Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Φινλανδίας (Turku) διαπίστωσαν ότι ένας στους τρεις εφήβους δεν νιώθουν ασφάλεια στο ίδιο τους το σχολείο.
Συνολικά, στην έρευνα τους, συμμετείχαν πάνω από 21.000 έφηβοι από 13-15 ετών και διαπιστώθηκε ότι το 31,4% δεν ένιωθε ασφάλεια στο σχολείο. Ακόμα πιο σημαντικό είναι το εύρημα ότι αυτά τα παιδιά δεν προέρχονται από την Αμερική. Οι επιστήμονες εξέτασαν εφήβους από 13 έθνη σε όλη την Ευρώπη και την Ασία από το 2011 έως το 2017.
Ανησυχία προκαλεί ότι 2/3 παιδιά στην Ιαπωνία ανέφεραν ότι δε νιώθουν ασφαλή όταν πηγαίνουν στην τάξη (69.8% κορίτσια, 68,2% τα αγόρια). Από την άλλη πλευρά, μόλις 11,5& των κοριτσιών στη Φινλανδία και το 7,7% των αγοριών στη Νορβηγία φοβόντουσαν όταν πήγαιναν σχολείο.
Ποσοστό εφήβων που δεν νιώθουν ασφάλεια στο σχολείο:
- Χώρα Κορίτσια Αγόρια
- Φινλανδία: 11.5% 8.9%
- Νορβηγία: 13.9% 7.7%
- Ισραήλ: 14.6% 14.2%
- Ελλάδα: 18.2% 24.2%
- Ινδία: 17.8% 26.3%
- Ιράν: 25.6% 34.3%
- Ινδονησία: 30.3% 30.2%
- Λιθουανία: 31.4% 35.4%
- Σινγκαπούρη: 35.4% 34.3%
- Κίνα: 48.8% 44.1%
- Ρωσία: 54.7% 45.9%
- Βιετνάμ: 49.6% 52.6%
- Ιαπωνία: 69.8% 68.2%
Οι δάσκαλοι μπορούν να κάνουν τα παιδιά να νιώσουν άνετα
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ένα από τα μεγαλύτερα συστατικά για τη δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος είναι η σχέση μεταξύ δασκάλων και μαθητών. Η μελέτη διαπιστώνει ότι αν ένας μαθητής νιώθει ότι ο δάσκαλός του νοιάζεται για αυτόν, είναι πιο πιθανό να αισθάνεται ασφαλής στο σχολείο. Οι δίκαιοι, σαφείς και συνεπείς κανόνες στην τάξη συνέβαλαν επίσης στο αίσθημα ασφάλειας του μαθητή.
Εν τω μεταξύ, οι μαθητές που βιώνουν ενοσχολικό εκφοβισμό ανέφεραν ότι αισθάνονται λιγότερο ασφαλείς στο σχολείο. Οι ερευνητές προσθέτουν ότι το αποτέλεσμα του να νιώθεις λιγότερο ασφαλής στο σχολείο μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα ψυχικής υγείας, τα οποία επεκτείνονται σε όλη τη ζωή του παιδιού.
«Οι παρεμβάσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν προληπτικές πρωτοβουλίες όπως η ψυχοεκπαίδευση και προγράμματα κοινωνικο-συναισθηματικής μάθησης για την ενίσχυση της θετικής αλληλεπίδρασης των παιδιών και τη μείωση των προβλημάτων συμπεριφοράς. Τα ευρήματα έδειξαν μια σαφή ανάγκη για στρατηγικές για την παροχή εκπαιδευτικών περιβαλλόντων όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να αισθάνονται προστατευμένοι, ανεξάρτητα από το υπόβαθρό τους», λέει ο ερευνητής Yuko Mori από το Ερευνητικό Κέντρο Παιδοψυχιατρικής του Turku σε μια πανεπιστημιακή ανακοίνωση.
Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Frontiers in Psychology.