισμοί, μαζί με τυχόν αλλαγές στη συνταγή του 80-20 (το μίγμα κατανομής του clawback, 80% αφορά στο μερίδιο της εταιρείας στο σύνολο της δαπάνης και 20% καταβάλλεται βάσει της ανάπτυξης της).