Όπως είχε τονίσει η ειδικός στο news4health.gr, οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων συχνά στρεσάρονται γιατί δεν ακούνε μόνο την δική τους εσωτερική φωνή αλλά και άλλες σημαντικές φωνές, των γονιών τους και άλλων γνωστών που τα...πιέζουν για να αριστεύσουν.
Μαγική συνταγή δεν μας είχε δώσει, ωστόσο μας έδωσε σωτήριες οδηγίες που μπορεί να έχουν κατά νου τα παιδιά ώστε να μην «χάσουν τον...μπούσουλα» λόγω άγχους.
«Οι πανελλήνιες δεν είναι μονόδρομος» εξάλλου όπως είχε πει χαρακτηριστικά η Δήμητρα Μουντάκη, ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια, τονίζοντας ότι τα παιδιά πρέπει να βγάλουν από το μυαλό τους αυτή τη σκέψη για το καλό της ψυχικής τους υγείας.
Τι μπορεί να σκέφτεται ένας μαθητής που δίνει πανελλήνιες εξετάσεις ώστε να μειώσει το στρες που αισθάνεται;
«Είναι τόσο έντονες οι κοινωνικές νόρμες που μας κάνουμε να νιώθουμε ότι οι πανελλήνιες είναι η μόνη επαγγελματική διέξοδος για τη ζωή μας. Παλαιότερα μπορεί να ήταν πολύ πιο έντονη η πίεση από τον κοινωνικο περίγυρο, ώστε να επιλέξουμε έναν επαγγελματικό προσανατολισμό, ωστόσο, σήμερα οι επιλογές είναι πολύ περισσότερες. Πρέπει να βγάλουμε από τη σκέψη μας το εμπόδιο ότι οι πανελλήνιες είναι μονόδρομος», τόνισε η ψυχολόγος.
Και υπογράμμισε: «Έχει πολύ μεγάλη σημασία η προσπάθεια και είναι φυσιολογικό να υπάρχει άγχος γιατί όσο μεγαλύτερες ευθύνες προσωπικές έχουμε πάρει, τόσο μεγαλώνει το άγχος μας. Σε καθε προσπάθεια μπορεί να υπάρξει και η επιτυχία, αλλά και ένα όχι και τόσο καλό αποτέλεσμα. Τα παιδιά πρέπει να έχουν κατά νου ότι η επαγγελματική ζωή δεν τελειώνει εκεί και ότι σήμερα υπάρχει πια η δυνατότητα να κάνουν πολλά παραπάνω βήματα».
Τι μπορεί να κάνει ένα παιδί όταν πιέζεται από τους γονείς του για να αριστεύσει και όχι απλά να προσπαθήσει στις πανελλήνιες;
«Οι φωνές των άλλων γύρω μας αρκετές φορές μας επηρεάζουν. Όσο πιο κοντινές είναι αυτές οι φωνές τόσο πιο μεγάλη η επίδρασή τους πάνω μας. Οι γονείς ειδικότερα που εμπλέκονται αρκετά στην προσπάθεια αυτή των παιδιών τους τα «φορτώνουν» με περισσότερο άγχος.
Είναι πολύ βασικό, - δεν είναι εύκολο ωστόσο να συμβεί - να έχουν στο μυαλό τους τα εξής:
Tι θέλω εγώ να κάνω;
Ποιες είναι οι δικές μου οι φωνές πέρα από τον δικό μου περίγυρω;
Αν κλείσω τα μάτια μου, πέρα από τους άλλους τι βαθμός μου αρέσει εμένα; Είμαι ευχαριστημένος με αυτόν;
Τι μου αρέσει εμένα;
Τι είναι πιο σημαντικό, η ψυχική υγεία ή η επαγγελματική επιτυχία;
Όσο περισσότερες προσδοκίες έχει ένα παιδί, τόσο μεγαλύτερες οι ευθύνες και το άγχος» υπογράμμισε η Δήμητρα Μουντάκη.
Υπάρχει κάποια...τεχνική που μπορεί να έχει κατά νου ο μαθητής που έχει στρες ή και ακόμα κρίσεις πανικού ώστε να αποβάλλει το άγχος του;
«Είναι σημαντικό το παιδί να ξεχωρίσει τις φωνές τις δικές του από αυτές του περιβάλλοντός του. Δεν είναι εύκολο γιατί οι φωνές αυτές γίνονται κομμάτι μας, ειδικά αυτές των σημαντικών άλλων. Πρέπει να έχει στο νου: τι μου αρέσει εμένα να κάνω; είπε χαρακτηριστικά για να εξηγήσει επίσης ότι:
«Μία ώρα την ημέρα ανάπαυσης είναι πολύ σημαντική. Η υπερπροσπάθεια φέρνει άγχος και δίνει αρνητικά αποτελέσματα. Ο χρόνος με τον εαυτό μας είναι σημαντικός, ώστε να μπορούμε να αναπλαισιώνουμε την κατάσταση. Είτε είναι μουσική, είτε είναι ζωγραφική, είτε η κουβέντα με φίλους, η βόλτα, ο χορός, είτε απλά να καθίσω στο κρεβάτι μου και να κοιτάξω ένα βίντεο και να αδειάσει το μυαλό μου είναι πολύ σημαντικό».
Κλείνοντας είπε: «Όποια δραστηριότητα θεωρήσει το παιδί ότι του ταιριάζει είναι σημαντική. Από εκεί και πέρα η ψυχολογική υποστήριξη πιο δύσκολων περιπτώσεων που βιώνουν πολύ πιο έντονα το άγχος γενικά είναι επίσης ιδιαίτερα σημαντική».
Περισσότερες πληροφορίες για την ειδικό στο dimitramountaki.gr