Η έκθεση δείχνει ότι οι νέοι και οι αλκοολικοί γίνονται μπαίνουν όλο και περισσότερο στο στόχαστρο της διαφήμισης αλκοόλ, συχνά εις βάρος της υγείας τους.
Η μείωση της βλάβης από το αλκοόλ – με τη ρύθμιση του διασυνοριακού μάρκετινγκ, διαφήμισης και προώθησης αλκοόλ συνιστά την πρώτη έκθεση από τον ΠΟΥ που περιγράφει λεπτομερώς την πλήρη έκταση του τρόπου με τον οποίο το αλκοόλ διατίθεται σήμερα πέρα από τα εθνικά σύνορα –συχνά με ψηφιακά μέσα– και σε πολλές περιπτώσεις ανεξάρτητα από το κοινωνικό, οικονομικό ή πολιτιστικό περιβάλλον στις χώρες υποδοχής.
Παγκοσμίως, 3 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο ως αποτέλεσμα της βλαβερής χρήσης αλκοόλ –ένας κάθε 10 δευτερόλεπτα– που αντιπροσωπεύει περίπου το 5% όλων των θανάτων. Ένας δυσανάλογος αριθμός αυτών των θανάτων που σχετίζονται με το αλκοόλ συμβαίνει μεταξύ των νεότερων ατόμων, με το 13,5% όλων των θανάτων μεταξύ 20-39 ετών να σχετίζονται με το αλκοόλ.
Μία ψηφιακή επανάσταση στο marketing και την προώθηση
Μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές τα τελευταία χρόνια στην προώθηση του αλκοόλ είναι η χρήση εξελιγμένου διαδικτυακού μάρκετινγκ. Η συλλογή και ανάλυση δεδομένων σχετικά με τις συνήθειες και τις προτιμήσεις των χρηστών από παγκόσμιους παρόχους Διαδικτύου έχει δημιουργήσει νέες και αυξανόμενες ευκαιρίες για τους εμπόρους αλκοόλ να στοχεύουν μηνύματα σε συγκεκριμένες ομάδες πέρα από τα εθνικά σύνορα. Η στοχευμένη διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική στη χρήση τέτοιων δεδομένων, με τον αντίκτυπό της να ενισχύεται από παράγοντες επιρροής κοινωνικών δικτύων και την κοινή χρήση αναρτήσεων μεταξύ των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Μια πηγή δεδομένων που αναφέρεται στην έκθεση υπολόγισε ότι πάνω από το 70% των δαπανών των μέσων ενημέρωσης κορυφαίων εμπόρων αλκοόλ με έδρα στις ΗΠΑ το 2019 ήταν μέσω προωθήσεων, τοποθέτησης προϊόντων και διαδικτυακών διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Χορηγίες αθλητικών εκδηλώσεων
Η χορηγία μεγάλων αθλητικών γεγονότων σε παγκόσμιο, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο είναι μια άλλη βασική στρατηγική που χρησιμοποιούν οι διεθνικές εταιρείες αλκοόλ (οι οποίες αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη κυριαρχία στην παραγωγή και την επωνυμία αλκοολούχων ποτών). Μια τέτοια χορηγία μπορεί να αυξήσει σημαντικά την αναγνωρισιμότητα των επωνυμιών τους σε νέο κοινό. Επιπλέον, οι παραγωγοί αλκοόλ συνεργάζονται με αθλητικά πρωταθλήματα και συλλόγους για να προσεγγίσουν θεατές και δυνητικούς καταναλωτές σε διάφορα μέρη του κόσμου.
Η αυξανόμενη αγορά των ηλεκτρονικών αθλημάτων, συμπεριλαμβανομένων των ανταγωνιστικών εκδηλώσεων τυχερών παιχνιδιών, είναι μια άλλη ευκαιρία για χορηγία εκδηλώσεων και αύξηση της αναγνώρισης της επωνυμίας και των διεθνών πωλήσεων. Το ίδιο ισχύει και για την τοποθέτηση προϊόντων σε ταινίες και σίριαλ, πολλά από τα οποία μεταδίδονται σε διεθνή συνδρομητικά κανάλια. Σύμφωνα με μια ανάλυση των 100 ταινιών των ΗΠΑ με τα υψηλότερα εισπρακτικά box office μεταξύ 1996 και 2015, επώνυμα αλκοολοούχα ποτά προβλήθηκαν σχεδόν στις μισές από αυτές.
Ο τωρινός έλεγχος περιορίζεται κυρίως σε μεμονωμένα κράτη
Ενώ πολλές χώρες έχουν κάποια μορφή περιορισμών στο μάρκετινγκ του αλκοόλ, γενικά είναι σχετικά αδύναμοι. Σε μια μελέτη του ΠΟΥ το 2018, διαπιστώθηκε ότι, ενώ οι περισσότερες χώρες έχουν κάποια μορφή ρύθμισης για το μάρκετινγκ του αλκοόλ στα παραδοσιακά μέσα, σχεδόν οι μισές δεν έχουν καμία ρύθμιση για το μάρκετινγκ του αλκοόλ στο Διαδίκτυο (48%) και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (47%).
Εν τω μεταξύ, η συνεχής προσοχή και η εργασία των εθνικών κυβερνήσεων, της κοινότητας δημόσιας υγείας και του ΠΟΥ για τον περιορισμό της διαθεσιμότητας και της προώθησης των προϊόντων καπνού, με ιδιαίτερη προσοχή στις διασυνοριακές πτυχές της παραγωγής και εμπορίας καπνού, έχει οδηγήσει σε σωτήριες μειώσεις στην παγκόσμια χρήση καπνού και έκθεση.
Απαιτείται διεθνής συνεργασία
Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι εθνικές κυβερνήσεις πρέπει να ενσωματώσουν ολοκληρωμένους περιορισμούς ή απαγορεύσεις της εμπορίας αλκοόλ, συμπεριλαμβανομένων των διασυνοριακών πτυχών του, στις στρατηγικές δημόσιας υγείας. Υπογραμμίζει βασικά χαρακτηριστικά και επιλογές για τη ρύθμιση της διασυνοριακής εμπορίας αλκοόλ και τονίζει την ανάγκη για ισχυρή συνεργασία μεταξύ των κρατών στον τομέα αυτό.